وزیر اقتصاد: شروط INSTEX جدید نیست، می توانیم بدون آنها کارها را انجام دهیم

اجاره: وزیر اقتصاد اظهار داشت: شروط بیانیه اعلام شده موسوم به INSTEX جدید نبوده و ما می توانیم کارها را بدون آن شرط ها باز انجام دهیم.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه هم اندیشی با کارآفرینان جوان در پاسخ به اینکه شروط INSTEX چه تاثیری در کلیت کار ما خواهد داشت، اظهار داشت: کارهایی که آنها از ما خواستند را می توانیم بدون آن شرط هایی که گذاشته اند انجام دهیم.
وزیر اقتصاد اضافه کرد: این شرط ها باز جدید نیستند و طرح آن غیرضروری است.
دژپسند با اشاره به اینکه ثبات ارز از کاهش نرخ ارز مهمتر است، اظهار داشت: با عنایت به اهمیت ثبات ارز، دولت در چند ماه اخیر بر این مساله متمرکز شد و نوسانات را به حداقل رساند و بانک مرکزی با مدیریت قابل قبولی که داشت بدون سرکوب بازار ارز، این بازار را کنترل کرد.
وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ما در شرایط خاصی هستیم اضافه کرد: در شرایط استیبل قرار داریم و امیدوارم زمینه های کاهش نرخ ارز باز فراهم گردد. اما با عنایت به اینکه ما هنوز از نظر سیاسی به بلوغ نرسیده ایم، منافع ملی را فدای سیاسی کاری می نماییم.
دژپسند همین طور با اشاره به اینکه نوسان در سیاست گذاری و تغییرات زیاد بخشنامه ها به هیچ وجه خوشایند نیست خطاب به کارآفرینان اظهار داشت: اگر در ارتباط با بخشنامه ای مشکل داشتید و مزاحمتی در کارتان به وجود آمد به ما اعلام کنید تا اقدامات لازم را برای حذف بخشنامه های مزاحم انجام دهیم.
اگر تدبیر درست نماییم به شکنندگی نمی رسیم
وی در ادامه گفت: ما همیشه باید شرایطی را داشته باشیم که به تاب آوری برسیم؛ اگر تکانه ای بر ما وارد شد باید بتوانیم از پس آن بر بیاییم البته این حرف من لزوما به این معنا نیست که طی دو سال آینده با سختی های زیادی مواجه خواهیم شد بلکه حرف من این است که باید تاب آوری خودرا افزایش دهیم.
وزیر اقتصاد اضافه کرد: ترامپ می خواهد ایران را به زانو درآورد این در شرایطی است که دستاورد انقلاب اسلامی این «استقلال» بوده است و آمریکا به دنبال وارد کردن خدشه به استقلال ماست؛ ما نمی خواهیم به راحتی ثمره ۴۰ ساله خودرا از دست بدهیم اگر به درستی تدبیر نماییم به مرحله شکنندگی نمی رسیم.
صادرات غیرنفتی از مرز ۳۶ میلیارد دلار گذشت
دژپسند افزود: صادرات غیرنفتی ما از مرز ۳۶ میلیارد دلار گذشت، اگر تلاش نماییم ارز حاصل از صادرات را برگردانیم اساسا کمک قابل توجهی به اقتصادمان خواهد شد. می خواستند صادرات نفت ما را صفر کنند که این اتفاق نیفتاد و ان شاءالله در آینده اتفاق نخواهد افتاد. البته در شرایط گل و بلبل نیستیم اما در شرایطی هستیم که بتوانیم پایداری خودرا در مقیاس مناسب تداوم بخشیم.
رشد اقتصادی نیازمند جذب سرمایه خارجی است
وزیر اقتصاد در ادامه به سرمایه گذاری خارجی اشاره نمود و اظهار داشت: ما برای سرمایه گذاران خارجی فرش قرمز پهن کرده ایم و البته برای کارآفرینان و سرمایه گذاران داخلی باز فرش دیگری پهن خواهیم کرد برای اینکه کارآفرینان داخلی می توانند سرمایه گذاران خارجی را جذب کنند.
وی خطاب به کارآفرینان اظهار داشت: مشکلات شما را حل می نماییم و اگر مشکل قانونی داشتید به ما اعلام کنید تا مجوز قانونی بگیریم. لازمه تحول اقتصاد ایران دستیابی به رشد بالاست که برای این مهم باید از سرمایه خارجی و فناوری نوین بهره ببریم.
وی همین طور با اشاره به اینکه چشم انداز را خودمان درست می نماییم گفت: این جمله که باید اقتصاد را بدون نفت اداره نماییم را قبول ندارم بلکه من می گویم باید اقتصادی داشته باشیم که مبتنی بر «بودجه نفتی» نباشد.
دژپسند اضافه کرد: نفت و گاز ظرفیت های کشور هستند و ما با توسعه این ظرفیت ها می توانیم پلکان عروج کشور را فراهم نماییم ما دولتمردان باید گام های اساسی در این راه برداریم.
وی اشاره کرد: اگر این عزم وجود داشته باشد چشم انداز خوبی خواهیم داشت. با یک عقل جمعی مناسب می توان پلکان ترقی را با سرعت طی کرد.
وزیر اقتصاد تصریح کرد: ما باید «پیش آگاهی» را در اقتصاد ایران جا بیندازیم چونکه این مساله به رانت زدایی و افزایش شفافیت کمک می کند؛ اگر دولت مقرر است تصمیمی را در هر موردی بگیرد باید از قبل این مساله را اعلام نماید.
وی همین طور به صندوق مکانیزه فروش اشاره نمود و اظهار داشت: صندوق مکانیزه فروش یک تحول در نظام مالیاتی ما احداث خواهدنمود و به شفافیت کمک زیادی می کند.
وزیر اقتصاد افزود: صندوق مکانیزه در حال درنوردیدن مراحل نهایی در مجلس است.