گزارش اجاره به نقل از مهر سرخابی ها در انتظار تصمیم هیات واگذاری

اجاره: واگذاری دو باشگاه فوتبال تهرانی که از سالها پیش مورد توجه بوده، به جهت قانون باید امسال به سرانجام برسد، با این وجود هیات واگذاری هنوز جلسه ای برای تعیین تکلیف این دو باشگاه برگزار نکرده است.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، چند سالی است که واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در امتداد کاهش هزینه های دولت و کمک به فوتبال کشور، کلید خورده است. با این وجود هر بار که خصوصی سازی این دو باشگاه جدی می شود با بهانه ای از دستورکار خارج می شود؛ آخرین بهانه این بود که این دو باشگاه، بنگاه فرهنگی هستند بدین جهت امکان واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد.
با این حال سال قبل وزیر ورزش و جوانان در نامه ای به رئیس جمهور خواستار واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی شد. بعد از ارسال این نامه و با موافقت وزارت اقتصاد، هیأت وزیران با خصوصی سازی این دو باشگاه تهرانی موافقت نمود.
پس از اعلام قطعی هیأت وزیران، سازمان خصوصی سازی بعنوان متولی واگذاری بنگاه های دولتی، خواستار دریافت صورت مالی باشگاه های پرسپولیس و استقلال جهت به جریان انداختن روند خصوصی سازی این دو باشگاه شد.
پس از کش و قوس های فراوان و تأخیر در ارائه صورت های مالی از طرف یکی از این دو تیم، بالاخره مدارک کامل و سرخابی ها وارد روند واگذاری شدند.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی بودجه سال ۹۸ دولت را مکلف به عرضه ۵ درصد سهام سرخابی ها در بورس تا اختتام شهریور امسال کردند تا بعد از آن باقی سهام این دو باشگاه نیز واگذار شود.
عدم ورود هیأت واگذاری به جریان سرخابی ها
در این بین، بااینکه در جلسه ای با حضور مدیران وزرات ورزش و دو باشگاه پرسپولیس و واستقلال نحوه واگذاری این دو باشگاه بررسی شده است اما طبق اعلام مسئولان سازمان خصوصی سازی، هنوز هیأت واگذاری بعنوان متولی اصلی برای تعیین قیمت پایه و شرایط واگذاری، جلسه ای درباب تعیین تکلیف این دو باشگاه برگزار نکرده است.
بنابراین هرچقدر هم در ارتباط با مزایا و الزامات واگذاری این دو باشگاه صحبت شود، تا زمانی که هیأت واگذاری به بررسی ابهامات نپردازد و برای نحوه واگذاری و قیمت پایه تصمیم گیری و آنرا مصوب نکند، نمی توان چندان صحبت های مسئولان ورزشی و اقتصادی کشور را جدی گرفت.
این سوژه به جهت تجربه ای که از روند واگذاری این دو باشگاه در اقتصاد ایران وجود دارد، بسیار پررنگ تر بنظر می رسد چونکه طی دهه اخیر هر چند وقت یک دفعه بر ضرورت خروج سرخابی ها از چتر حمایتی دولت تاکید شده و حتی در چند مورد جلساتی برای واگذاری برگزار و خریدارانی نیز پای معامله آمده اند اما به سرانجام نرسیده است.

منبع: