مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی: قاچاق دام زنده از مرزهای آذربایجان شرقی صورت نمی گیرد

اجاره: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان این که تابحال قاچاق دام زنده از مرزهای آذربایجان شرقی به کشورهای خارجی انجام نشده است، اظهار داشت: با عنایت به وجود گمرک و قرنطینه دامپزشکی و با تلاش مرزداران، امکان قاچاق دام زنده از مرزهای استان ما وجود ندارد و طبق بررسی ها، طی چند سال اخیر قاچاق دام زنده در مرزهای استان باز مشاهده نشده است.
امیر حسین بهداد در گفت و گو با ایسنا، اضافه کرد: با عنایت به وجود میادین زیاد فروش دام در آذربایجان شرقی، گاهی افراد سودجو از میادین استان به صورت غیرمجاز دام خریداری نموده و از راه راه های مرزی سایر استان ها به کشورهای عراق و ترکیه مبادرت به قاچاق می کنند.

وی افزود: سیستم دامپزشکی آذربایجان شرقی به مجهزترین و پیشرفته ترین سامانه ها همچون سامانه یکپارچه قرنطینه متصل است، هر فردی که به صورت مجاز خواهان خرید و فروش و حمل دام به سایر استان ها است، ابتدا باید از استان مبدا مجوز حمل بهداشتی دام را ستاندن کند و پس از آن در استان مقصد باز باید تاییدیه تخلیه را دریافت کند؛ در غیر این صورت فروش یا حمل دام، غیر مجاز شمرده می شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی درباب حمل و خریداری دام به صورت غیرمجاز، بیان کرد: در این خصوص با نیروی انتظامی استان هماهنگی های لازم انجام شده تا تمامی خودروهای حمل دام مورد سوال واقع شده و مدارک مجوز حمل دامپزشکی از آنها دریافت شود، قاچاق دام در صورتی امکان پذیر است که فرد از دید پلیس خارج شده و به صورت غیرمجاز مبادرت به حمل دام کند.

وی با بیان این که تأمین بهداشت و سلامت دام بر عهده دامپزشکی استان است، اظهار داشت: دامپزشکی استان از لحاظ بهداشتی قبل و پس از کشتار دام، کشتارگاه ها و مکان های عرضه گوشت را بطور دقیق بازرسی می کند.

وی درباب ادعای بعضی از رستوران داران در خصوص این که در صورت عدم تأمین گوشت، از گوشت الاغ استفاده می نمایند، اظهار داشت: استفاده از گوشت الاغ قانونا کار خلاف بوده و حتی دارای حکم کیفری است، معتقدم این سخن رستوران داران اشتباه است؛ اگر فردی قصد انجام کار خلاف دارد چنین ادعایی را بطور مخفی انجام می دهد.

بهداد با بیان این که به سبب گرانی گوشت امکان هرگونه تخلف وجود دارد، اظهار داشت: همکاران اداره کل دامپزشکی استان در امتداد همین سوژه به صورت جدی ورود پیدا کرده بطوریکه تعداد اکیپ های نظارتی را بر تمامی مکان های تأمین و عرضه گوشت نسبت به گذشته شش برابر در تبریز افزایش داده ایم.

وی افزود: دامپزشکی در تمامی مراحل رصد و پایش، از مکان های مشکوک نمونه برداری کرده و نمونه ها را به آزمایشگاه های مجهز ارسال می کند، حتی در بعضی از مکان ها که کشتار دام به صورت زیرزمینی انجام می شد، به صورت جدی ورود پیدا کرده و از این اقدام خلاف جلوگیری و به دستگاه های قضائی معرفی کردیم.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با تاکید بر این که همشهریان از خرید گوشت چرخ کرده ی فله ای به صورت آماده اجتناب کنند، اظهار داشت: احتمال هر گونه اقدام خلاف و تقلب در گوشت های چرخ کرده آماده و فله ای وجود دارد، امکان دارد در بعضی مراکز عرضه گوشت چرخ کرده آماده، گوشت الاغ، حیوان مرده و سنگدان مرغ به جای گوشت مجاز نمایش شود.

وی با اشاره به روش های مطمئن خرید گوشت چرخ کرده از مراکز، اظهار داشت: همشهریان می توانند گوشت آماده را خریداری نموده و در منزل آنرا به گوشت چرخ کرده تبدیل کنند یا گوشت های چرخ کرده ای که دارای لیبل با مجوز بهداشتی دامپزشکی است را خریداری کنند و یا این که سپس خرید گوشت از قصابی ها، گوشت در حضور و جلوی چشم مشتری چرخ کرده شود.

بهداد افزود: شهروندان از خرید گوشت چرخ کرده آماده در سینی های بزرگ قصابی ها اجتناب کنند.

وی تصریح کرد: با عنایت به این که انواع تخلفات در بحث خرید و فروش گوشت از مراکز عرضه وجود دارد، از هم استانی ها درخواست می نماییم در حین خرید گوشت به مهر و تگ بهداشتی دامپزشکی روی بسته ها توجه کنند؛ چونکه تمامی گوشت های دارای مهر تحت نظارت دامپزشکی ذبح شده و از انواع فیلترها عبور کرده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به آمار کشفیات گوشت غیرمجاز توسط دامپزشکی استان، اضافه کرد: دامپزشکی استان در امتداد نظارت های بهداشتی ۳۱۸ تن در سال ۹۴، ۳۸۸ تن در سال ۹۵، ۴۸۰ تن در سال ۹۶ و در ۱۰ ماهه ی سال ۹۷، ۴۰۰ تن مواد و فرآورده های خام آلوده غیر بهداشتی و غیرقابل مصرف از مراکز عرضه شامل قصابی ها، رستوران ها، مرغ فروشی ها و مراکز بسته بندی و… کشف و ضبط شد و پس از ستاندن مجوز قضائی معدوم سازی شده است.

وی با بیان این که تمامی کشتارگاه های سنتی و نیمه صنعتی در استان به سیستم پیش سرد مجهز هستند، اضافه کرد: تمامی کشتارگاه های استان دارای یخچال ها و سردخانه های بزرگی برای جلوگیری از بیماری تب کریمه کنگو است، با وجود این که بیماری تب کریمه کنگو در بیشتر استان ها منجر به فوت برخی از هموطنان شد ولی تابحال در آذربایجان شرقی حتی یک مورد از بیماری کشنده تب کریمه کنگو مشاهده نشده است.