دبیرستادتوسعه روابط اقتصادی ایران باعراق: بازار ۳۰۰ میلیارد دلاری بازسازی عراق، وارد مرحله تولید مشترک شویم

اجاره: دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه از بازار ۳۰۰ میلیارد دلاری بازسازی عراق برای سرمایه گذاران ایرانی آگاهی داد.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، حسن دانایی فر ظهر امروز چهارشنبه در همایش «حضور در بازار عراق و سوریه» در اتاق بازرگانی لرستان با اشاره به اینکه روابط ما با عراق امسال شانزدهمین سالش را دارد طی می کند، مرحله جدیدی از تعاملات و صادرات به عراق را داریم پشت سر می گذاریم، گفت: از سال ۲۰۰۳ تا کنون رشد قابل توجهی از صادرات محصولات به عراق را داریم.
۳۳ درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق است
وی با اشاره به اینکه در سال ۸۵ بالغ بر ۷۹۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم که امروز به بیشتر از ۱۲ میلیارد دلار رسیده است، حدود ۹ میلیارد دلار فقط کالا صادر گردیده است، اشاره کرد: ۳۳ درصد صادرات غیرنفتی ما به عراق است.
دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با طرح این مطلب که لرستان در این رقم صادرات چه جایگاهی دارد؟ این مساله را مورد کنکاش قرار دهید، افزود: در حوزه انرژی، گردشگری، خدمات فنی و مهندسی با عراق مبادله می کنیم؛ در سال ۹۱ و ۹۲ بیشتر از ۷۵ درصد خدمات فنی و مهندسی ما به عراق بوده است.
دانایی فر با اشاره به اینکه ارزش مرحله بازسازی عراق معادل ۳۰۰ میلیارد دلار است، گفت: این میزان به مقدار بالایی می تواند برای مبادلادت اقتصادی ما تحول زا باشد.
ما مرحله صادرات را پشت سر گذاشته ایم و باید وارد مرحله تولید مشترک برویم
وی با اشاره به اینکه ما مرحله صادرات را پشت سر گذاشته ایم و باید وارد مرحله تولید مشترک برویم، اشاره کرد: به همت فرزندان غیور جمهوری اسلامی ایران و در رأس آن رهبری امروز روابط ایران با عراق از بهترین شرایط برخوردار می باشد. از نظر سیاسی، تفاهم و همکاری ها با وجود فشار بسیار زیاد آمریکایی ها، در بهترین شرایط هستیم.
دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با تاکید بر اینکه روزی نیست که آمریکایی ها با مسئولین عراقی جلسه نگیرند و فشار نیاورند که حق ندارید با ایرانیان کار کنید، اما عراقی ها نیاز به بازار ایران دارند، آمریکایی ها در این روابط به راحتی نمی توانند اثرگذار جدی باشند و قدرت این را ندارند.
با برنامه ریزی های صورت گرفته تا ۱۰ سال آینده این وضع پایدار اقتصادی را با عراق می توانیم ادامه دهیم
دانایی فر با اشاره به اینکه با برنامه ریزی های صورت گرفته تا ۱۰ سال آینده این وضع پایدار اقتصادی را با عراق می توانیم ادامه دهیم، اظهار داشت: باید ظرفیت های صادرات را ساماندهی نماییم نه ظرفیت تولید را، بعضاً مازاد تولید هم داریم که روی دست مانده است. ظرفیت های صادرات مهم می باشد و ساز و کارهایی که می تواند صادرات را استمرار دهد.
وی با اشاره به اینکه در نشست با مسئولان لرستان سه سوژه را جمع بندی داشتیم، نخست تشکیل کارگروه ویژه صادرات به عراق و سوریه که باید میز صادرات در استانداری لرستان تشکیل گردد، اشاره کرد: یک جمع بندی از ظرفیت ها و امکانات لرستان باید ارائه شود و تیم های اعزامی برای امکان سنجی بازارهای سوریه و عراق را ترتیب دهیم.
دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه با تاکید بر اینکه تنها راه ما تولید ثروت ملی است، راهی نداریم به جز اینکه افزایش ثروت ملی داشته باشیم، اضافه کرد: سوژه اصلی ما اشتغال است بعد تورم، اگر بتوانیم مشکل اشتغال را حل و فصل نماییم مسئله تورم هم حل می شود. در این راستا هم راهی جز ورود به بازارهای پیرامونی نداریم.