طلای جهانی از صعود بازماند

اجاره: طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار و آمار اشتغال ضعیف آمریکاست که نگرانی ها نسبت به کندی اقتصاد جهانی را برانگیخت و در بازه محدودی معامله شد.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری حدود ۰.۱ درصد کاهش داشت که به ۱۲۹۷.۳۵ دلار رسید. طلا روز جمعه برای مدت کوتاهی به بالای مرز ۱۳۰۰ دلار صعود کرده بود و روز جمعه یک درصد افزایش پیدا کرده بود که بزرگترین افزایش یک روزه از نهم فوریه بود.

در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل ۰.۱ درصد کم شد و به ۱۲۹۷.۵۰ دلار رسید.

دلار در مقابل ارزهای رقیب ۰.۱ درصد رشد کرد و نزدیک به بالاترین رکورد سه ماه اخیر که هفته گذشته به ثبت رسانده بود، ایستاد و در نتیجه طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گران تر کرد.

به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA، کاهش امروز قیمت طلا یک اتفاق موقتی و ناشی از سودگیری معامله گران از افزایش قیمت ها در روز جمعه است. دلار عموماً قوی شده و طلا را گرفتار فشار نزولی بیشتری کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، طلا اغلب یک سرمایه گذاری مطمئن در شرایط ابهامات سیاسی و مالی محسوب می شود. آنچه که افت قیمت طلا را محدود کرده، عملکرد ضعیف بازارهای سهامی است که سپس انتشار آمار اشتغال ضعیف آمریکا در روز جمعه که تردیدها نسبت به استواری اقتصاد جهانی را برانگیخت، به سختی تلاش می کنند به پیش روی خود ادامه دهد.

آمار رسمی که روز جمعه منتشر گردید نشان داد اقتصاد آمریکا در فوریه تنها ۲۰ هزار شغل ایجاد کرد که کمترین میزان اشتغالزایی از سپتامبر سال ۲۰۱۷ بود و به نشانه های کندی فعالیت اقتصادی این کشور در سه ماهه اول افزود.

شرکت فیلیپ فیوچرز در یادداشتی اعلام نمود: جذابیت سرمایه گذاری در طلا به سبب چشم انداز رشد قوی دلار آمریکا در بحبوحه افت رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۹ لطمه دیده است.

در این بین، کمیسیون تجارت معاملات آتی کالای آمریکا اعلام نمود سفته بازان شمار قراردادهای خرید در بازار معاملات آتی طلا را در هفته منتهی به پنجم مارس، به پایین ترین حد در یک ماه اخیر کاهش داده اند.

در بازار سایر فلزات ثمین هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۵ درصد رشد کرد و به ۱۵۲۲.۴۵ دلار رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۵.۳۱ دلار ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و ۸۱۴.۶۸ دلار معامله شد.