نوبخت خبرداد؛ اختصاص ۶۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید یک میلیون شغل

اجاره: رییس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان اعتبار از بخش های مختلف برای تولید یک میلیون فرصت شغلی اطلاع داد.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان میراث فرهنگی اظهار نمود: مهم ترین ماموریت این سازمان پس از برنامه ریزی بودجه ریزی است. بودجه یک پیش بینی از منابع است و برآورد هزینه هایی که باید در جهت سیاست ها برای دستیابی به اهداف صوت گیرد.
وی اضافه کرد: سال قبل به وقت بودجه را به مجلس تقدیم کردیم. از آنجائیکه بودجه پیش بینی است باید دید منابع و مصارف بودجه به دستی پیش بینی می گردد یا خیر. سال قبل ۳۲۰ هزار میلیارد تومان منابع عمومی در بودجه پیش بینی شد و دقیقا همین میزان مصارف در سال قبل انجام شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: برای بودجه سال جاری علاوه بر اینکه سعی کردیم به روش عملیاتی حداقل ۳۴ درصد از بودجه را از هزار دستگاه به قیمت تمام شده انجام شد، برای اولین بار سعی کردیم دقیقا سیاست های مورد نظر را در بودجه ۹۷ بگنجانیم.
نوبخت خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه سیاست ما برپایه اقتصاد مقاومتی بود که تولید اشتغال مولد همچون سیاست های مدنظر در این بخش است و با توجه به اینکه سال ۹۷ دومین سال اجرای برنامه ششم است و باید سالانه یک میلیون فرصت شغلی تولید نماییم، به همین جهت تبصره ۱۸در قانون بودجه ۹۷ گنجانده شد. این تبصره یعنی تولید یک میلیون فرصت شغلی.
وی اضافه کرد: ما برای تولید منابع برای این مساله از جانب دولت مقداری منبع، مقداری از نظام بانکی و مقداری منبع هم از صندوق توسعه ملی در نظر گرفتیم.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور توضیح داد: ۳ هزار میلیارد تومان در یک ردیف ویژه برای تولید یک میلیون فرصت شغلی در بودجه اختصاص دادیم.
وی افزودک: همینطور ۲۰ درصد در حد ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی را به این بخش اختصاص داده ایم.
معاون رییس جمهور اضافه کرد: از طرفی قرار شد از تبصره ۱۴ پنج هزار میلیارد تومان از سازمان هدفمندی را به حوزه اشتغال بیاوریم.
وی اظهار نمود: به این رقم ۲۲ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان، مبلغی در حد ۱۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی خواهیم گرفت.
نوبخت با اشاره به اینکه بجای توزیع پول بین بیکاران، بیکاران را در قواره سرمایه گذاری هایی که در تملک دارایی است صرف خواهیم کرد، اظهار داشت: به همین جهت از سازمان میراث فرهنگی بعنوان یک بخش دعوت به همکاری کردیم تا ۱۵۶ هزار فرصت شغلی در این حوزه تولید نماییم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ما همچنن خواستار بهبود با جهان هستیم، اضافه کرد: ما نیازی به دلسوزی ترامپ نداریم. ما ملت بزرگی هستیم.
نوبخت با اشاره به اینکه امسال ۷۵۶ هزار نفر به بازار شغل وارد شدند، اظهار داشت: اما با این وجود هنوز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بیکار داریم که اگر سالانه یک میلیون شغل تولید شود تلاش میکنیم نرخ بیکاری را تک رقمی نماییم.
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به آمار صندوق بین المللی پول اشاره نمود و اضافه کرد: بنا بر گزارش این صندوق اقتصاد ایران به رتبه ۱۵ صعود خواهد نمود که فطعا این صندوق وجهه خویش را خدشه دار نمی کنو و گزارش استباه نمی دهد. امیدواریم با تلاش به این جایگاه برسیم.
به گزارش اجاره به نقل از مهر، در ادامه مرتضی شهیدزاده رییس صندوق توسعه ملی اظهار نمود: صندوق توسعه ملی بر مبنای اساسنامه خود، سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه های مصوب دولت موظف به پشتیبانی از طرح های مختلف اقتصادی و اشتغالزا است.
وی ادامه داد: ما در فاز نخست این طرح که تولید ۱۵۶ هزا شغل را هدفگذاری کرده، پشتیبانی های مالی لازم را انجام می دهیم.
شهیدزاده افزود: در ادامه هم با اجازه سازمان برنامه بودجه منابع بیشتری برای توسعه بیشتر این بخش اختصاص می دهیم.