چرخ زندگی برخی زباله گردها خوب می چرخد!

اجاره: تصاویر زباله گردی حدودا چند سالی است که به بخشی همیشگی و روزانه از برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل گشته اند؛ جدا از اندوه پنهانی که در رویه سطحی این اخبار و عکس ها مستتر است، روی دیگر این سکه که بازار پررونقی هم دارد، روایت گر داستان دیگری است…
داستانی که در کوچه های سیاه فقر امکان دارد اتفاق بیفتد، فقری که شوربختانه در این یکی دو ساله در خانه ها و خیابان های بیشتری از شهر گسترش یافته است.
بی گمان تصاویر زباله گردی برخی کودکان و یا زنان و افراد مسن، دل هر ناظری را آزار می دهد اما در این فضای پر و پیچ و خم و نامطبوع، گاه سوءاستفاده هایی نیز صورت می گیرد و یا گسترش این پدیده نامیمون، سلامت عمومی شهروندان را به انحاء مختلف به مخاطره می اندازد.

یک نوجوان که به کار جمع آوری زباله های قابل بازیافت اشتغال دارد می گوید از سر ناچاری به این کار مشغول می باشد وگرنه هیچ کس دوست ندارد بیشتر وقت اش را به زباله گردی بگذراند.
این نوجوان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار نمود: برای گذران زندگی خانواده مجبور به کار است.
وی با اشاره به اینکه هر کیلو از پسماندهای جمع آوری شده را به ۷۰۰ تومان می فروشد اضافه کرد: تعداد زباله گردها زیاد است و همین سبب شده که نتوانیم درآمد زیادی داشته باشیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباب درآمد روزانه اش اشاره کرد: درآمد ثابتی ندارم که رقمی را اعلام کنم. درآمد هر روز بستگی به مقدار پسماندی که جمع می کنم و ارزش آن دارد. البته قیمت ها هم متفاوت می باشد بستگی دارد که روزی مان چی باشد از کیلویی ۵۰۰ تومان تا هفت-هشت هزار تومان متفاوت می باشد.
وی می گوید دوست دارد که شغل بهتری با درآمد ثابتی داشته باشد اما در این شرایط مجبور است همچنان به این کار ادامه بدهد.
این نوجوان با ابراز رضایت از درآمدش اظهار داشت: بااینکه شغل خوب و تمیزی نیست اما خدا را شکر در این شرایط بوسیله همین کار هم چرخ زندگی مان می چرخد.
این نوجوان که بنظر می رسد بومی سمنان نباشد از ادامه پاسخ به سوولات خبرنگار ایسنا امتناع کرده و می گوید باید زودتر سطل های این مسیر را ببیند وگرنه گروه های دیگر آنها را جمع می کنند.

فرماندار سمنان گفته، برخی ضایعات فروشی ها درآمدهای هنگفتی به جیب می زنند.
سیدعباس دانایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار نمود: مدیریت بیشتر از ۹۰ درصد ضایعات فروشی ها در سمنان در اختیار اتباع افغانی و و هم وطنان و هم استانی هایی است که در این عرصه کار می کنند عموما برای این اتباع کار می کنند.
وی از ضایعات فروشی بعنوان یک شغل پول ساز نام برد و اشاره کرد: به سبب همین درآمد بالا و سود سرشار است که از زباله ها به مثابه طلای کثیف یاد می شود.
فرماندار سمنان با اشاره فروش سالانه امتیاز جمع آوری ضایعات از طرف شهرداری ها به تفاوت بهای این زباله ها و ارزش قرارداد آن در سمنان پرداخت و اظهار داشت: سال قبل شهرداری سمنان در همین ارتباط منعقد با یک پیمانکار قراردادی به ارزش تنها ۳۳ میلیون تومان بسته بود اما امسال همین قرارداد با افزایش ۱۱ برابری با رقم ۳۷۵ میلیون تومان منعقد شد. بااینکه ارزش واقعی آن به مراتب بیشتر از این رقم است و از همین رو توجه به این حوزه پول ساز از طرف فعالان این بخش نیز زیاد است.
وی، یکی از دلیلهای برخی شیطنت ها در این عرصه را در پول آور بودن این شغل، ارزیابی و اشاره کرد: فرمانداری سمنان برای سامان دهی ضایعاتی ها عزم جدی دارد و به هیچ عنوان اجازه سوءاستفاده و تبلیغات بعضی از فعالان این حوزه را نمی دهد.
دانایی با اشاره به اینکه چند سالی است که به دنبال ساماندهی ضایعاتی ها در سمنان هستیم افزود: متاسفانه هر بار به دلایلی این ساماندهی به تعویق افتاد.

وی با اشاره به ایجاد یک شهرک اختصاصی برای ضایعاتی ها در حومه شهر سمنان اظهار داشت: همه زیرساخت های لازم در این شهرک ۲۰ هکتاری که با همکاری شهرداری، جهادکشاورزی و دیگر دستگاه های ذی ربط ایجاد شده، برقرار است.
فرماندار سمنان با اشاره به اینکه در چند مرحله هر بار سه ماه به فعالان این بخش برای انتقال به شهرک مهلت دادیم افزود: متاسفانه ضایعاتی ها هر بار به بهانه های مختلف به دنبال فرصت سوزی و تمدید باردیگر این مهلت ها بودند بطوریکه این پروسه انتقال بیشتر از دو سال به طول انجامیده است.
وی با اذعان به اینکه ضایعاتی ها باید از سطح شهر به این شهرک کوچ کنند افزود: استانداری، فرمانداری، شهرداری، اماکن، نیروی انتظامی، اتحادیه و.. همه بر انتقال ضایعاتی ها و استقرارشان در شهرک ۲۰ هکتاری اصرار دارند و به هیچ عنوان کوتاه نخواهند آمد.
دانایی با اشاره به اینکه نظارت بر ضایعاتی ها در شهرک به مراتب راحت تر است اضافه کرد: کنترل و نظارت این ضایعاتی ها به ارتقاء امنیت نیز کمک می نماید چونکه قسمتی از این ضایعاتی ها خریداران برخی اقلام سرقتی خرد نیز هستند.
وی با اشاره به پلمب ده ها ضایعاتی غیرمجاز در مرکز استان اظهار نمود: ضایعاتی های مجاز نیز باید به شهرک ۲۰ هکتاری منتقل شوند وگرنه فعالیت آنها در داخل شهر ممنوع می باشد.

برخی ضایعات فروشی ها مال خر برخی اقلام سرقتی هستند
فرماندار مرکز استان از برخی ضایعات فروشی ها بعنوان مال خر برخی اقلام سرقتی یاد کرد و اظهار داشت: متاسفانه به سبب همین فعالیت ها بتازگی تعداد سرقت های خرد در سمنان نیز افزایش یافته این در شرایطی است که سرقت های خرد معمولا بوسیله همین ضایعاتی ها به فروش می رسند ضمن اینکه در شرایط فعلی نظارت و کنترل دقیقی هم بر این ضایعاتی ها نیست.
دانایی با اشاره به جمعیت بالای اتباع افغان در استان و خصوصا شهر سمنان اظهار داشت: در مجموع حدود ۲۰ هزار اتباع افغان در شهر سمنان زندگی می کنند و ۱۰ درصد جمعیت ۲۰۰ هزار نفری مرکز استان، همزبانان افغانی هستند، ضمن اینکه به همین نسبت ۱۰ درصد جمعیت دانش آموزی در مرکز استان نیز افغان هستند.
وی با ابراز تاسف از افزایش جرائم در میان شهروندان خارجی در سمنان اشاره کرد: بر طبق آمارها جرائم افاغنه در سمنان از ۹ درصد در سال قبل امسال به ۱۵ درصد رسیده است و معتقدیم که قسمتی از این افزایش جرائم متوجه فعالان افغانی است که در ضایعاتی ها اشتغال دارند چونکه مدیریت بیشتر از ۹۰ درصد ضایعاتی های سمنان در اختیار افاغنه است و ایرانیان عموما برای آنها کار می کنند.
این مقام ارشد اجرایی معتقد می باشد که با ساماندهی و انتقال ضایعاتی های به شهرک اختصاصی و کنترل و نظارت برآنها آمار سرقت در سمنان نیز کاسته می شود.
وی بر لزوم زدودن نازیبایی ناشی از ضایعاتی ها از چهره سمنان اصرار کرد و اضافه کرد: متاسفانه فعالیت ضایعاتی ها در سطح شهر و به خصوص در بعضی محلات جنوبی و بافت قدیمی سمنان وضعیت اسفبار و نازیبایی به وجود آورده است بطوریکه بعضی از این ضایعاتی ها با اجازه خانه های قدیمی و انبار زباله و ضایعات در آنها فضایی بسیار نازیبا و زشتی در شهر و خصوصا محلات قدیمی ایجاد کردند.
فرماندار سمنان با اشاره به اینکه مالکیت زباله ها با شهرداری ها است افزود: شهرداری سمنان نیز با انعقاد قراردادی زباله ها را به یک پیمانکار داده و این پیمانکار با تهیه ماشین آلات و تجهیزات بروز و ایجاد کانکس های خرید بازیافت، ضایعات را از مردم خریداری می کنند.
وی از تهیه ۵۶ ماشین ویژه جمع آوری ضایعات توسط این پیمانکار آگاهی داد و اظهار داشت: این ماشین آلات دارای آرم مشخص هستند و روزانه به جمع آوری ضایعات می پردازند.

