دبیرکل بانک مرکزی: انتشار اوراق سکه پابرجا می باشد

اجاره: با وجود اینکه طرح انتشار اوراق سکه در بازار سرمایه مدتی است متوقف شده و برخی گمانه زنی ها درباره منتفی شدن آن وجود دارد، دبیرکل بانک مرکزی می گوید که این طرح همچنان پابرجا می باشد و روی میز قرار دارد.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، قرار بر این بود تا از نهم تیرماه سال جاری بازار سرمایه معاملات اوراق سکه را آغاز کند؛ اما این اتفاق نیفتاد و تابحال هم اجرایی نشده است. آنطور که محمود احمدی -دبیرکل بانک مرکزی – به ایسنا اعلام نموده، طرح انتشار اوراق سکه منتفی نشده و مذاکرات و هماهنگی هایی برای اجرای آن در حال انجام می باشد، ازاین رو به محض اینکه به نتیجه قطعی رسیده و ساز و کار کامل شود، حتما اجرا می گردد و در دستور کار قرار می گیرد.

در یک ماه گذشته بانک مرکزی طرح انتشار اوراق سکه را بیان کرد که بر این اساس قرار شد سکه های پیش فروشی که در هفت سررسید فروش رفت و دارندگان آن باید منتظر دریافت سکه ها باشند، قابلیت معامله داشته باشد؛ به گونه ای که با ورود به بازار سرمایه این سکه ها به اوراق تبدیل گشته و قابل معامله می گردد. ازاین رو فرد می توانست اوراق سکه های خویش را فروخته و پول آن را دریافت کند و یا اینکه چنین معامله ای انجام نداده و در زمان سررسید سکه ها را از شعبه بانک تحویل بگیرد. از جانب دیگر کسی که اوراق را خریداری می کرد، می توانست آن را بار دیگر مورد معامله قرار داده و یا اینکه منتظر بماند در موعد سررسید سکه های فیزیکی دریافت کند.

قرار بر این بود تا قیمت سکه ها با اختلافی از نرخ روز بازار در بورس تعیین شده و اوراق مورد معامله قرار گیرد که در این حالت فرصتی را برای دارندگان تولید می کرد که در زمانی زودتر از سررسید که می توانست دو ساله باشد، پول خویش را نقد کند.

اما شرایط به سمتی پیش رفت که با وجود اینکه بانک مرکزی اعلام نموده بود از نهم تیرماه انتشار اوراق در بازار سرمایه شروع می شود، چنین اتفاقی نیفتاد. دلیل این مورد بحث هایی در ارتباط با دریافت مالیات و یا آماده نبوده نرم افزارها اعلام شده بود. در حالی حدود ۲۰ روز از این ماجرا گذشته که برخی مطرح نمودند امکان دارد در کل طرح انتشار اوراق سکه منتفی شده باشد. با این وجود اعلام دبیرکل بانک مرکزی از این حکایت دارد که طرح انتشار اوراق امکان دارد بزودی و پس از انجام هماهنگی های لازم اجرایی شود.

در طرح پیش فروش سکه که بین بهمن تا فروردین ماه انجام شد، حدود هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه فروش رفت که سررسید آن ها تا آخرین مهلت به سال ۱۳۹۹ برمی گردد. تابحال حدود ۸۰۰ هزار قطعه سکه در سررسید یک ماهه تحویل شده و برای تیرماه هم موعد سررسید سکه های سه ماهه است که از روز گذشته تحویل آن در شعب بانک ملی آغاز شد.