وزیر ارتباطات اعلام کرد علت تعلیق ثبت گوشیهای مسافری، دلیل احداث مشکل هنگام استفاده از گوشی قدیمی

اجاره: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات علت تعلیق ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا و دلیل احداث مشکل هنگام استفاده از گوشی قدیمی برای بعضی از کاربران را تشریح نمود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، ابتدای هفته جاری گمرک در اطلاعیه ای اعلام نموده بود که با عنایت به این که سامانه همتا به سبب مسائل داخلی خود، نمایش خدمات و استفاده از سرویس های نمایش شده توسط گمرک را به منظور دریافت اطلاعات تلفن همراه مسافری، به حالت تعلیق درآورده است.
درباره توقف ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه نهمین سمپوزیوم مخابرات اظهار نمود که قطع سامانه همتا و گمرک درست نیست؛ بلکه سوژه وصل سیستم سامانه نیروی انتظامی به گمرک مطرح است که باید اتفاق می افتاد. قرار بود این اتصال برای مشخص شدن دقیق واردات گوشی از راه مسافر صورت بگیرد، نه این که به اسم بار مسافر، بتوان خارج از روال های مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت، گوشی وارد کرد.
وی در ادامه اضافه کرد: حالا فرآیند بار مسافر در حال پیاده سازی است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. برخی انتقاد دارند که چون کانال های اصلی واردات به درستی کار نمی کند، جلوی واردات گوشی به شیوه مسافری گرفته شده و در بازار اختلال به وجود آورده است.
آذری جهرمی اشاره کرد که همه باید مسئولیت قانونی خود در این بازار را انجام دهند؛ اگر کانالی در زمینه واردات گوشی گرفتار مشکل است، آن مشکل باید حل شود، نه این که خلاف ضوابط، راهی جدید برای واردات در این زمینه باز شود.
وزیر ارتباطات هم چنین درباره مشکل ایجاده شده برای بعضی از کاربران هنگام استفاده از گوشیهای قدیمی اظهار نمود: سپس اجرای رجیستری، یک دوره ۳ ماهه برای این که افراد گوشی قدیمی خودرا روشن و ثبت کنند قرار دادیم، اما برخی این کار را نکردند و با بحران های ارزی به وجود آمده قیمت گوشی هم بالا رفت؛ امروز بازار گوشی وضعیت چندان مناسبی ندارد و الان آن افراد می خواهند از گوشی قدیمی خود استفاده کنند که گرفتار مشکل شدند.
وی افزود: حالا مسئولان ارتباطی و اپراتورها در حال انجام پردازش هستند و مواردی را بررسی می کنند که بر طبق آن افراد ادعا می کنند گوشی هایشان قدیمی بوده است و آنها طبق آنالیز باید دریابند که این گوشیها فعال بوده یا خیر.
آذری جهرمی با اشاره به نحوه انجام رجیستری گوشی توضیح داد: واقعیت این است که سیستم ثبت تلفن همراه، از اتصال شماره تلفن و IMEI گوشی اتفاق می افتد و از آنجاکه برخی علاقه مند به قاچاق هستند، از IMEIهای قبلی برای گوشیهای جدید استفاده می نمایند و می گویند این گوشی فعال بوده است و جعل این IMEI موجب احداث مشکل در سیستم میگردد.
او در آخر اظهار نمود: ما می دانیم این مشکل برای مردم وجود دارد اما هنوز چاره مناسبی برای حل این مشکل پیدا نشده است و در کارگروه فنی رجیستری به دنبال پیدا کردن راهی مناسب در این مورد هستیم.