دانایی از وجود ۵۸ ضایعاتی در سمنان آگاهی داد و اشاره کرد: ۳۶ واحد از این ۵۸ واحد جمع آوری ضایعاتی دارای پروانه کسب هستند. البته بخش زیادی نیز در بافت تاریخی و قدیمی شهر بدون مجوزهای قانونی به جمع آوری و خرید ضایعات مشغولند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری سمنان از تولید روزانه ۱۰۰ تن زباله در این شهر آگاهی داد و اظهار داشت: ۳۰ درصد این زباله ها، خشک و ۷۰ درصد آن تر و غیرقابل بازیافت است.
حمیدرضا پیوندی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار نمود: حدودا ۲۷ درصد از ۳۰ درصد زباله خشک این شهر قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را دارد.
وی میزان مشارکت شهروندان سمنانی در تفکیک زباله ها را ۳۸ درصد اعلام نمود و اضافه کرد: مابقی زباله ها متاسفانه تفکیک نشده و به سطل های زباله ریخته می شود.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری سمنان، راه خلاصی شهر از زباله گردها را تفکیک زباله ها از طرف شهروندان دانست و افزود: اگر شهروندان زباله ها را در مبداء تفکیک و از ریختن آن در سطل های زباله اجتناب کنند دیگر شاهد پدیده غیربهداشتی زباله گردی که سلامت عمومی را به خطر می اندازد نخواهیم بود.
وی از تعداد بالای دفعات جمع آوری زباله بعنوان یک معضل برای شهرداری یاد کرد و اظهار داشت: چنانچه پروسه تفکیک از مبدا به درستی و از طرف بخش قابل توجهی از شهروندان سمنانی صورت گیرد شاهد کاهش چشم گیر زباله گردهای دوره گرد و کاهش جدی هزینه های شهر خواهیم بود.
پیوندی از امضای قرارداد جمع آوری، خرید و فروش پسماند بین شهرداری سمنان و یک پیمانکار آگاهی داد و اضافه کرد: این پیمانکار موظف به آموزش شهروندان در پشت درب منازل آنها است.
این مدیر شهری از ایجاد شهرک بازیافت در سمنان بعنوان یک اتفاق مبارک نام برد و اظهار داشت: شهرداری سمنان برای نخستین بار در کشور اقدام به ایجاد یک شهرک اختصاصی برای بازیافت زباله ها و استقرار ضایعاتی ها و فعالان این بخش کرده است.
وی از کوشش برای انتقال فعالان این بخش به شهرک بازیافت آگاهی داد و اظهار داشت: متاسفانه تعداد زیادی از فعالان این بخش مقاومت کرده و از انتقال انبارهای خود به شهرک اجتناب می کنند که در همین راستا شهرداری با کمک دادستانی، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه های متولی به برخورد با متخلفین می پردازد چونکه جدا از تهدید بهداشت عمومی این واحدها و با وجود اینکه شرکت طرف قرارداد شهرداری عوارض پرداخت می کند این کارگاه ها به صورت غیرمجاز فعالیت می نمایند.
وی از گردنگیر صنوف مزاحم به انتقال از محدوده شهری آگاهی داد و اشاره کرد: صنوف مزاحم بر طبق قانون باید در مکانی استقرار یابند که سلامت شهروندان را به مخاطره نیندازند.
پیوندی از پلمب انبارهای غیرمجاز در سمنان آگاهی داد و افزود: بنا به دستور دادستانی سمنان فک پلمب این انبارها منوط به انتقال به شهرک بازیافت است. متاسفانه بعضی از صاحبان این کارگاه ها برخلاف قانون مقاومت می کنند.
وی از استقرار ۱۳ واحد در شهرک بازیافت سمنان آگاهی داد و اضافه کرد: شهرداری همه زیرساخت های مورد نیاز از برق و آب تا گاز و راه دسترسی و… را برای این واحدها به وجود آورده اما متاسفانه همچنان بعضی از آنها مقاومت می کنند.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری سمنان پیش بینی کرد: حداکثر ظرف دو ماه آینده همه انبارها سطح شهر به شهرک بازیافت منتقل شوند تا امکان نظارت بر همه آنها برای شهرداری و دیگر دستگاه های متولی فراهم گردد.
وی با اشاره به اینکه همه ضایعات پیش از ورود به شهرک وزن و نظارت می شوند افزود: ۱۰۰ قواره زمین در این شهرک برای فعالان این بخش پیش بینی شده است.
پیوندی از گردنگیر پیمانکار طرف قرارداد شهرداری به آموزش و کدگذاری وانت بارها و گاری های دوره گرد آگاهی داد و اظهار داشت: همه تلاش شهرداری بر این است که این دوره گردها با شرایط بهداشتی در محل سطل های زباله حضور یابند تا حداقل ریسک سلامتی را داشته باشند.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری سمنان با اشاره به اینکه دستگاه های مختلفی در این عرصه مسئولیت دارند افزود: با عنایت به تعدد دستگاه های مسوول نیازمند یک تعامل و هماهنگی بین دستگاهی هستیم تا بتوانیم شرایط بهتری ایجاد نماییم تا سلامت عمومی شهروندان به مخاطره نیفتد.
به هر روی تصاویر بانوانی که کودکی را کول کرده و پشت یک گاری راه افتاده یا جوان و پیرمردی که تا کمر در سطل زباله ای در کنجی از هر کدام از شهرهای این دیار فرو رفته و یا… هر کدام در پس خود حکایتی دارند، حکایت هایی که گاه اندوهی بزرگ در دل مخاطبان و ناظران خیابانی آنها می نشاند.
پرداختن به این اندوه و چاره جویی برای زدون این چهره های نازیبا از فضای زندگی اجتماعی ما خود داستان دیگری است که سوژه این نوشته نیست و اما معضل زباله گردی ها و ضایعاتی ها و پیام ها و نتایج آن نیز داستان دیگری است که گاه می تواند در تضاد با نقش هر کدام از ما در داستان اولی باشد.
آنچه مسلم است زدودن این نازیبایی ها نیز امری لازم است بااینکه باید به موازات آن باید چاره ای هم برای افراد لطمه پذیر و نیازمندی که روزی خودرا در این جست وجوی بی وقفه، می جویند اندیشید.
گزارش گر: هوشنگ حبیبی بسطامی- خبرنگار ایسنا سمنان

منبع: