بازار سوریه برای ایران چه دستاوردی خواهد داشت؟

به گزارش اجاره با بهبود نسبی شرایط سیاسی و امنیتی در سوریه، دولت این کشور بار دیگر آماده می گردد تا شرایط را برای بازسازی اقتصادی و در کنار آن بالا بردن شرایط همکاری های اقتصادی فراهم آورد و در این بین ایران یکی از اصلی ترین گزینه های پیش روی دولت بشار اسد خواهد بود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، روز یکشنبه محمد سامر الخلیل – وزیر اقتصاد و تجارت سوریه، که به ایران آمده بود، با حضور در اتاق بازرگانی ایران، مذاکراتی را در ارتباط با چگونگی افزایش همکاری های اقتصادی میان دوطرف انجام داد.

در جریان این جلسه مشترک، محمد اسلامی – وزیر راه و شهرسازی، و غلامحسین شافعی – رئیس اتاق ایران، از امکان افزایش همکاری ها سخن گفتند و بازار سوریه را برای حضور بخش خصوصی ایران مناسب دیدند و از این رو با عنایت به نزدیکی سیاسی دو کشور می توان انتظار داشت که در آینده میزان همکاری ها و مراودات اقتصادی ایران و سوریه افزایش یابد.

اینکه ایران در بازار سوریه چه نگاهی داشته باشد و بخش خصوصی چه استقبالی از این بازار خواهد داشت تا حد زیادی آینده اقتصادی دو طرف را مشخص می کند.

در این باره سید رضی حاجی آقامیری – عضو اتاق بازرگانی تهران، در گفت و گو با ایسنا، از ضرورت استفاده از تجارب گذشته کشور در همکاری با کشورهای منطقه یاد کرد و توضیح داد: با عنایت به این که در طول سال های گذشته شرایط سیاسی سوریه به شکلی بوده که امکان فعالیت گسترده در آن وجود نداشته، بطور قطع نمی توان هم اکنون به راحتی از ظرفیت های موجود و آنچه اقتصاد ایران می تواند در این کشور به دست آورد، صحبت کرد؛ هرچند تجربه همکاری های سال های اخیر با عراق برای ما بسیار مهم خواهد بود.

وی افزود: ما در سال هایی که عراق از نظر اقتصادی صدمه پذیر بود و نیاز به کمک داشت، در کنار آنها حضور داشتیم اما وقتی شرایط آنها بهبود پیدا کرد، اوضاع عوض شد.

آقامیری با تاکید بر ضرورت استفاده از تجارب سال های گذشته جهت استفاده از ظرفیت های پیش رو، اظهار نمود: ما از سویی برای ورود به سوریه باید شرایط سیاسی منطقه را تحلیل نماییم. اینکه مثلا دولتی مانند دولت روسیه چه ارزیابی از این بازار خواهد داشت و چه نگاهی اتخاذ می کند، می تواند برای ما اثر گذار باشد. بطور قطع امکان آنکه ایران از بازار سوریه استفاده نماید وجود دارد، اما باید اقدامات با دقت انجام شوند.