ممنوعیت صادرات ۵ محصول کشاورزی به عراق

اجاره: وزارت زراعت عراق ورود پنج محصول کشاورزی به این کشور را موقتاً ممنوع اعلام نمود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، سازمان توسعه تجارت از اعمال محدودیت های جدید عراق در زمینه واردات اطلاع داده و ناصر بهزاد، رایزن بازرگانی ایران در عراق در این خصوص گفته که وزرات زراعت عراق از ورود پنج قلم محصول کشاورزی شامل سیب زمینی، هندوانه، خربزه، فلفل و کدو به دلیل ممنوعیت فصلی از تاریخ هفت می ۲۰۱۸ (۱۷ اردیبهشت ماه) از کلیه مرزها و از تمامی کشورها به عراق موقتاً جلوگیری می کند.
البته طبق آنچه اعلام شده محموله هایی که مجوز ورود آنها پیش تر صادر گردیده است می توانند با در دست داشتن مدارک لازم جهت ترخیص کالای خود از مرز عراق اقدام نمایند.

در توضیحات سازمان توسعه تجارت به این نکته اشاره نشده که این ممنوعیت واردات مختص ایران است یا شامل کشورهای دیگر هم می گردد. اما در ماه های گذشته در موارد مختلف تجار برای صادر کردن کالاهای خود به عراق با مشکلات متعددی رو به رو شده اند و بعنوان مثال در زمینه صادرات سیمان، محصولات لبنی، انواع آبمیوه و… به بهانه حمایت دولت عراق از تولیدات داخلی این کشور موانع متعددی پیش پای صادرکنندگان ایرانی قرار گرفته است.

حتی اعمال محدودیت های مضاعف برای کار با این کشور هم از قبل پیش بینی شده بود و بر این اساس رئیس میز عراق در سازمان توسعه تجارت به ایسنا گفته بود که دولت عراق پیش از این اعلام نموده که امسال برای ۶۳ قلم کالا افزایش تعرفه یا ممنوعیت وارداتی لحاظ خواهد نمود.

ابراهیم رضازاده با اشاره به اینکه در کنار سود مناسب تجارت با عراق مشکلات خاص خویش را هم دارد، اظهار داشت که پیش بینی هم نمی گردد سهولت بیشتری در این بازار تولید و مشکلات یک شبه حل شود. از جانب دیگر ممکن است موانع جدیدی هم در این بازار تولید شود. اما به هرحال این بازار جذابیت های خاص خویش را دارد و تجار تلاش دارند سهم خویش را با چنگ و دندان در بازار عراق حفظ کنند.

این در حالی است که مسئولان اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از تسهیل شرایط صادرات به افغانستان و عراق خبر می دهند و می گویند بعد از سیسات های جدید ارزی و راه اندازی سامانه تجاری، فرصت جدیدی برای صادرکنندگان به عراق و افغانستان بوجود آمده که طبیعتا سبب رونق بیشتری خواهد شد.

به گفته آل اسحاق، ظرف یک ماه آینده تمامی نارسایی های این شیوه های جدید حل و فصل می گردد و برای صادرات چندان مشکلی تولید نخواهد شد مگر آنکه شرایط جدیدی به خاطر برجام پیش آید.