رئیس سازمان ملی استاندارد: ایران رتبه ۲۱ استاندارد ایزو را در جهان دارد

اجاره: رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت: ایران رتبه ۲۱ استاندارد بین المللی ایزو را در میان ۱۶۳ کشور دارد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، نیره پیروزبخت امروز در آئین تکریم و معارفه مدیرکل استاندارد قم اظهار نمود: استاندارد جایگاه مهم و حساسی در ارزیابی تولیدات و خدمات دارد.
رئیس سازمان ملی استاندار ایران با اشاره به اینکه این سازمان، فرابخشی، حاکمیتی و غیر سیاسی است و برای حفظ ایمنی و سلامت جامعه حرکت می کند، اظهار نمود: جهان با نظمی عظیم آفریده شده است اما انسان نظم آفرینش را بر هم می زند، یکی از وظایف مهم استاندارد این است که مانع از بی نظمی شویم.
پیروزبخت بیان کرد: هر کالایی و خدماتی و فرآیندی که با آن سر و کار داریم، دارای استاندارد است و در جامعه جهانی مقوله استاندارد فراتر رفته است و رویکرد فرآیندمحور دارد.
وی با اشاره به اینکه همه مؤلفه های مؤثر از زمان تولید تا مصرف و خدمات از نظر کیفیت، توسط استاندارد ارزیابی می شوند، بیان کرد: یکی از دغدغه های جدی در پروسه تولید، تقلب است، در این راستا در جهت ارتقای کیفیت پیشنهاد تدوین استانداردهای اصالت مواد را داده ایم.
رئیس سازمان ملی استاندار ایران افزود: در خیلی از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته مواد غذایی تقلبی تولید می شود و اصالت مواد غذایی مورد ارزیابی قرار نمی گیرد. وقتی تولید داخل از تقلب رنج می برد، باید به افزایش نظارت ها و پروسه استانداردسازی روی آورد.
وی اظهار داشت: در حوزه خدمت نیز ایستگاه های سی ان جی و شهربازی ها و تله کابین ها و مهد کودک ها و زمین های بازی و… در شورای استاندارد مورد ارزیابی قرار می گیرند.
پیروزبخت اضافه کرد: امسال نخستین قدم را در خیلی از بخش ها همچون بخش حلال برداشتیم و در قانون جدید استاندارد، تنها مرجع صدور گواهینامه حلال با حضور یک فقیه دارای شرایط هستیم؛ اولین گواهی استاندارد حلال نیز در دو سال قبل در حوزه تولیدات دامی در قم صادر گردیده است.
وی عنوان کرد: نخستین گواهی در مورد قانون ذبح و صید نیز در قم صادر گردیده است، با عنایت به ظرفیت هایی که وجود دارد قم می تواند موسس خیلی از مسائل باشد.
رئیس سازمان ملی استاندار ایران اظهار نمود: بحث توریسم مذهبی در قم فراگیر است و باید بیشتر به زوایای آن پرداخت و بدان اهمیت داد، در ارتباط با گردشگر مذهبی و رونق گردشگری، سازمان ملی استاندارد و قم می توانند با توجه ظرفیت عظیم استان، تعاملات خوبی را شکل دهند.
وی افزود: ۳۰۰۰ نیرو در سازمان ملی استاندارد به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند و با عنایت به سیاست برون سپاری، بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر در خارج از سازمان با ما همکاری دارند و ما به ازای فعالیت ها در بخش خصوصی نیز اشتغال زایی داریم.
پیروزبخت اظهار داشت: ایران رتبه ۲۱ استاندارد بین المللی ایزو را در میان ۱۶۳ کشور دارد و یک نماینده در هیأت مدیره فنی داریم که برای نخستین بار اتفاق افتاده است.
گفتنی است در این آئین از تلاش های منصور فرزانه مدیرکل سابق استاندارد قم تقدیر و مجید آوری فرد بعنوان مدیرکل جدید اداره استاندارد استان ارائه شد.

منبع: