خشم هندی ها روی گردوی آمریکایی!

اجاره: هند در اقدامی تلافی جویانه، تعرفه های بالاتر روی بعضی از کالاهای وارداتی از آمریکا همچون بادام و گردو را از ۱۸ سپتامبر به اجرا خواهد گذاشت.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، دهلی نو که از امتناع واشنگتن از معاف کردن هند از تعرفه های جدید به خشم آمده است، در ژوئن تصمیم گرفت از چهارم اوت مالیات بر واردات بعضی از کالاهای آمریکایی شامل بادام، گردو و سیب را افزایش دهد اما بعدا تصمیم گرفت این اقدام را به تعویق بیاندازد.

مقامات دهلی نو و واشنگتن همچون مایک پامپئو، وزیر خارجه و جیم ماتیس، وزیر دفاع آمریکا مقرر است دیدارهایی انجام داده و با همتایان هندی خود در سپتامبر مذاکرات استراتژیک داشته باشند.

اختلافات تجاری میان هند و آمریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ افزایش یافته است. تجارت دوجانبه در سال ۲۰۱۶ به ۱۱۵ میلیارد دلار افزایش یافت اما دولت ترامپ خواستار کاهش کسری ۳۱ میلیارد دلاری با هند است و دهلی نو را برای تسهیل موانع تجاری تحت فشار قرار داده است.

هند که بزرگترین خریدار بادام آمریکا است، در ژوئن تصمیم گرفت تعرفه واردات روی این کالا را به میزان ۲۰ درصد افزایش دهد و به جمع اتحادیه اروپا، چین و سایر کشورهایی پیوست که ضد افزایش تعرفه آمریکا روی واردات فولاد و آلومینیوم تلافی کردند.

این کشور همینطور می خواهد در شدیدترین واکنش ضد آمریکا، روی واردات گردوی آمریکا ۱۲۰ درصد تعرفه وضع کند.

بر اساس گزارش رویترز، آمریکا به هند پیشنهاد کرده است برای کاهش کسری تجاری، محصولات نفتی از آمریکا خریداری کند. آمریکا بعنوان بزرگترین صادرکننده سلاح به هند شناخته شده و شرکت های آمریکایی قرارداد فروش هواپیماهای نظامی به ارزش میلیاردها دلار را پیشنهاد کرده اند.