در گفت وگو با اجاره اعلام شد افزایش مقاومت خوردگی قطعات با دستگاه های لایه نشانی بومی، کاربرد آزمایشگاهی در دانشگاه های کشور

اجاره: پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان با دستیابی به دانش فنی تولید دستگاه لایه نشانی توانسته اند لایه هایی با مقاومت خوردگی و سایش بالا بر روی قطعات ایجاد کنند و با عنایت به این توانایی این دستگاه ها در کارخانجات تولیدی کاربردی شده؛ بدین جهت کاربرد این دستگاه وارد فاز صنعتی شده است.
بابک رشیدی از پژوهشگران این طرح در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه این شرکت دانش بنیان فعالیت خودرا در زمینه طراحی و ساخت دستگاه های پوشش دهی در خلأ از سال ۱۳۸۴ آغاز کرد، اظهار داشت: این دستگاه ها در مقیاس های صنعتی و آزمایشگاهی طراحی و ساخته شده اند. دستگاه های آزمایشگاهی دارای محفظه های کوچکی هستند و برای لایه نشانی قطعات آزمایشگاهی و پژوهشگاهی کاربرد دارند.
رشیدی افزود: با افزایش تجربیات به سمت طراحی دستگاه های بزرگ تر لایه نشانی رفتیم و هم اکنون دستگاه های صنعتی لایه نشانی این شرکت بعنوان یکی از تجهیزات اصلی کارخانجاتی چون تولید کاشی و سرامیک، شیرآلات، ظرف چینی و صنعت یراق آلات مطرح است.
وی با با اشاره به اینکه این دستگاه می تواند بر روی سطوح مختلف فلزی، بلور و کاشی لایه هایی با رنگ های طلایی، نقره ای و ۷ رنگ، دودی و سایر رنگ ها ایجاد کند، اظهار نمود: لایه های ایجادشده از مقاومت به سایش و خوردگی بالایی برخوردار می باشد.
رشیدی درباب اعمال انواع رنگ های مختلف بر روی سطوح توضیح داد: همانطور که در روش آبکاری سنتی از فلزاتی مانند نیکل و کروم استفاده می شود، در این روش نیز برخی استفاده ها از برخی فلزات تعریف شده است. بعنوان مثال زمانی که فلز تیتانیوم در داخل دستگاه بعنوان ماده اولیه قرار می گیرد، در ترکیب با گازهای متنوع، ترکیب رنگ های مختلفی ایجاد می کند، به شکلی که اگر گاز “آرگون” وارد سیستم شود، در ترکیب با تیتانیوم رنگ تیتانیوم را ایجاد می کند؛ بدین جهت محصول نهایی نقره ای خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه گازهای مختلف در ترکیب با تیتانیوم، ترکیب رنگ های متنوعی می دهند، اضافه کرد: در ترکیب گاز نیتروژن با تیتانیوم، رنگ نقره ای به رنگ طلایی تبدیل می شود.
این محقق با تاکید بر اینکه هزینه های لایه نشانی با استفاده از این دستگاه نسبت به روش های آبکاری سنتی کمتر است، ضمن آنکه ماندگاری بالاتری دارد، افزود: روش لایه نشانی با استفاده از این دستگاه جزو روش های پاک و سبز به شمار می رود؛ چونکه در روش های سنتی آبکاری، معمولاً همراه با پساب هایی است که سبب آلودگی های زیست محیطی می شود. از آنجایی که فرآیندهای لایه نشانی در این دستگاه در محیط های خلأ است، هیچ مایع و یا اسیدی در فرآیندها استفاده نمی شود؛ بدین جهت روش مورد استفاده پاک و جایگزین مناسبی برای روش های سنتی است.
رشیدی به روش لایه نشانی مورد استفاده در این دستگاه اشاره نمود و اضافه کرد: از آنجایی که پروسه لایه نشانی در دستگاه های ساخته شده در محیط خلأ انجام می شود، مولکول های رنگی از فاز جامد به فاز گاز، تبدیل و در فضا منتشر می شوند و زمانی که قطعات از مقابل این ذرات عبور می کنند، میان این ذرات و قطعات به سبب وجود محیط خلأ، چسبندگی ایجاد می شود.
بگفته وی، در این پروسه از آنجایی که قطب مثبت و منفی ایجاد می شود، ذرات جامدی که به گاز تبدیل گشته اند، با شتاب بیشتری به سطح قطعه می نشینند و چسبندگی بهتری پیدا می کند.
محقق این طرح، نبود آلودگی و پساب را از مزیت های این روش دانست و افزود: هم اکنون کارخانجات مختلفی چون تولید شیرآلات، کاشی، ظروف آشپزخانه از این دستگاه ها خریداری کردند و محصولات این کارخانجات با روش لایه نشانی ما به بازار عرضه شده است، ضمن آنکه با کاربردی شدن این دستگاه در کارخانجات تولیدی، این محصول وارد فاز صنعتی شده است.
رشیدی همین طور با اشاره به کاربردهای آزمایشگاهی دستگاه های لایه نشانی تولید شده، اشاره کرد: تابحال دانشگاه هایی چون تهران، شریف، امیرکبیر، خواجه نصیر، الزهرا، اصفهان و مالک اشتر، سایزهای آزمایشگاهی و پژوهشی این دستگاه را از ما خریداری کردند.

منبع: