در گفت وگو با اجاره اعلام شد نمایشگاه تستا در صورت اعلام نیاز دستگاه ها در هفته پژوهش

به گزارش اجاره دبیر کل شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری اعلام نمود: از آنجایی که چرخه برگزاری نمایشگاه های معرفی نیازمندی های فناورانه دستگاه ها در کشور راه اندازی شده است؛ ازاین رو در هفته پژوهش و فناوری سال جاری در صورت تمایل دستگاه ها و نهادها نسبت به برگزاری نمایشگاه ˮتستاˮ اقدام خواهد شد.
دکتر مسعود برومند در گفتگو با ایسنا، برگزاری نمایشگاه “تقاضای ساخت و تولید ایرانی” (تستا) در هفته پژوهش و فناوری سال قبل را فرهنگ سازی برای برگزاری این رویدادهای تقاضامحور دانست و اضافه کرد: به منظور برگزاری این رویداد در آخرین جلسه کمیسیون دائمی شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) از نمایندگان دستگاه های حاضر سوال شد که آیا مایل هستند نمایشگاه عرضه تقاضا برگزار گردد یا خیر.
وی افزود: در صورت اعلام آمادگی دستگاه ها این نمایشگاه با همکاری دبیرخانه شورای عتف در هفته پژوهش و فناوری برگزار می شود.
برومند با اشاره به برگزاری نمایشگاه های تقاضای فناوری از جانب دستگاه هایی چون وزارت صنعت، معدن و تجارت و دفاع، تصریح کرد: از آنجایی که دستگاه ها مبادرت به برگزاری چنین نمایشگاه هایی کرده اند، دیگر نیازی نیست که ما نسبت به برگزاری این نمایشگاه ها اقدام نماییم.
دبیر کل شورای علوم، تحقیقات و فناوری در عین حال تصریح کرد: ولی اگر دستگاه ها مایل به برگزاری نمایشگاه “تستا” باشند، ما با آنها همکاری خواهیم داشت.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوی با تاکید بر اینکه بر این اساس امسال نمایشگاه “تستا” در هفته پژوهش و فناوری برگزار نخواهد شد، اظهار نمود: اگر دستگاه ها اعلام آمادگی کنند، بخش تستا به نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری اضافه خواهد شد.
برومند در مورد عدم همکاری دستگاه ها در نمایشگاه تستای سال گذشته، توضیح داد: در آن زمان در فرصت بسیار کوتاهی نسبت به برگزاری این نمایشگاه اقدام کردیم و بعضی از دستگاه اعلام آمادگی کردند، ولی دستگاه ها نتوانستند تقاضاهای فناورانه خویش را جمع آوری کرده و در نمایشگاه تستا عرضه دهند؛ ولی پس از برگزاری این نمایشگاه خیلی از نهادها با روش هایی، نیازهای فناورانه خویش را به جامعه معرفی کردند.
دبیر کل شورایعالی عتف برگزاری نمایشگاه “تستا” را فرصتی بسیار مناسب برای ایجاد بازار دانست و اظهار داشت: ازاین رو بعضی از نهادها مبادرت به برگزاری چنین نمایشگاه هایی کردند و اگر بعضی از دستگاه ها که در این زمینه اقدام نکرده و تمایل به برگزاری آن در هفته پژوهش و فناوری داشته باشند، ما با آنها همکاری می نماییم.
وی افزود: اگر دستگاه ها آمادگی برای برگزاری “تستا” نداشته نباشند، نیازی به برگزاری “تستا” از جانب ما در هفته پژوهش و فناوری نیست؛ چونکه چرخه عرضه تقاضا در کشور به راه افتاده است.
وی زمان برگزاری هفته پژوهش و فناوری سال جاری را از ۲۳ تا ۲۹ آذرماه سال جاری دانست.
بر مبنای برنامه ریزی های صورت گرفته اولین روز هفته پژوهش و تکنولوژی روز شنبه، ۲۳ آذرماه است که با عنوان “پژوهش و فناوری: مدرسه، دانشگاه و جامعه» نام گذاری شده است و زنگ پژوهش، تقدیر از دانش آموزان نمونه و بازدید از دانشگاه ها، صنایع و مراکز تولیدی صورت خواهد گرفت.
اسامی سایر روزهای این هفته به این شرح است:
یکشنبه ۲۴ آذر ماه با عنوان روز “پژوهش، فناوری و توسعه ملی”
دوشنبه ۲۵ آذرماه روز “گام دوم در پژوهش و فناوری”
سه شنبه ۲۶ آذر روز “پژوهش، فناوری و رونق تولید”؛ در این روز بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار افتتاح می گردد.
چهارشنبه ۲۷ آذرماه روز “پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی”
پنج شنبه ۲۸ آذر ماه روز “پژوهش، فناوری، مشارکت ملی”
جمعه ۲۹ آذرماه اختتامیه بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری سال قبل بـا یـک تغییر کار خویش را شروع کرد. در کنار نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، مبحث تقاضامحوری تحت عنوان نمایشگاه “تقاضای ساخت و تولید ایرانی” (تستا) عنوان شد.
این نمایشگاه در سال پشتیبانی از کالای ایرانی و به منظور شناخت و استفاده از قابلیت ها و پتانسیل های فنی و تخصصی صنعتگران داخل کشور در زمینه تولید و ساخت مواد، قطعات، تجهیزات و سیستم های مورد نیاز داخلی کشور، نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی بـا همکاری دبیرخانه شورایعالی علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، راه اندازی و همزمان با نوزدهمین نمایشگاه “دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار” و ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران برگزار گردید.
هدف “تستا” عرضه تقاضاهای پژوهشی و فناورانه سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی، بسترسازی برای تجاری سازی یافته هـای پژوهشی و فناوری های توسعه یافته و برقراری ارتبـاط سـازنده میان پژوهشگران و فناوران و خریداران دستاوردها بود که توسط دبیرخانه شورایعالی عتف و با همکاری مرکز همکاریهای ریاست جمهوری برگزار گردید.
این نمایشگاه از جنس نمایشگاه هایی است که در دنیا با عنوان نمایشگاه های “معکوس”شناخته می شوند. نمایشگاه های معکوس مبتنی بر تقاضای پژوهش و فناوری هستند که در آنها ظرفیت های توسعه و نیازهای یک صنعت خاص در چارچوب نمایشگاهی بــه فعالان، شرکت های فناور و دانش بنیان، استارتاپ ها و متخصصین حوزه معرفی می شود و از آنها خواسته می شود در یک بازه زمانی مشخص نوآوری ها و فناوری های خویش را جهت رفع نیاز برگزارکنندگان معرفی کنند.
در نمایشگاه تستای سال قبل ۷۰ سازمان و شرکت حضور بهم رساندند و نیازهای فناورانه خویش را در حوزه های صنایع دفاعی، تجهیزات پزشکی، صنایع معدنی و فلزی، صنایع غذایی، گاز و پتروشیمی، برق و انرژی، کشاورزی، فناوری اطلاعات و صنایع شیمیایی عرضه کردند، ضمن آنکه بیشتر از ۹۰۰ نیـاز فناورانه در سامانه نمایشگاه تستا به ثبت رسید.
همچون دستاوردهای این نمایشگاه می توان به عقد ۸۹ تفاهم نامه به ارزش تقریبی ۱۲۰ میلیارد تومان در حوزه صنایع معدنی و فلزی، دفاعی، برق و انرژی، فناوری اطلاعات، تجهیزات پزشکی، گاز و پتروشیمی و غیره اشاره نمود.