وزیر اقتصاد اعلام کرد روش خصوصی سازی ها تغییر می کند

به گزارش اجاره وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه رشد اقتصادی غیرنفتی در نیمه اول امسال مثبت بوده است، اظهار داشت: مقرر است روش خصوصی سازی های جدید تغییر کند.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، فرهاد دژپسند در یک برنامه رادیویی با اشاره به اینکه نقطه مطلوب اقتصادی در شرایط تحریم نقاطی است که در سیاست های کلی قانون برنامه ششم توسعه به تصویر کشیده شده است، گفت: در این برنامه رشد اقتصادی حداقل هشت درصد و نرخ بیکاری تک رقمی در نظر گرفته شده است؛ با این وجود ما به این شرایط دست پیدا نکردیم و در شرایطی که با تحریم مواجه هستیم انتظار هم نمی رفت که به همه اهداف این برنامه برسیم.
وی همین طور با اشاره به استفاده ۶۰ میلیارد دلاری از منابع خارجی و سرمایه گذاری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در کشور که در قانون برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است، اشاره کرد: در شرایطی که با اعمال انواع محدودیت ها در ورودی منابع مواجه می شویم، نمی توانیم تصور به تحقق این اهداف داشته باشیم؛ بنا بر این می توان گفت با نقطه مطلوب فاصله داریم.
وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه با اشاره به صادرات غیر نفتی ۲۴.۵ میلیارد دلاری در هفت ماهه امسال، اظهار داشت: صادرات غیر نفتی در این مدت نسبت به مدت مشابه در سال قبل حدود ۱۰ درصد از نظر وزنی افزایش داشته که با وجود شرایط تحریم و تحمیل مضایق، قابل توجه و تقدیر است.
دژپسند همین طور اشاره کرد: منظور او از عبارت عبور از تلاطم که در روز ۱۳ آبان مطرح کرده بود، تلاطم در بازارهای ارز، طلا و کالا بوده که در مرداد و مهر ماه سال قبل شرایط متلاطمی داشتند، اما هم اکنون شرایط مانا و پایداری در این بازارها حاکم شده است.
شتاب تورم گرفته می شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به این پرسش که چگونه می توانیم از رکود ناشی از افزایش هزینه های تولید عبور نماییم، اظهار داشت: با عنایت به اینکه ۸۳ تا ۸۷ درصد واردات ایران را کالاهای واسطه ای و سرمایه ای و مواد اولیه می سازند، طبیعی است که سه برابر شدن نرخ ارز منجر به افزایش هزینه های تولید و این مساله به شاخص خرده فروشی نیز منتقل شود؛ اما افزایش هزینه تولید دقیقا به نسبت افزایش نرخ ارز صورت نگرفته، چونکه فقط قسمتی از هزینه های تولید در ایران وابسته به نرخ ارز است.
وی با اشاره به کاهنده شدن روند تورم در خرده فروشی ها طی تیر و مرداد سال جاری، اضافه کرد: غالب موسسه های کارشناسی و دستگاه هایی که با مدل پیش بینی کار می کنند، معتقدند که روند کاهنده تورم تا آخر سال ادامه خواهد داشت و شتاب تورم گرفته می شود.
همچنین بگفته این مقام مسئول برآوردها نشان میدهد که رشد اقتصادی غیرنفتی در نیمه اول امسال مثبت بوده است.
جزئیات خصوصی سازی های بزودی اعلام می شود
دژپسند از خصوصی سازی برخی شرکت های دولتی آگاهی داد و اظهار داشت: در ایام آینده در راه واگذاری شرکت های دولتی گام بزرگی برمی داریم و امیدوارم که این مساله طی روزهای آینده اعلام عمومی شود.
وی اشاره کرد: مقرر است روش خصوصی سازی های جدید تغییر کند.

منبع: