لاریجانی: در این شرایط نباید به دیپلماسی کشور برای تعجیل فشار آورد

اجاره: رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این شرایط نباید به دیپلماسی کشور فشار آورد که با عجله کار کند وقتی کسی می خواهد ستم کند با ظرفیت های مختلف باید جلوی او را گرفت؛ بدین سبب تصور نشود که در شرایط فعلی نمی خواهیم از ظرفیت دیپلماسی استفاده نمائیم.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در مراسم تجلیل از صنعتگران نمونه استان البرز که امروز (چهارشنبه ۲۶ تیرماه) در ساوجبلاغ برگزار شد، اظهار داشت: این برای البرز افتخار است که قطب تولید کشور باشد، البرز این خاصیت را دارد و تنوع قومی در کنار آن ارزش هایی است که می تواند در کنار تولید ارزش ایجاد کند.
لاریجانی اضافه کرد: زمانی که در مجلس تصمیم به استان شدن البرز گرفته شد با لحاظ این مساله بود.
وی افزود: اینکه امروز کارآفرینان برخی پیشرفت ها را بر شمردند و کاستی ها را هم البته بیان نمودند نشان داد که این حرکت زاینده است.
وی با اشاره به اینکه سه نماینده البرز، نمایندگانی پر تلاش و موثر در مجلس هستند اضافه کرد: بدین سبب جای نگرانی برای تولیدگران نیست.
لاریجانی اشاره کرد: امروز یکی از تولیدگران پرسید که آیا اینکه امسال سال رونق تولید است را باور دارید، این سوال خوبی است و همه باید به این دقت کنیم و اگر از خودمان این سوال را بپرسیم همه چیز خوب می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: این روحیه در کشور ارزش دارد که ما روی پای خودمان بایستیم و تولید کننده باشیم و با مشکلات مبارزه نماییم، این طور نیست که کشورهای دیگر مشکل نداشته باشند و هر کشوری به فراخور خود مشکلاتی دارند.
وی ادامه داد: مشکل ما بخشی مربوط به تحریم ها و بخشی مربوط به مشکلات اقتصادی مزمن است که از قبل وجود داشته است.
لاریجانی اشاره کرد: وضعیتی که آمریکایی ها به وجود آورده اند برای کل دنیا وحشتناک است. برای اروپا، چین، روسیه، آمریکای لاتین و … هر کدام مشکلاتی به وجود آورده است.
وی افزود: ترامپ رفتار بیمارگونه ای دارد که توییت روز گذشته وی برای خانم های رنگین پوست در کنگره از همین رفتار ناشی شده است.
وی افزود: با همین رفتار برای ایران هم مزاحمت به وجود آورده البته برخی کشورهای منطقه هم در این زمینه به او پول داده و تحریک کرده اند.
لاریجانی با اشاره به اینکه سوال این است که آیا همه مشکلات ما از تحریم است، اظهار داشت: اگر اقتصاد کشور زاینده نباشد این مشکلات را دارد این مشکلات درونی است البته معتقدم که باید مراودات بین المللی داشته باشیم ولی ما از ظرفیت نیروی انسانی خودمان خوب استفاده نکرده ایم. ما این همه فارغ التحصیل داریم وقتی کارخانجات میل به واردات پیدا می کنند این مشکل را برای ما بیشتر می کند.
وی ادامه داد: ما اگر در کشورمان اختلالی در سال قبل داشتیم به خاطر این بود که در اقتصاد بلوغ به وجود نیامده است، این ضعف باید جبران شود و نقش اصلی در آنرا کارآفرینان دارند دولت باید بستر را فراهم آورد چون دولت تولید کننده خوبی نیست.
وی با اشاره به اینکه من تردید نداریم ایرانیان با هوش خود بر این مشکل فائق می آیند اظهار داشت: اگر متحد باشیم موفق خواهیم بود فشارهایی که در بیرون از کشور وارد می شود اگر از زمان درست استفاده نمائیم حل خواهد شد.
وی افزود: ما در این شرایط چاره ای جز مقاومت نداریم، امکان دارد سوال ایجاد شود که چرا دیپلماسی نمی تواند این مشکلات را حل کند، دیپلماسی به فکر حل مشکل هست اما گاهی باید فشار را تحمل کند این طور نیست که در کشور بن بست برای حل مشکلات داشته باشیم.
این نماینده مجلس افزود: نباید عجله کرد اگر منافع ملی کشور را دنبال می نماییم امروز روزی نیست که در مقابل فشار آنها مقاومت نکنیم، بایت مقاومت نماییم تا آنها بفهمند موفق نیستند، در این یکسال ایرانیان نجابت خودرا نشان دادند.
وی ادامه داد: مگر ترامپ توانست نفت ایران را صفر کند؟ ما از ظرفیت های مختلف استفاده کردیم و خوشبختانه بقیه کشورها هم به این نتیجه رسیدند که باید به نحوی مقابل آمریکا بایستد.
وی اظهار نمود: مگر نگفتند ایران ۴۰ سالگی را نمی بیند آیا موفق شدند؟ این موفقیت ایران بود که این مرد رذل را سر جای خود نشاند.
وی افزود: در این شرایط نباید به دیپلماسی کشور فشار آورد که با عجله کار کند وقتی کسی می خواهد ستم کند با ظرفیت های مختلف باید جلوی او را گرفت؛ بدین سبب تصور نشود که در شرایط فعلی نمی خواهیم از ظرفیت دیپلماسی استفاده نمائیم.
لاریجانی اشاره کرد: همه در حال کوشش برای رستگاری شرایط کشور هستند البته گاهی دعواهای سیاسی در کشور افکار را مشوش می کند، در منافع کشور نباید دعواهای حیدری نعمتی ایجاد کرد باید اختلاف ها را حل و اراده ها را به مسیر اصلی معطوف کرد.
وی در بخشی دیگر به مشکلات ارزی اشاره و اعلام نمود: من از تک نرخی شدن ارز دفاع می کنم و فکر می کنم دونرخی بودن زمینه سوءاستفاده را به وجود می آورد. بااینکه این تصمیمات در شرایط اضطراری گرفته شده اما این پیگیری خواهد شد.
لاریجانی درباب پرداخت یارانه ها هم اعلام نمود: نوع پرداخت کمک و یارانه باید به نحوی باشد که خللی پیش نیاید، قبول دارم که این سوبسیدها هم فسادزادست و هم موجب واردات می شود بنا بر این مرکز پژوهش ها برای آن به چاره ای رسیده است.
وی ادامه داد: سران کشور به درستی به این نتیجه رسیدند که ارز را باید کنترل کنند، اما این باید چارچوبی داشته باشد چون منابع ما نامحدود نیست و این باید در اولویت ها هزینه شود.
وی ادامه داد: امروز شرایط بهتر شده و آرام آرام می توان شرایط را بهبود داد.
لاریجانی اشاره کرد: در مورد معوقات مالیاتی و بانکی روز گذشته جلسه ای که برای رونق تولید داشتیم درباره این بحث کردیم در مورد معوقات تامین اجتماعی قرار شده فرصت داده شود، درست است که بعضی از مسائل معوقات مطابق قانون است اما باید دست تولید کننده واقعی را بگیریم.

منبع: