رییس مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد خبر داد: اعطای گواهینامه بین المللی اندازه شناسی استاندارد به تولیدکنندگان

به گزارش اجاره رئیس مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران اعلام نمود که در جریان مذاکرات با سازمان بین المللی اندازه شناسی قانونی، شرکت های تولیدکننده ایرانی می توانند با عرضه ی درخواست خود گواهینامه اندازه شناسی بین المللی دریافت نمایند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، خسرو معدنی پور بامداد امروز در نشست خبری اظهار نمود: با عنایت به تاکید جدی بر ضرورت پشتیبانی از تولیدکنندگان داخلی سازمان ملی استاندارد کوشیده در حوزه اختیارات و مسئولیت های خود برنامه ریزی های جدی انجام دهد که نهایی شدن موافقت نامه با سازمان بین المللی اندازه شناسی قانونی بخشی از این فعالیت هاست.
وی با اشاره به تغییر شاخص اندازه گیری SI به NEW SI، توضیح داد: از چند قرن قبل که کشورهای جهان تصمیم گرفتند به منظور یکسان سازی قواعد اندازه گیری و اوزان خود به یک نتیجه جمعی برسند، قاعده SI بعنوان یک شاخص بین المللی در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.
به قول رئیس مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران این قاعده در هفت حوزه کیلوگرم، متر، ثانیه، آمپر، کلوین، مول و کاندلا فعالیت نموده و بعد از جمع بندی های گسترده بنا شده وارد فاز جدیدی شود.
معدنی پور درباره چرایی رسیدن به این دستورالعمل توضیح داد: بخشی از این شاخص ها برای اندازه گیری احتیاج به مصنوعات فیزیکی داشتند که این مساله می تواند به علت صدمه های انسانی و محیط زیست ناپایدار شود. ازاین رو در قاعده جدید سعی شده که با حفظ اصول اساسی سابق معیار اندازه گیری و مبنای آن طوری تعریف شود که از صدمه های این چنینی دور باشد.
وی افزود: این تغییر در خیلی از سطح ها و حوزه های کاری ملموس نبوده و چیزی را جابه جا نمی کند بلکه در سطح های بسیار جزئی مبنای اصلی قواعد اندازه گیری را به روز خواهد نمود.
رئیس مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران درباره زمان اجرایی شدن این مورد هم اظهار داشت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته بعد از تصویب این طرح در سال ۲۰۱۸ اجرای آن در بین کشورهای عضو به صورت رسمی از ۲۰ مه سال ۲۰۱۹ و هم زمان با روز جهانی اندازه شناسی در دستور کار قرار می گیرد. این معیار جدید می تواند در حوزه های مهمی همچون فرآورده های نفتی، گاز طبیعی و سایر معیارهای اندازه گیری سبب افزایش دقت شود.

برنامه ریزی برای نظارت بر کنتورها و دوربین های جاده ای
وی درباره چگونگی فعالیت سازمان ملی استاندارد در نظارت بر کالاهایی که از جانب دولت عرضه می شوند، اظهار نمود: متأسفانه ما در سال های گذشته با محدودیت های چندگانه ای روبه رو بوده ایم که همین مساله نظارت مداوم بر برخی کالاها و خدمات را دشوار می کند. برای مثال هم اکنون ایران بیشتر از ۲۰ میلیون کنتور آب فعال دارد و سالانه هم بیشتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار کنتور جدید در این عرصه ساخته می شوند. این که چگونه امکان نظارت دائم بر اندازه گیری و محاسبه این کنتورها وجود داشته باشد مسأله ای بوده که برای سال های طولانی مسکوت مانده، اما ماتلاش می نماییم برای نظارت بر آنها چاره هایی پیدا نماییم.
رئیس مرکز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران افزود: در حوزه ای همچون نظارت بر عملکرد دوربین های جاده ای برآورد ما این بود که به بیشتر از ۲.۵ میلیون یورو سرمایه گذاری جدید نیاز است که محدودیت های مالی مانع از پیگیری آن با سرعت بالا می شود. از جانب دیگر تحریم ها هم سبب شده ما در دستیابی به تجهیزات نوین با مشکلاتی مواجه باشیم که باید دید در آینده چه طور می شود از این محدودیت ها عبور کرد.
وی با بیان این که هم اکنون با این مجموعه بیشتر از ۳۰۰۰ آزمایشگاه در سطح کشور همکاری می کنند، تصریح کرد: تلاش ما این بوده که نظارتی دقیق بر خدماتی که به مردم عرضه می شود داشته باشیم. این نظارت در حوزه هایی همچون لیزر پزشکی که مستقیماً با سلامت جامعه سروکار دارند با اولویت جدی دنبال می شود و با وجود محدودیت ها تلاش می نماییم در سایر حوزه ها هم فعالیت خویش را حفظ نموده و خدمات مورد نیاز مردم را به آنها عرضه نماییم.

کالاهای پیش بسته بندی شده کنترل می شوند
معدنی پور درباره آخرین وضعیت عملکرد این مجموعه در نظارت بر بخش های مختلف اقتصادی کشور، اظهار نمود: پارسال بر بیشتر از ۳۰۰ هزار ترازوی سبک، بیشتر از ۱۶ هزار باسکول جاده ای، بیشتر از ۱۲۱ هزار نازل سوخت مایع و بیشتر از ۳ هزار نازل سی ان جی نظارت شد. در حوزه پلمب وسایل توزین هم ما هدف گذاری ۵۰۰ هزار دستگاه را در دستور کار قرار داده ایم که تابحال ۲۰۰ هزار دستگاه این فرآیند را طی کرده اند و در سه سال آینده مابقی هم انجام خواهند شد.
به قول وی با عنایت به اینکه در بخشی از فروشگاه های بزرگ به جای استفاده از ترازو، کالاهای از پیش بسته بندی شده با وزن مشخص توزیع می شود این سازمان برنامه ریزی کرده در گام نخست برای نظارت بر این کالاها در چند استان ورود کرده و وزن دقیق آنها را محاسبه کند.