افزایش طرفداران خودروهای برقی تسلا در چین

اجاره: طرفداران خودروهای برقی ساخت شرکت آمریکایی تسلاموتورز در چین علی رغم جنگ تجاری میان این دو کشور رو به افزایش است.
به گزارش اجاره به نقل از وب سایت clean tecknica، به نظر می آید علی رغم افزایش قیمت خودروهای برقی تسلاموتورز آمریکا که تحت تاثیر قانون افزایش تعرفه واردات محصولاتی که در خاک کشور چین تولید می شوند، بوجود آمده است همچنان مشتریان چینی ترجیح می دهند که در صورت تمایل به خریداری خودروهای برقی، مدل های مختلفی از خودروهای تسلا را بخرند.
پس از آنکه دونالد ترامپ – رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا – به بهانه پشتیبانی از محصولات آمریکایی و تولید داخلی این کشور، دستور قانون تعرفه واردات کالاهای خارجی اعم از محصولات چینی را داد، اندکی پس از شروع این جنگ تجاری، اعلام نمود که واشنگتن تعرفه ۱۰ درصدی جدیدی را برروی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار وضع می کند که این تعرفه ها از تاریخ ۲۴ سپتامبر شروع شد اما انتظار می رود این تعرفه ها در اول ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی به ۲۵ درصد افزایش یابد که در حقیقت آغازی برای تشدید تنش های سیاسی و تجاری میان پکن و واشنگتن تلقی می گردد.

با توجه به آنکه خیلی از شرکت های خودروسازی و تکنولوژی آمریکایی در چین کارخانه دارند و یا با خیلی از شرکت های چینی برای تولید و تامین قطعات مورد نیازشان قرارداد همکاری دارند، ازاین رو افزایش تعرفه وارداتی که سران این دو کشور برای همدیگر وضع کرده اند، می تواند تبعات منفی و مخربی را برای اقتصاد آمریکا و چین به همراه داشته باشد.

با این حال به نظر می آید که عملکرد کارخانه های چینی تسلاموتورز آمریکایی برخلاف آنچه که پیش بینی می شد، بوده است و با استقبال بی نظیری از جانب مشتریان در این کشور مواجه شده است به گونه ای که بر مبنای آمار و نظرسنجی های صورت گرفته، خیل عظیمی از طرفداران خودروهای برقی و وسائل نقلیه پاک از میان تمامی گزینه های موجود در بازار، خودروهای تمام برقی تسلاموتورز را انتخاب کرده و به سایر نسخه های الکتریکی ترجیح می دهند.

برخلاف آنچه که تحلیلگران بازار خودرو برآورد کرده بودند، تعداد خودروهای به فروش رفته تسلا در چین رو به رشد و افزایش بوده است چراکه به قول خیلی از مشتریان چینی، خودروهای برقی تسلاموتورز از تمامی مدلهای موجود و مشابه در بازارهای جهانی بسیار بهتر هستند و همین سبب شده که روند استقبال از آنها در این کشور صعودی شود.

لازم به ذکر است که تمامی خودروهایی که در کارخانه های مستقر در ایالات متحده آمریکا ساخته و تولید می شوند، با یک تعرفه وارداتی ۴۰ درصدی مواجهند این در حالیست که محصولات و خودروهای تولید شده در خاک کشور چین تنها کافیست یک تعرفه ۱۵ درصدی را بپردازند که همین امر سبب شده است کارخانه های تسلا در چین از فروش بی سابقه و بالایی در این کشور برخوردار شوند.

این تفاوت ها در تعرفه واردات خودرو بدین معناست که هزینه تمام شده برای تولید یک خودرو در ایالات متحده آمریکا ۵۰ الی ۶۰ درصد بیشتر از هزینه تمام شده همان محصول در چین است.

کارخانه اختصاصی تسلاموتورز که گیگافاکتوری نام دارد، در شهر شانگهای چین واقع شده است و سالانه میزان قابل توجهی از محصولات این خودروساز بزرگ آمریکایی را تولید و عرضه می کند.

تسلاموتورز همینطور پیشتر اعلام نموده بود که می خواهد با جذب سرمایه گذاری های بیشتر، مبادرت به احداث و راه اندازی کارخانه های بیشتری کند تا به میزان تولیدات خود بیفزاید و سهم بیشتری از بازارهای بین المللی خودرو را به خود اختصاص دهد.

تنش های تجاری میان چین و آمریکا در ماه مارس سال جاری میلادی بعد از آن افزایش یافت که ترامپ تعرفه های وارداتی را بر فولاد و آلومینیوم اعلام نمود. از آن زمان تابحال واشنگتن و پکن چندین دور تعرفه های تلافی جویانه ضد یکدیگر وضع کردند به صورتی که رایزنی های تجاری دو جانبه تابحال در متوقف کردن این جنگ تجاری ناکام بوده است.

دولت آمریکا در تازه ترین حرکت در جنگ تجاری با پکن، در حال اعمال تعرفه های تازه بر کالاهایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار از این کشور است. حالا تازه ترین تحقیقات و نظرسنجی های صورت گرفته نشان داده است که همه اعم از تحلیلگران بازار، عموم مردم و شرکت های فعال در صنایع مختلف بر این باورند که صنایع تکنولوژی و خودروسازی آمریکایی بیش تر از همتایان چینی خود متحمل ضرر و زیان خواهند شد چراکه برای سالیان سال، به منظور کاهش هزینه های تمام شده و نهایی، به ساخت کارخانه هایی در خاک کشور چین اقدام نموده بودند و حالا با عنایت به قوانین وضع شده جدید، دیگر از لحاظ صرفه اقتصادی توجیهی نخواهد داشت و درصورت ادامه این روند، آن ها به صورت قطع با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

فناوری خودروهای برقی که این روزها به سرعت درحال تکامل و پیشرفت است، تبدیل به یکی از عواملی شده است که خودروسازان برتر و مشهور جهان را به رقابت تنگاتنگی فراخوانده و هریک از آنها را به طراحی و تولید یک محصول بهتر، با کیفیت بالاتر و توان پیمایشی بیشتر واداشته است.

دولت های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند همچون پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

در سالهای اخیر بالاخره خودروهای الکتریکی و برقی از حالت خودروهای غیر قابل استفاده ای که تنها در نمایشگاههای علم و فناوری از آنها رونمایی می شد، خارج شدند و تولید انبوه خودروهای لوکس و قابل استفاده آنها توسط غول های خودروسازی شروع شد. این تولید انبوه که با استقبال بی نظیری از جانب مردم و دولت های بسیاری روبرو شد می تواند نقطه عطفی برای جهشی بزرگ و گامی بلند به سمت خودروهای پاک و غیر آلاینده به شمار بیاید.

تحلیلگران بازار خودرو پیش بینی کرده بودند که سال جاری ۲۰۱۸ میلادی به صورت قطع سال خودروهای برقی و الکتریکی خواهد بود چون که غول های خودروسازی در جهان به این نتیجه رسیده اند که باید با طراحی و تولید خودروهای پاک برقی به محیط زیست و کاهش میزان انتشار آلاینده ها به جو زمین کمک بسزایی کنند و از سویی نیز، رضایت و نیاز مردم و دولت ها را برآورده کنند.