من ابوی گل نرگس در ایران هستم

اجاره: در جویبار که شهرت جهانی آن به سبب حضور کشتی گیران قهرمان المپیک، جهان و آسیایی آن است، تولید گل نرگس رونق دارد، گلی که این روزها بهانه ای برای دور هم بودن است و جشنواره ای که از امروز به مدت سه روز برای آن برگزار شده است.
مازندران یکی از استان هایی است که به سبب شرایط خاص آب و هوایی، زراعت و کشت و کار به آسانی در آن به نتیجه خواهد رسید. از کشت برنج و گندم گرفته تا مرکباتی مانند پرتقال، نارنگی و کیوی.
تصور در مازندران همواره این گونه است که کشت برنج، گندم یا مرکبات می تواند درآمد بالایی برای کشاورزان داشته باشد اما در شهرستان جویبار افرادی حضور دارند که با کشت گل نرگس، علاوه بر مشقت کمتر، منفعت بیشتری به دست می آورند.

گل نرگس پردرآمد و کم زحمت
حسین نظری کردکلائی ۵۲ سال دارد و بیشتر از ۳۵ سال است که به کشت گل نرگس در ۵ هکتار از اراضی خود مشغول می باشد.
وی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کشت گل نرگس در مقایسه با محصولات زراعی دیگر همچون گندم و برنج بدون دردسر و پرمنفعت است، اظهار نمود: فروش و نبود صنایع تبدیلی مهم ترین مشکل فعالیت در این زمینه است به صورتی که مجبوریم برای فروش آن به استان های دیگر برویم.
نظری با اشاره به اینکه بیمه نبودن گل نرگس از دیگر مشکلات این بخش است، اشاره کرد: در طول ۴۵ روز برداشت گل نرگس حدود ۴۰۰ هزار شاخه به تهران ارسال می نماییم.
این تولیدکننده گل نرگس افزود: از ۲۰ آذر تا ۴۵ روز سپس آن، زمان چیدن گل نرگس است اما از خرداد تا آبان که زمان برداشت پیاز گل نرگس شمرده می شود، پیازهای کل مازندران را خریداری نموده و به تمام کشور ارسال می کنم.

من ابوی گل نرگس در ایران هستم
اکبر متولی یکی دیگر از تولیدکنندگان گل نرگس است، وی که ۶۰ سال سن دارد و از ۱۶ سالگی به کشت گل نرگس پرداخته، دیگر سن و سالی از او گذشته است و برخلاف میل درونی اش دیگر توان ادامه این راه را ندارد.
وی در گفت وگو با ایسنا مازندران اظهار نمود: کشت گل نرگس را از هزار مترمربع زمین آغاز کردم و تا ۱۸ هزار مترمربع رسانده ام، روزی عمده فروش گل نرگس بودم و می توانم بگویم ابوی گل نرگس ایران هستم، اما به سبب اینکه سن و سالی از من گذشته دیگر می خواهم به کارم اختتام دهم.
متولی افزود: در ۳ هزار مترمربع زمین ۳۵۰ هزار شاخه گل نرگس می چیدم که در جهان سابقه ندارد، با کاشت گل نرگس در هر هزار متر زمین می توان از سال دوم ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بهره برداری نمود.

زندگی ام را مدیون گل نرگس هستم
قهرمان نظری یکی دیگر از افرادی است که در روستای کردکلای جویبار سکونت دارد، وی باز حدود ۳۰ سال به تولید گل نرگس مشغول می باشد و سالانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار شاخه گل نرگس و ۲۵ تن پیاز آنرا تولید می کند.
وی که سپس اختتام خدمت سربازی و تشویق همسرش کاشت گل نرگس را از زمینی به مساحت هزار مترمربع و با ۱۵۰ کیلوگرم پیاز این گل شروع کرد الان وسعت کارش به ۵ هکتار رسیده است.
نظری در گفت وگو با ایسنا درباب بازار این گل اظهار نمود: توزیع گل نرگس اکثراً به بازار تهران و مقدار کمی در سطح استان توزیع و پیازچه این گل باز به استان هایی مانند ایلام، خوزستان و فارس ارسال میگردد.
وی با اشاره به اینکه زندگی ام را مدیون گل نرگس هستم، اشاره کرد: کاشت گل نرگس برای اولین بار کمی هزینه بردار است اما درآمد اقتصادی خوبی دارد، همین طور از لحاظ اشتغالزایی و درآمد شغل مناسبی است.
این تولیدکننده با اشاره به اینکه کاشت گل نرگس به آبیاری، کود، سم و مراقبت به خصوصی نیاز ندارد، اضافه کرد: با احداث صنایع تبدیلی در کنار تولید گل نرگس، دیگر نیازی به خام فروشی آن نیست و درآمد بیشتری به دست می آید.
نظری با اشاره به اینکه سالانه حدود ۸۰۰ تا هزار نفر اشتغالزایی می کنم، اظهار داشت: بسیار خوشحالم از اینکه توانستم فعالیت کوچکی در اشتغالزایی داشته باشم.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، گل نرگس علاوه بر زیبایی و جنبه تجاری آن، خاصیت درمانی بیماری هایی همچون افسردگی، ورم جوش دارد و خشکاننده، زداینده و شستشو دهنده است.