معاون وزیر اقتصاد: مقررات زائد کسب و کار را شناسایی و رفع می نماییم

به گزارش اجاره معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد، جهت گیری اصلی این وزارتخانه در سطح کلان و حتی استان ها در جهت تحقق شعار رونق تولید را، بهبود فضای کسب و کار اعلام نمود.

به گزارش اجاره به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، محمد علی دهقان دهنوی در گردهمایی سراسری مدیران کل امور اقتصادی و دارایی استان های وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه مهم ترین مبحث مورد توجه کشور امسال «رونق تولید» است، تصریح کرد: در معاونت امور اقتصادی، از آغاز سال روی این مورد تمرکز کردیم که سیاست اصلی کشور با محوریت شعار رونق تولید چه باید باشد.
وی با اشاره به شرایط تورمی و نوسانات ارزی کشور متأثر از تحریم های ظالمانه اظهار داشت: برای خروج از این وضعیت و تحقق شعار سال، ما با یک تناقض در بکارگیری سیاست هایی سمت تقاضا مواجه هستیم؛ از سویی، اگر برای کمک به تولید، سیاست انبساط پولی را پیشه نماییم، به تورم دامن خواهد زد و از جانب دیگر اگر برای کنترل تورم، به سیاست انقباض پولی روی بیاوریم، تولید و رشد اقتصادی لطمه خواهد خورد.
دهقان تصریح کرد: راهکار ما این است که تمرکز اصلی را به سمت عرضه اقتصاد و تولید بگذاریم. معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد در ادامه با طرح این سوال که در شرایط کنونی بدون سیاست های انبساطی و تزریق پول چگونه می توان به تولید کمک کرد؟ تصریح کرد: پاسخ این سوال، بهبود فضای کسب و کار در کشور است.
وی اضافه کرد: موانعی در فضای کسب و کار کشور وجود دارد که تنها هزینه برای رفع آنها، در حد لغو یک مجوز یا راه اندازی یک سامانه است.
دهقان با اشاره به اینکه در سطح استانی نیز، هدف گذاری اصلی، مبحث بهبود فضای کسب و کار است، اظهار داشت: الگوی مطلوب ما این است که قدرت و نفوذ استانداری باید در مشارکت و تعامل با ادارات کل استان های وزارت اقتصاد در خدمت بهبود فضای کسب و کار قرار بگیرد.
وی با تصریح اینکه بهبود فضای کسب و کار طبق قانون بر عهده وزارت اقتصاد است، افزود: ما به همان اندازه که در جهت تسهیل فضای کسب و کار، تلاش می نماییم، باید مقررات زائد را از راه هیأت مقررات زدایی، بعنوان یک نهاد فرا قوه ای، شناسایی و حذف آنها را پیش ببریم.
معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در شرایط حاضر، حتی اگر فضا برای جذب سرمایه های خارجی مناسب نباشد، باید بر سرمایه گذاری داخلی تمرکز کرد و در تمام استان ها باید موقعیت های بالقوه برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی، شناسایی و موانع آن رفع گردد.
دهقان در ادامه همینطور با تاکید بر اهمیت پایگاه معاونان اقتصادی ادارات کل استانی وزارت اقتصاد در تعیین و اجرای سیاست های کلان وزارت متبوع و ارتقای جایگاه علمی آن در استان، خاطرنشان کرد: تقویت معاونت های اقتصادی در استان ها، نیازمند حمایت و مساعدت بیشتر مدیران استانی در استخدام نیرو و تأمین امکانات است.