اظهارات وزیر صنعت درباره حذف گردنگیر نصب فیلتر دوده در خودرو های دیزلی

به گزارش اجاره وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره موافقت معاون اول رئیس جمهوری با درخواست یک شرکت تولیدکننده خودرو های دیزلی درباب حذف گردنگیر نصب فیلتر جذب ذرات معلق در خودرو های دیزلی تا زمان رفع تحریم های اعمالی مقابل کشور، اظهار نمود: در شرایط عادی وزارت صنعت نیز مخالف حذف این قطعه است اما به سبب شرایط تحریمی امکان تامین برخی تجهیزات وجود ندارد.
رضا رحمانی در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: در صنایع مختلف مسائل زیست محیطی اساسا لحاظ می شود و در وزارت صنعت نیز توجه به مسائل زیست محیطی را یک وظیفه می دانیم.
وی افزود: بتازگی مباحثی درباب استانداردهای جدید مطرح گردیده است و شورای عالی استاندارد نیز جلساتی در این خصوص برگزار کرده که به نظر من مباحث مطرح شده در آن شورا باید به اطلاع مردم رسانده شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد: استانداردهای ما در گذشته ۵۵ گانه بود اما بعدا این استانداردها به استانداردهای ۸۴ گانه افزایش پیدا کرد. بعد از اعمال تحریم ها ۶۳ مورد از استانداردهای مصوب اجرا شده است و مابقی به سبب عدم امکان تامین تجهیزات مربوطه به خاطر اعمال تحریم ها اجرا نشده است.
رحمانی با تاکید بر اینکه قوانین درباب اجرای همه استانداردها همچنان لازم الاجرا است، اظهار نمود: تنها درخواستی از طرف یک شرکت خودروساز برای تمدید مهلت عدم رعایت یک استاندارد مطرح گردیده است که موافقت با این درخواست موقتی بوده و بحث درباره استفاده از قطعه مربوطه که یک فیلتر جذب ذرات معلق است، منتفی نشده است.
وی با اشاره به تاکیدات وزارت صنعت بر اجرای استانداردهای مربوطه اظهار داشت: درباب کالاهایی که امکان تامین ارز یا امکان واردات آنها وجود ندارد، تصمیمات مقطعی گرفته می شود. در عین حال ما در تلاش هستیم تا حد امکان تامین کالاهایی که امکان ساخت آن در داخل وجود دارد را در برنامه های خود قرار دهیم.
رحمانی درانتها درباره مخالفت سازمان محیط زیست درباب حذف استفاده از فیلتر جذب ذرات معلق در خودرو های دیزلی، اشاره کرد: وزارت صنعت در شرایط عادی نیز مخالف این اقدام است.

منبع: