سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح کرد؛ قاچاق۳۵۲میلیون دلاری سیگار، شرکت دخانیات مانع مبارزه با قاچاق

به گزارش اجاره سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه شرکت دخانیات مانع پیشبرد برنامه مبارزه با قاچاق کالاهای دخانی است، اظهار داشت: مطابق آخرین گزارشات قاچاق سیگار برابر۳۵۲میلیون دلار برآورد می شود.

به گزارش اجاره به نقل از صدا و سیما، حمیدرضا دهقانی نیا اظهار داشت: همچون نتایج برنامه ستاد برای مبارزه با قاچاق دخانیات می توان به افزایش واحدهای تولید سیگار از ۷ عدد در سال ۹۳ به ۲۰ مورد در سال ۹۷، افزایش واحدهای توزیع کننده قانونی سیگار از ۳ عدد در سال ۹۳ به بیشتر از ۳۵ هزار عدد در سال ۹۷، کاهش واردات سیگار از ۶۵.۱۳ میلیارد نخ در سال ۹۳ به تقریباً صفر در سال ۹۷ و کاهش قاچاق سیگار از ۱۵.۱۲ میلیارد نخ در سال ۹۳ به ۷.۶ میلیارد نخ در سال ۹۶ اشاره نمود.
وی اضافه کرد: یکی از موانع اصلی پیشبرد برنامه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالاهای دخانی، عدم همکاری شرکت دخانیات ایران بعنوان یکی از اعضای انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در اجرای طرح رهگیری و ردیابی کالاهای دخانی است. در این خصوص به تناوب پیگیری از راه مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور و سایر دفاتر وزارت صنعت، معدن و تجارت از شرکت مذکور و دو سهام دار عمده شرکت دخانیات ایران یعنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شده و در صورت عدم تحقق انتظارات، پیگیری از راه سایر مراجع مربوطه صورت خواهد گرفت.
دهقانی نیا اظهار داشت: به استناد ماده ۱۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مرجع قانونی عرضه برآوردها و اطلاعات و آمار در مورد قاچاق کالا و ارز است و مطابق آخرین برآورد که به تأیید دستگاه های ذی ربط رسیده است قاچاق سیگار برابر ۳۵۲ میلیون دلار بوده است.