تشریح تسهیلات عرضه شده به شرکتهای صادرکننده تجهیزات پزشکی

به گزارش اجاره رئیس اداره صادرات تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با بیان این که با عرضه تسهیلات ویژه به تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، حضور در بازارهای جهانی تقویت می شود، وضعیت و میزان تسهیلات عرضه شده به شرکت های صادرکننده تجهیزات پزشکی در سال ۹۷ را شرح داد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، مهندس سید آصف مهدوی اظهار نمود: اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در جهت تقویت شرکت های تولیدکننده و صادرکننده تجهیزات پزشکی برای حضور در بازارهای جهانی امسال با تشکیل کارگروه توسعه صادرات با حضور سازمان توسعه تجارت و مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تسهیلاتی را برای حضور این شرکت ها در نمایشگاه های بین المللی تجهیزات پزشکی عرضه داد.
اضافه کرد: بعنوان مثال برای حضور شرکت های تجهیزات پزشکی ایرانی در نمایشگاه عمان هلث سال ۲۰۱۸، مجموعا ۴۱۴۰۰ دلار، یعنی معادل ۸۲ درصد هزینه های شرکت در این نمایشگاه، در چارچوب یارانه ارزی به شرکت های صادرکننده تخصیص داده شده است که درصد قابل ملاحظه ای از این یارانه ارزی، حاصل تخفیف ویژه مجری عمان هلث در مورد بند تفاهم نامه وزارت بهداشت ایران با وزارت بهداشت عمان در حوزه تجهیزات پزشکی بود که در بهمن ماه ۱۳۹۶ منعقد شد.
مهندس مهدوی افزود: در عین حال برای حضور شرکت های تجهیزات پزشکی ایرانی در نمایشگاه مدیکای آلمان هم مجموعا ۴۱۹۳ یورو به ازای هر شرکت، یعنی معادل ۹۱ درصد هزینه های شرکت در این نمایشگاه، در چارچوب سیاست های تشویقی صادراتی به آنها تخصیص داده شده است.
وی با اشاره به اینکه به شرکت های تجهیزات پزشکی ایرانی برای حضور در این دو نمایشگاه ۷۰ درصد یارانه داده شده است، اظهار داشت: همانطور که بیان شد، این تسهیلات به پیشنهاد اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و از جانب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرداخت شده است. از طرفی در نمایشگاه عمان هلث با رایزنی های اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، ۶۰ درصد تخفیف هم از برگزارکننده برای شرکت های ایرانی گرفته شد.
مهندس مهدوی همینطور اظهار نمود: بعنوان مثال در نمایشگاه عمان هلث هزینه ۱۴ غرفه دار در ۱۲۰ متر مربع در پاویون جمهوری اسلامی ایران، ۵۰ هزار و ۴۰۰ دلار بود که با در نظر گرفتن تخفیف ۶۰ درصدی میزان آن به ۳۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد که بالغ بر ۲۱ هزار دلارش بعنوان تسهیلات از جانب معاونت علمی ریاست جمهوری پرداخت گردید و ۹ هزار دلار را غرفه داران پرداختند.
بر مبنای اعلام وبدا، وی ادامه داد: در نمایشگاه مدیکای آلمان هم تسهیلات ۷۰ درصدی به شرکت ها داده شد و از سویی هم با رایزنی هایی که انجام دادیم، کلیه هزینه های پرداخت شده برای حضور شرکت های تجهیزات پزشکی در نمایشگاه مدیکا از محل سیاست های تشویقی صادراتی دولت تامین شد.