هند مقابل محصولات آمریکایی دست به تلافی زد

اجاره: هند در واکنش به جنگ تجاری آمریکا، اعلام نمود تعرفه روی ۲۸ کالای آمریکایی به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار را افزایش خواهد داد.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، تعرفه بالاتر روی کالاهای آمریکایی از روز یکشنبه به اجرا درآمد و شامل محصولاتی مانند بادام، گردو، سیب و فلزات بود.

برخلاف سایر جنگ های تجاری که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بر پا کرده است جنگ تجاری با هند رنج اقتصادی کمتری برای هر دو کشور به همراه دارد. بعنوان مثال تعرفه واردات بادام آمریکایی تحت مقررات جدید حدود ۲۰ درصد افزوده می شود که قیمت عمده فروشی را حدود ۴.۵ سنت به ازای هر پوند بادام با پوست بالا می برد. هند یکی از بزرگترین بازارهای جهان برای بادام کالیفرنیا به حساب می آید.

هند برای اولین بار یک سال پیش و در واکنش به اقدام دولت ترامپ برای افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد، تعرفه های تلافی جویانه را پیشنهاد کرده بود اما دولت هند عوارض مذکور را مکرراً به تأخیر انداخته بود و تلاش نموده بود با مذاکره به توافق تجاری با آمریکا نائل شود اما این مذاکرات در آستانه انتخابات هند امسال بی نتیجه ماند.

سپس دونالد ترامپ در اواخر ماه مه اعلام نمود امتیاز تجارت ترجیحی برای بیشتر از پنج میلیارد دلار واردات از هند را سلب می کند و مقامات آمریکایی بیشتر از یک سال بوده که در فکر چنین اقدامی بوده اند. این اقدام موجب شد هند بالاخره واکنش نشان دهد و تعرفه های تلافی جویانه که تهدید کرده بود را اجرایی کند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، این اقدامات تلافی جویانه به دو کشور اجازه می دهد قبل از هر گونه دیدار دو جانبه نشان دهند درباب تجارت کاملاً سرسخت هستند. مقرر است ماه جاری مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به دهلی نو سفر کند و سپس ترامپ و نارندرا مودی که مجدداً برای نخست وزیری انتخاب شد، دیدار خواهند کرد.

طبق آمار آمریکا، ارزش تجارت دوجانبه آمریکا و هند ۱۴۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ بود که از سال ۲۰۰۱ افزایش هفت برابری پیدا کرده است.

منبع: