رئیس جهاد دانشگاهی در بازدید از دام های وارداتی پژوهشگاه ابن سینا تاکید کرد اصرار داریم که حتما تحقیقات کاربردی شود، استقبال مسئولان کشوری از تولید خارج رحمی جنین گاو

اجاره: رئیس جهاد دانشگاهی در بازدید از پژوهشگاه ابن سینا که اخیراً نسبت به واردات ۵۰ رأس گاو از نژاد برتر گوشتی برای «تولید خارج رحمی جنین» اقدام نموده است، اظهار داشت: ما در جهاد دانشگاهی، انجام تحقیقات کاربردی به منظور تولید فناوری های مورد نیاز کشور در چند زمینه خاص را وظیفه خود می دانیم و اصرار داریم که حتماً تحقیقات کاربردی شود، بنا بر این کارها به صورت حرفه ای انجام می شود.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، دکتر سید حمید رضا طیبی در این بازدید اظهار نمود: هدف ما این است که یک فناوری در سطح وسیع برای جامعه مورد استفاده قرار گیرد تا اقتصاد دانش بنیان در کشور تحقق پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به فناوری «تولید خارج رحمی جنین از سه نژاد برتر گاو گوشتی» اشاره کرد: این مساله به مسئولان عالی کشور هم گزارش و با استقبال آنان همراه شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی اشاره کرد: امیدواریم با این اقدام بتوانیم در بهبود امنیت غذایی کشور اثرگذار باشیم.

تهیه گوشت از خارج برای ما کیلویی ۳۲ هزار تومان می شود
در ادامه مرتضی رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی هم با اشاره به طرح پژوهشگاه ابن سینا برای تولید خارج رحمی جنین گاو با استفاده از سه نژاد برتر گاو، اظهار داشت: این کار بسیار بزرگ و ثمین است و بعنوان نخستین کار برای کشور به یادگار خواهد ماند و مطمئن هستم که این کار نتایج خوبی برای کشور خواهد داشت.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی باز به اقدامات جهاد دانشگاهی اشاره و اظهار نمود: کارهای جهاد دانشگاهی همیشه کاربردی و با کیفیت بوده است، این کار هم بسیار ثمین است.

رضایی با اشاره به کمبود گوشتی که در کشور وجود دارد، اضافه کرد: واقعاً لازم است تغییراتی در سطح دامداری های کشور برای تأمین گوشت رخ دهد، ما در این مورد دو راه بیشتر نداریم یا اینکه درهای کشور را برای واردات گوشت و خروج ارز باز نماییم که این امکان پذیر نیست و یا اینکه خودمان سریع دست به کار شویم.

وی اشاره کرد: واقعیت این است که دامپروری تازه در حال تلألو پیدا کردن است و ارزش محصولات آن در حال مشخص شدن است، ارزش دام ایرانی بسیار بالاست این در وضعیت فعلی مشخص است برای اینکه با وجود اینکه کشورهای اطراف می توانند دام را از کشورهایی چون استرالیا با نرخی پایین تهیه کنند اما دام ایرانی را هر رأس چهار میلیون تومان از قاچاقچیان می خرند.

رضایی اضافه کرد: تهیه گوشت از خارج برای ما هر کیلو ۳۲ هزار تومان تمام می شود این نرخ با تبدیل نرخ دلار برای کشورهای اطراف هم همین است اما چرا حاضرند برای دام زنده ایرانی هر کیلو ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کنند، این نشان دهنده ارزش دام ایرانی است.

وی با اشاره به اینکه گفته می شود تهیه گوشت و محصولات کشاورزی از خارج مقرون به صرفه تر است پس نیازی به تولید در داخل نیست، اظهار داشت: مگر می شود سالانه ۹۰۰ هزار تن گوشت یا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون جوجه به کشور وارد کرد؟ پس باید از تمام پتانسیل های کشور در این زمینه بهره برد.

این مسئول یکی از پتانسیل های فراموش شده در زمینه تولید دام را بخش خوراک اعلام و اظهار نمود: پسماندهای کشاورزی زیادی در کشور وجود دارد که می توان برای پرورش دام بهره برد مثلاً در خوزستان نزدیک دو میلیون تن پسماند نیشکر سالانه به آتش کشیده می شود.

وی اضافه کرد: سالانه بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن ذرت دانه ای در کشور کشت می شود اما از باقیمانده این محصولات استفاده نمی گردد.

وی در مورد پروژه پژوهشگاه ابن سینا تصریح کرد: این کار باید حمایت شود، حمایت هم فقط پول و اعتبار نیست، این پروژه باید به دامداران معرفی شود تا سرمایه گذاران به سمت آن جذب شوند.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی افزود: پتانسیل برای سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد و باید جهت استفاده از این پتانسیل کوشش کرد.

رضایی با اشاره به اینکه کمبود شدیدی در تولید گوشت کشور وجود دارد اظهار داشت: این کمبود حداقل به ۱۵۰ هزار تن در سال می رسد، این رقم را باید در نسبت تولید گوشت از هر رأس دام قرار داد تا متوجه شد چه وضعیتی داریم طوری که از هر یک میلیون رأس گوسفند ۱۸ هزار تن گوشت تولید می شود، بدین سبب این فرصت فراهم گشته است تا در این بخش فعالیت کرد و قدری کمبود گوشت کشور را جبران کرد.