تاکید هند و افغانستان بر اهمیت چابهار در روابط تجاری دو کشور

اجاره: هند و افغانستان بار دیگر بر اهمیت بندر استراتژیک افغانستان بعنوان مسیری تجاری و بازرگانی در روابط دو کشور تاکید نمودند.

به گزارش اجاره به نقل از تایمز آف ایندیا، بندر چابهار که دسامبر سال قبل به بهره برداری رسید، مسیر استراتژیک جدیدی بین هند، ایران و افغانستان گشوده است. در دومین نشست کارگروه توسعه همکاری های هند و افغانستان مقامات دو کشور بر اهمیت دسترسی به این بندر برای تقویت روابط تجاری و اقتصادی خود تاکید نمودند.

طرف افغان از هند برای ارسال ۱۷۰هزار تن گندم به این کشور که درگیر خشکسالی است تشکر کرد. دو طرف رضایت خویش را از مسیر جدید و تحویل کالاهای هندی به افغانستان با استفاده از بندر چابهار ابراز داشتند. هند و ایران توافق نامه ای برای توسعه ظرفیت بندر چابهار امضا کرده اند و پیمان سه جانبه ای هم سال قبل در تهران بین سران سه کشور برای اتصال این سه کشور به هم با استفاده از بندر چابهار به امضا رسیده است.

این بندر به افغانستان اجازه می دهد تا با استفاده از دریا به کالاها و خدمات هند و سایر نقاط جهان دسترسی داشته و نیازی به بندر کراچی پاکستان نداشته باشد. دو طرف در مورد راه های افزایش همکاری ها و پروژه های زیرساختی، آموزشی، درمانی و توسعه منابع انسانی در افغانستان گفتگو کردند.

طرفین هم چنین رضایت خویش را نسبت به تکمیل موفقیت آمیز پروژه های توسعه ای نظیر ساختمان پارلمان افغانستان، سد دوستی دو کشور و فاز نخست بندر چابهار بیان نمودند.