در خردادماه امسال قیمت ۷ قلم خوراکی نزولی شد، رشد تورم حمل و نقل و مسکن

به گزارش اجاره بررسی روند تغییرات نرخ کالاها و خدمات در خرداد ماه نسبت به ماه قبل نشان داده است که نرخ ۷ قلم کالا با روندی کند به سمت نزولی شدن حرکت می کند.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، گزارش مرکز آمار از تورم منتهی به خرداد ماه نشان می دهد، نرخ گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها، نسبت به اردیبهشت ماه کاهش ۰.۲ درصدی داشته در حالیکه نسبت به خرداد ماه سال قبل رشد ۷۴.۱ درصدی یافته است.
در این گروه، رشد نرخ کالاها نسبت به اردیبهشت ماه برای نان و غلات ۴.۵ درصد، ماهی ها و صدف داران ۲.۶ درصدی، روغن ها و چربی ها ۲.۳ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۱.۷ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۳.۱ درصد بود.
در این گروه نرخ گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها ۰.۲ درصد، خوراکی ها ۰.۳ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۰.۶ درصد، میوه و خشکبار ۲.۲ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۰.۳ درصد و سبزیجات ۷.۱ درصد با کاهش روبرو شده است.
البته نرخ کالاهای این گروه نسبت به خرداد ماه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) با رشد چشم گیری مواجه بوده است؛ بگونه ای که به ترتیب برای خوراکی ها ۷۴.۱ درصد، نان و غلات ۴۱.۷ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها ۹۶.۴ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۹۵ درصد، ماهی ها و صدف داران ۱۰۷ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۴۳.۸ درصد، روغن ها و چربی ها ۵۳.۷ درصد، میوه و خشکبار ۷۸.۸ درصد، سبزیجات ۱۰۹.۳ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۸۵.۷ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۶۶.۳ درصد رشد را شاهد بودیم.

از سوی دیگر، نرخ دخانیات هم نسبت به اردیبهشت ماه ۰.۹ درصد و نسبت به خرداد ماه سال گذشته، ۱۰۹.۶ درصد رشد داشته است. همینطور بخش پوشاک و کفش هم با رشد ۲.۵ درصدی نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری و رشد ۶۱.۳ درصدی نسبت به خرداد ماه سال قبل مواجه بوده است.
گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها به صورت کلی رشد ۱.۳ درصدی نسبت به ماه قبل و رشد ۲۶.۶ درصدی نسبت به خرداد ماه سال قبل داشته است؛ در این گروه، بخش مسکن ۱.۴ درصد نسبت به اردیبهشت ماه و ۲۶ درصد نسبت به خرداد ماه سال قبل با رشد قیمت روبرو شده است.
قیمت مبلمان و لوازم خانگی هم نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری و خرداد ماه سال قبل به ترتیب با رشد ۲.۶ درصدی و ۸۳ درصدی رو به رو بوده است. در عین حال، بخش مربوط به بهداشت و درمان و حمل و نقل هم به ترتیب ۱.۴ و ۰.۴ درصد نسبت به اردیبهشت ماه و ۲۹.۶ و ۶۰ درصد نسبت به خرداد ماه سال قبل رشد داشته است.
همچنین گروه تفریح و فرهنگ و ارتباطات به ترتیب با رشد ۲.۱ درصد و ۰.۵ درصد نسبت به اردیبهشت ماه و ۷۵.۶ درصد و۳۵.۹ درصد نسبت به خرداد ماه سال قبل مواجه بوده است.