دست به یکی خودروسازان اروپایی که گران تمام می شود

به گزارش اجاره شرکت های خودروسازی بی ام و، دایملر و فولکس واگن به تبانی و همکاری برای دستکاری در میزان انتشار آلایندگی خودروهای خود متهم شده اند که در صورت اثبات صحت این ادعا، نام و آوازه آنها به شدت زیر سوال خواهد رفت.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، بر مبنای تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته تحت نظر مقامات اتحادیه اروپا، شرکت های خودروسازی بی ام و، دایملر (شرکت مادر مرسدس بنز) و فولکس واگن به تبانی و همکاری برای دستکاری در نمایش میزان انتشار آلایندگی خودروهای دیزلی خود متهم شده اند.
در سال ۲۰۱۵ میلادی رسوایی پرونده خودروهای آلاینده فولکس واگن آلمان برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا افشا شد چون که بعد از آزمایش های صورت گرفته مشخص شد نرم افزار مدیریت میزان آلایندگی موتور خودروهای دیزلی این شرکت در آمریکا دستکاری شده بود.
فولکس واگن بعد از اعتراف به تقلب، به پرداخت ۴.۳ میلیارد دلار جریمه محکوم شد و هنوز هم با مشکلات حقوقی در آلمان، آمریکا و سراسر جهان مواجه می باشد. این شرکت ۲۲ میلیارد یورو را برای پرداخت خسارات حاصل مختص کرده است و همچنان هم به ایجاد آلودگی در محیط زیست در جهان متهم است.
پس از رسانه ای شدن این رسوایی موسوم به دیزل گیت، شرکت های دیگر همچون آئودی و پورشه هم به این افترا شناخته و عرضه شدند که پس از آن با مشکلات و مسائل حقوقی متعددی دست و پنجه نرم کردند.
اما حالا اخبار انتشار یافته در وب سایت arstechnica از آن حکایت می کند که مقامات اتحادیه اروپا با جدیدترین تحقیقات دریافته اند که این سه شرکت بزرگ خودروسازی در اروپا از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ میلادی با یکدیگر در زمینه کاهش عدد و میزان انتشار آلایندگی خودروهای بنزینی و دیزلی خود تبانی و همکاری کرده اند و گفته می شود که این دست کاری ها بیشتر توسط مهندسان و متخصصان پورشه و آئودی صورت گرفته است.
اتحادیه اروپا با انتشار گزارشی که در آن نام ماده و محلول جدیدی با عنوان ADblue ذکر شده است، انگشت افترا را به سمت و سوی این سه شرکت بزرگ خودروسازی نشانه گرفته است. این ماده یک محلول شیمایی برای کاهش میزان اکسید نیتروژن خروجی از پیشرانه های دیزلی است.
مارگارت وستگر، نماینده بخش سیاست گذاری رقابتی در اتحادیه اروپا در این خصوص می گوید: شرکت های مختلف می توانند برای افزایش سطح کیفی محصولات و خط تولید خود با یکدیگر همکاری کنند اما قوانین و مقررات مربوط به سیاست گذاری های رقابتی اروپا به آنها این اجازه را نمی دهد که با هدف و انگیزه ای بجز این مساله با یکدیگر همکاری و به اصطلاح تبانی کنند.
ایشان در ادامه سخنانش اضافه کرد: این سه خودروساز قادر خواهند بود اعتراضات خویش را به صورت کتبی بیان کرده و در انتها این فرآیند در صورتیکه نمایندگان مربوطه در اتحادیه اروپا به این نتیجه برسند که شواهد کافی برای اثبات ادعای آنها وجود ندارد، آنها موظف خواهند بود ۱۰ درصد از کل درآمد حاصل از فروش جهانی خویش را بعنوان جریمه پرداخت کنند. لازم به ذکر است که درآمد حاصل از فروش شرکت های بی ام و، دایملر و فولکس واگن به ترتیب مبلغی معادل ۱۰۹، ۱۸۷ و ۱۹۵ میلیارد دلار بوده است.