آیا وسعت مراتع کشور کاهش پیدا کرده است؟

به گزارش اجاره بر مبنای برخی آمارهای منتسب به دفتر فنی مرتع سازمان جنگل ها مساحت مراتع ایران حدود ۵۰ سال قبل بیشتر از ۹۰ میلیون هکتار برآورد شده بود اما مدیرکل دفتر فنی مرتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری می گوید که هم اکنون بر مبنای آخرین مطالعات دفتر مهندسی سازمان جنگل ها وسعت مراتع کشور ۸۴.۸ میلیون هکتار است.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، مساحت مراتع ایران حدود ۵۰ سال قبل بیشتر از ۹۰ میلیون هکتار برآورد شده بود که از این میزان حدود ۷۴ میلیون هکتار وضعیت خوب و متوسطی داشتند اما ترحم بهزاد – مدیرکل دفتر فنی مرتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری – به ایسنا اظهار داشت: هم اکنون بر مبنای آخرین مطالعات دفتر مهندسی سازمان جنگل ها وسعت مراتع کشور ۸۴.۸ میلیون هکتار است که ۵۲ درصد سطح کشور را تشکیل می دهد.

بهزاد در پاسخ به این سؤال که آیا وسعت مراتع کشور طی سال های اخیر کاهش پیدا کرده است یا خیر، اظهارکرد: آمار و ارقامی که طی سال های گذشته در ارتباط با وسعت مراتع کشور اعلام می شد دقیق و مبتنی بر اندازه گیری های کارشناسانه نبود. برای مثال اعداد ضد و نقیضی شامل ۱۱۴ میلیون هکتار، ۱۰۰ میلیون هکتار و ۹۰ میلیون هکتار برای وسعت مراتع کشور اعلام می شد که به علت دقیق نبودن ابزار اندازه گیری، نبود کاداستر و مطالعات پوشش گیاهی نمی توان به آنها استناد کرد.

به گفته مدیرکل دفتر فنی مرتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری وسعت مراتع کشور کار اندازه گیری دقیق وسعت مراتع کشور در سال ۱۳۸۱ شروع شد و تا سال ۱۳۸۳ ادامه داشت. هم اکنون هم به دنبال آن هستیم که این اطلاعات را به روز نماییم.

بهزاد با اشاره به اینکه هم اکنون بیشتر از نیمی از وسعت مراتع کشور در وضعیت فقیر قرار دارند و درصد تاج پوشش آنها کمتر از ۲۵ درصد است، خاطرنشان کرد: راه اندازی کارخانه، معدن کاوی، چرای دام و… همچون اقداماتی است که سبب تخریب مراتع شده است.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه ۷۵ درصد ارزش مراتع، ارزش های زیست محیطی مانند پیشگیری از فرسایش خاک، تنظیم گردش آب در طبیعت و حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری است، اظهار داشت: ارزش یک هکتار مرتع در سال ۲۳۲ دلار است همینطور علاوه بر تولید علوفه ارزش اقتصادی گیاهان مرتعی بیشتر مربوط به فرآورده های دارویی، غذایی و صنعتی است.

مدیرکل دفتر فنی مرتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در ادامه با اشاره به اینکه ما قانون مستقلی برای حفاظت از مراتع کشور نداریم، اظهار نمود: قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع بیشتر نگرش جنگلی دارد و به صورت موردی به مراتع پرداخته است. اگر قانون مستقلی برای مراتع تدوین نماییم که جزو اسناد بالادستی باشد می توانیم تا حدود زیادی جلوی تخریب مراتع را بگیریم.

بهزاد در انتها ضمن اشاره به محدودیت های واگذاری مراتع که بزودی به استان ها ابلاغ می شود، اظهار داشت: علاوه بر محدودیت های واگذاری در مراتع مشجر، درجه یک و برخی نقاط دیگر مقرر است که حقوق عرفی و بهره برداران در قبال واگذاری مراتع به سه برابر افزایش پیدا کند.