برج خنک کننده، چیلر تراکمی و هواساز

برج خنک کننده (cooling tower) دستگاهی کاربردی است که در سازمانها، کارخانجات، پالایشگاه ها، آپارتمان ها و ساختمان های بزرگ جهت دفع حرارت استفاده می شود.

برج خنک‌کننده بعنوان اقتصادی ترین دستگاهی است که هوای گرم محیط، هوای گرم ناشی از فعالیت ماشین‌آلات تولیدی و … را می‌گیرد و آن را از طریق تماس با سیال خنک کننده، خنک نموده و به دستگاه‌های صنعتی یا محیط فعالیت می دمد.
برج خنک کننده (به انگلیسی : cooling tower) دستگاهی کاربردی است که در سازمان ها ، کارخانجات ، پالایشگاه ها ، آپارتمان ها و ساختمان های بزرگ جهت دفع حرارت استفاده می شود . برج خنک کننده فایبرگلاس با بدنه ایی از جنس فایبرگلاس ساخته شده که نسبت به سایر انواع برج خنک کننده از قابلیت های بیشتری برخوردار است .
 
اجزای برج خنک کننده عبارتند از :
۱- بدنه برج خنک کننده ۲- مخزن یا تشت زیرین برج خنک کننده ۳- سامپ  4-استراکچر  4- پکینگ یا مدیای برج خنک کننده ۵- فن برج خنک کننده ۶- موتور گرداننده فن یا الکتروموتور برج خنک کننده ۷- اسپرینکلر برج خنک کننده ۸- گریل برج خنک کننده ۹- لوور محیطی برج خنک کننده ۱۰- الیمیناتور برج خنک کننده ۱۱- نازلهای اسپری آب برج خنک کننده ۱۲- فلوتر قطع کن برج خنک کننده
برج خنک‌کننده در مهم‌ترین دسته‌بندی به برج خنک‌کننده مدار باز و برج خنک‌کننده مداربسته تقسیم می‌شود. در برج خنک‌کننده مداربسته، سیال خنک‌کننده درون لوله‌های مسی می‌چرخد و آب درون سیستم خنک‌کننده با آب مورد استفاده جهت خنک کاری تماس ندارد. سرمای مورد نیاز برای خنک شدن سیال درون سیکل بسته این نوع برج خنک‌کننده از طریق لوله‌های مسی (بهترین رسانای دما) از بیرون به داخل سیستم بسته منتقل می‌شود.
برج خنک‌کننده مدار باز این محدودیت را ندارد و آب درون سیستم خنک‌کننده مرتب با آب جبرانی ترکیب می‌شود.
در دسته‌بندی مهم بعدی جنس بدنه برج خنک‌کننده مدنظر قرار می‌گیرد.
برج خنک‌کننده چوبی، برج خنک‌کننده بتنی، برج خنک‌کننده گالوانیزه و برج خنک‌کننده فایبرکلاس انواع مختلف برج خنک‌کننده از لحاظ جنس بدنه هستند.
و در نهایت آخرین تقسیم‌بندی به شکل ظاهری برج خنک‌کننده اشاره دارد
برج خنک‌کننده مکعبی و برج خنک‌کننده گرد یا مخروطی
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت برج خنک کننده می‌توانید به سایت شرکت مهتاب گستر به آدرس https://www.cooling-tower.ir  مراجعه نمائید و یا با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید.
همان‌طور که می‌دانید تهویه مطبوع یک فرآیند چند مرحله‌ای و فراتر از تنها یک برج خنک کننده است که طی آن عملیات مختلف به صورت همزمان صورت می‌گیرد.
هوای مطبوع تولید می‌شود، حرکت می‌کند و به مکان‌های مورد نظر منتقل می‌شود. گرمایش و سرمایش موردنیاز از یک واحد مرکزی بزرگ و یا یک واحد کوچک در پشت‌بام تأمین می‌گردد. پارامترهایی نظیر دما، رطوبت، جهت هوا، کیفیت هوا، صدا، اختلاف فشار در یک فضا کنترل می‌شود و به مقادیر از پیش تعیین‌شده می‌رسد تا راحتی و سلامت ساکنان در یک محیط مسکونی و اداری و یا محصولات در یک واحد صنعتی تضمین گردد.
در یک سیستم تهویه مطبوع گرمای موردنیاز از یک بویلر یا دیگ بخار تأمین می‌شود. بویلر یا دیگ بخار یک مبدل پوسته و لوله است که در بیرون لوله‌ها محفظه آتش قرارداد و در داخل لوله‌ها آب جریان دارد. حرارت موردنیاز جهت گرم کردن و جوش آوردن توسط گاز یا گازوئیل یا مازوت تأمین می‌شود. فشار داخل لوله‌ها معمولاً بیشتر از فشار اتمسفریک است. معمولاً برای فشارهای کم از لوله‌های چدنی و برای فشارهای بالا از لوله‌های فولادی استفاده می‌شود.
سرمای مورد نیاز یک سیستم تهویه مطبوع از یک چیلر تأمین می‌شود. چیلر به دو نوع چیلر تراکمی و چیلر جذبی تقسیم بندی می گردد.
چیلر تراکمی دستگاهی است که طی یک چرخه انبساط و انقباض یک سیال تراکم‌پذیر نظیر فریون یا آمونیاک، گرما را از سیال واسط که معمولاً آب است جذب نموده و به فضای اطراف منتقل می‌کند. چیلر در سه نوع چیلر جذبی، چیلر تراکمی و چیلر انبساطی تقسیم می‌شوند. با توجه به محدودیت‌ها، ظرفیت‌ها، دسترسی‌ها، سرویس‌ها و خدمات و بازدهی انرژی، امروزه بیش‌ترین نوع چیلر مورد استفاده می‌باشد.
استفاده از چیلر به تنهایی باعث بالا رفتن مصرف انرژی می‌گردد. سیال واسط در چیلر معمولاً آب است. با استفاده از یک برج خنک کننده یا کولینگ تاور می‌توان مصرف انرژی در یک سیستم تهویه مطبوع را بهینه سازی کرد. برج خنک کننده قادر است تا دمای آب را با مصرف انرژی بسیار کمتر نسبت به چیلر، به نزدیک دمای مرطوب هوای محیط کاهش دهد. برج خنک کننده در سه نوع مدار باز، مدار بسته و هیبریدی به منظور کاهش بیشتر مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف آب تقسیم بندی می‌شود.
تفاوت های اصلی چیلرهای جذبی و چیلر های تراکمی
چیلر های تراکمی مصرف انرژی اولیه کمتری دارند.
چیلرهای تراکمی نسبت به چیلرهای جذبی مصرف آب کمتری دارند.
از چیلرهای تراکمی در هرنوع شرایط آب و هوایی می توان استفاده کرد ، در صورتی که از چیلرهای جذبی نمی توان در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب در ظرفیت های بالا استفاده کرد.
اثرات زیست محیطی چیلر تراکمی بسیار کمتر از چیلر جذبی می باشد.
ضریب عملکرد چیلر تراکمی بین ۱ تا ۸ است در حالی که ضریب عملکرد چیلر جذبی بین ۰٫۵ تا ۱ است.
چیلر جذبی در توان برابر با چیلر تراکمی، حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد به فضای بیشتری برای نصب نیاز دارند و علت آن بزرگتر بودن تجهیزات چیلر جذبی است.
چیلر جذبی حدود دو برابر وزن یک چیلر تراکمی با ظرفیت برابر ، وزن دارد . که به همین علت نیاز به زیرسازی مقاوم تر و پر هزینه تری نیازمند است.
چیلر تراکمی به صورت یک پارچه نصب می شود، در حالی که چیلر های جذبی به علت بزرگ بودن و وزن زیاد به صورت قطعات جداگانه حمل شده وسیال مبرد و جاذب نیز در محل نصب پس از مونتاژ قطعات به سیستم تزریق می شود.
به علت وجود قطعات مکانیکی کمتر در چیلر های جذبی نسبت به چیلر های تراکمی صدای کمتری تولید می کنند.
 
چیلر های جذبی در دو نوع شعله مستقیم و شعله غیر مستقیم و چیلرهای تراکمی در دو نوع آب خنک و هوا خنک تولید می شوند .نوع جذبی شعله غیر مستقیم حدود ۵۰ درصد گران تر از نوع تراکمی با همان ظرفیت و قیمت نوع شعله مستقیم دو برابر قیمت نوع تراکمی آن است.
 واحد نهایی یک سیستم تهویه مطبوع، هواساز می‌باشد.
هواساز از گرمای حاصل از یک بویلر و یا سرمای حاصل از یک چیلر استفاده می‌کند و بعد از تصفیه و پالایش هوای بیرون، رطوبت‌زنی و یا رطوبت‌زدایی و تنظیم دما آن را با شرایط و دبی مورد نظر به داخل یک واحد مسکونی، اداری، تجاری و یا صنعتی می دمد. هواساز بستگی به محیط نصب به هواساز خانگی، هواساز آپارتمانی، هواساز صنعتی و…. دسته بندی می‌شود.
هواساز از ۶ بخش اصلی تشکیل می شود که به صورت مختصر به توصیف عملکرد هر یک از این بخش ها می پردازیم .
 
    محفظه مکش اولیه : در این محفظه هوای مورد نیاز جهت تولید هوا تازه به داخل هواساز مکش می شود این قسمت شامل بدنه و فریم یک عدد اروفیس ( جهت جلوگیری از بایپس هوا به خارج ) می باشد.
    فیلتراسیون : این قسمت وابسته به نوع هوا ورودی و میزان آلایندگی و نیز وابسته به نوع فیلتراسیون شامل پیش فیلتر(فیلتر فلزی) و پس فیلتر (فیلتر کیسه ای + هپا + اولپا ) می باشد .
    کویل سرمایشی : این بخش در فصول گرم سال متصل به چیلر می باشد و آب چیلد و خنک چیلر با گردش داخل کویل در معرض هوا ورودی تصفیه شده قرار می گیرد و با کاهش دما همراه است ( عموما بعد از این بخش رطوبت گیر نسب می شود تا در تابستان رطوبت نیز قابل کنترل باشد )
    کویل گرمایشی : این بخش در فصول سرد متصل به بویلر بوده و آب گرم بویلر (دیگ بخار) در تماس با هوا ورودی تصفیه شده قرار می گیرد و با از دست دادن دما گرم می شود و به قسمت مکش فن هدایت و از طریق کانال ها به نقاط دلخواه ارسال می گردد. ( لازم به ذکر است افزایش دما در هوا باعث از دست رفتن رطوبت می شود و برای جبران این موضوع از انواع رطوبت زن بعد از کویل ها گرمایشی استفاده می شود . )
    رطوبت زن یا رطوبت گیر : این دو دستگاه وابسته به نوع عملکرد هواساز وظیفه تنظیم رطوبت هوا را به میزان دلخواه بر عهده دارند .
    فن – موتور و قدرت : این قسمت در واقع دریافت کننده کار ورودی سیستم می باشد و با مکش هوا از سر کانال و افزایش فشار استاتیکی هوا به میزان لازم هوا را به نقاط مختلف هدایت می کند .
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت شرکت مهتاب گستر به آدرس https://www.cooling-tower.ir مراجعه نمائید و یا با کارشناسان این شرکت در ارتباط باشید.