با موافقت برای واردات بیشتر چین تسلیم خواست آمریکا شد

اجاره: چین موافقت کرده خرید کالاها و خدمات آمریکایی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، اما به هدف ۲۰۰ میلیارد دلاری که پیش از این کاخ سفید مدعی شده بود، اشاره ای نکرد.

به گزارش اجاره به نقل از رویترز، پکن و واشنگتن موافقت کردند به مذاکرات درباره تدابیری ادامه دهند که تحت آنها چین کالاهای انرژی و کشاورزی بیشتری را از آمریکا برای کاهش کسری تجاری ۳۳۵ میلیارد دلاری آمریکا با چین وارد خواهد نمود.

بیانیه مشترکی که در انتها مذاکرات تجاری فشرده در واشنگتن منتشر گردید به این که آیا این دو کشور تهدیدهای اعمال تعرفه برای میلیاردها دلار از کالاهای یکدیگر را ملغی خواهند کرد، اشاره ای نداشت. این تهدیدها نگرانی ها از به راه افتادن یک جنگ تجاری گسترده را برانگیخته و بازارهای مالی را ملتهب کرده است.

در این بیانیه مشترک آمده یک تفاهم نظر درباره به کار بستن تدابیر موثر برای کاهش قابل توجه کسری تجاری آمریکا با چین وجود دارد. چین برای تامین نیازهای مصرفی رو به رشد مردم و نیاز به توسعه اقتصادی باکیفیت، خرید کالاها و خدمات آمریکایی را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، تهدید کرده برای مقابله با استفاده نادرست پکن از مالکیت معنوی آمریکا با استفاده از الزامات جوینت ونچر و سایر سیاست هایی که انتقال فناوری را اجبار می کند، برای کالاهای چینی به ارزش ۱۵۰ میلیارد دلار تعرفه وضع خواهد نمود. پکن چنین موضوعی را تکذیب کرده و تهدید کرده مقابله به مثل خواهد نمود که شامل تعرفه هایی برای بزرگترین کالاهای وارداتی آمریکا شامل هواپیما، سویا و خودرو خواهد بود.

در گزارش خبرگزاری دولتی شینهوا بیانیه مشترک دو دولت بعنوان وعده ای برای به راه ننداختن جنگ تجاری توصیف شده است. باآنکه این بیانیه اعلام نموده دو طرف به مذاکرات رده بالا ادامه داده و به دنبال حل نگرانی های تجاری و اقتصادی خود خواهند بود، از تعرفه ها ذکری به میان نیاورده است.

صادرات LNG آمریکا

این دو کشور بدون اشاره به زمان مشخصی اعلام نمودند آمریکا گروهی را به چین اعزام خواهد نمود تا جزئیات صادرات بالاتر کشاورزی و انرژی را مشخص کنند.

یک مقام آمریکایی بلندپایه اظهار نمود: در جریان مذاکرات با اعضای دولت شی جین پینگ، رییس جمهور چین، بسته ای بررسی گردید که به خرید قابل توجه گاز طبیعی آمریکا اشاره داشت و شامل قراردادی برای یک شرکت آمریکایی برای ساخت تاسیسات دریافت و فرآوری LNG در چین بود.

این مقام آمریکایی اظهار داشت: این بسته که شامل تعهدات جدید در مورد پشتیبانی از مالکیت معنوی است احیانا تا زمان دیدار اواسط سال وانگ کیشان، معاون رییس جمهور چین، از واشنگتن مورد توافق واقع خواهد شد.

کاهش کسری تجاری آمریکا با چین، یکی از وعده های ترامپ در مبارزاتش برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.

در دور اول این مذاکرات که اوایل ماه جاری در پکن برگزار گردید واشنگتن از چین خواسته بود مازاد تجاری خویش را ۲۰۰ میلیارد دلار کم کند، اما اغلب اقتصاددانان چنین کاری را غیرممکن دانستند، زیرا مستلزم تغییرات عمده در ترکیب تجارت میان دو کشور بود.

تا اواخر پنج شنبه گذشته مقامات آمریکایی همچنان چین را برای پذیرفتن این میزان کاهش تحت فشار قرار داده بودند، اما اقتصاددانان می گویند چنین میزان کاهشی فوق العاده دشوار خواهد بود به خصوص که کاهش مالیات در آمریکا، تقاضا برای واردات بیشتر را بوجود آورده است. رقم ۲۰۰ میلیارد دلار معادل حدود ۹۰ درصد از تولید هواپیمای سالانه بوئینگ بوده و بزرگتر از کل صادرات نفت و کشاورزی سالانه آمریکا به جهان است.

ابهام درباره مالکیت معنوی

بیانیه مشترک درباره مالکیت معنوی که مورد اعتراض جدی دولت ترامپ بود، مبهم بوده و اعلام نمود هر دو کشور اهمیت شایانی برای پشتیبانی از مالکیت معنوی قائل است. چین اصلاحات مرتبط را در قوانین و مقررات خود همچون قانون امتیاز انحصاری انجام خواهد داد.

این نگرانی در بین بعضی از قانون گذاران و کارشناسان تجاری وجود دارد که ترامپ ممکن است به کاهش کسری تجاری نسبت به مقابله با سوء استفاده چین از حقوق مالکیت معنوی اولویت دهد. اقتصاددانان می گویند: هرگونه توافقی که تحت آن چین کالاهای بیشتری وارد خواهد نمود به راحتی می تواند معکوس شوند.

همچنین در این بیانیه به تسهیل محدودیت های فلج کننده ضد شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی ZTE اشاره نشد.

وزارت بازرگانی آمریکا ماه گذشته با بیان این که شرکت ZTE شرایط توافق مربوط به نقض تحریم های ایران را زیر پا گذاشته است فروش شرکت های آمریکایی به این گروه سازنده تجهیزات مخابراتی و تلفن های هوشمند را به مدت هفت سال ممنوع کرد.

ترامپ هفته گذشته در توییتی اعلام نمود: به وزارت بازرگانی دستور داده کمک نماید شرکت ZTE به کسب وکارش بازگردد و اعلام نمود وضعیت این شرکت بخشی از توافق تجاری با چین است.