۱۸ کشور پیشگام در توسعه خودرو های الکتریکی و پاک

به گزارش اجاره خیلی از کشورهای جهان در تلاشند تا در سال های اخیر به توسعه زیرساخت های لازم برای خودرو های الکتریکی، پاک و دوستدار محیط زیست بپردازند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، خیلی از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودرو های تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند.
افزایش روز افزون خودرو های برقی و محبوبیت استفاده بیش تر از این خودرو های پاک، سبب شده است شرکت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند. بدین ترتیب شرکت های خودروسازی بزرگی تصمیم گرفته اند که تغییر رویکرد داده و به سمت و سوی ساخت و طراحی خودرو های برقی و الکتریکی و هیبریدی بپردازند تا در سال های آینده، مشتریان خودرو بیشتر به خرید این محصولات روی بیاورند.
بر مبنای گزارشی که در وب سایت avtowow آمده است، ۱۸ کشور پیشگام در توسعه زیرساخت های لازم برای حمل و نقل الکتریکی، پاک و دوستدار محیط زیست در لیست زیر ذکر شده است:
۱. نروژ
۲. ایسلند
۳. سوئد
۴. هلند
۵. آندورا
۶. پرتغال
۷. فنلاند
۸. چین
۹. اتریش
۱۰. سوئیس
۱۱. بریتانیا
۱۲. بلژیک
۱۳. کانادا
۱۴. فرانسه
۱۵. ایالات متحده آمریکا
۱۶. دانمارک
۱۷. آلمان
۱۸. ژاپن

کشورهای پیشگام در استفاده از وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست تلاش دارند با عرضه تسهیلات ویژه و تبلیغات گسترده، مردم و شهروندان خویش را همواره به استفاده و خرید وسایل نقلیه برقی و هیبریدی تشویق و ترغیب کنند. دولت چین اعلام نموده است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی باید حداقل یک دستگاه از پنج دستگاه خودرویی که در این کشور وجود دارد، برقی و هیبریدی باشد.
این در حالیست که بسیاری دیگر از کشورها و دولت های جهان هنوز در مورد ضرورت و لزوم توسعه زیرساخت های لازم برای حمل و نقل الکتریکی و پاک بی توجهی کرده و به جای کوشش برای عرضه تسهیلات ویژه به شهروندان به منظور خریداری و استفاده از خودرو های برقی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی، اقدامات دیگری را که انجام می دهند که به عقیده کارشناسان و تحلیل گران فعال در حوزه خودرو، بازدهی و نتیجه بخشی خوبی نخواهد داشت.
از مزایای توسعه استفاده از خودرو های برقی و پاک می توان به کاهش میزان آلودگی هوا و گرمایش زمین، پیشگیری از مواجهه با بحران کمبود و افزایش قیمت سوخت و حامل های انرژی در دهه های آینده، هزینه کم در نگهداری و استفاده، کاهش شیوع مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی و در نهایت مرگ و میر ناشی از اثرات آلودگی هوا اشاره نمود.
دولت های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند همچون پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور پیشگیری از آلودگی هوا، حفظ محیط زیست و کاهش دمای کره زمین، تولید و فروش خودرو های بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتاً تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدوداً دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.