وزیر اقتصاد: نقشه راه اقتصاد هوشمند در آستانه نهایی شدن است

به گزارش اجاره وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه نقشه راه اقتصاد هوشمند در حال نهایی شدن است، بر نقش دانشگاه شریف در پیاده سازی این نقشه تاکید نمود.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، فرهاد دژپسند در رویداد تخصصی تعامل با شرکای صنعتی دانشگاه صنعتی شریف که امروز در این دانشگاه برگزار شد، تصریح کرد: امروز دو رقمی بودن بیکاری، ناموزون بودن قیمت ها و نامطلوب بودن رشد اقتصادی را به خوبی حس می نماییم. امروز همه برای منفی بودن نرخ رشد سرمایه گذاری، پایین بودن سهم ایران در اقتصاد بین الملل غصه می خوریم اما گاهی از غصه فراتر صدایمان از وجودمان برمی خیزد که چرا جامعه ای که مملو از سرمایه های خدادادی در حوزه نفت و گاز بوده و از سرمایه انسانی با هوش خوبی برخوردار است، وضعیت و شرایط امروزش اینگونه است؟
وی با اشاره به اینکه ۸ سال جنگ تحمیلی، برخی داشته های ما را خراب کرد و مانع از اجرای ساختارهای توسعه ای شد، اضافه کرد: پس از جنگ هر زمانی که می خواستیم جهش بگیریم یک عامل بیرونی، بازدارنده بود. امروز هم هر زمان که می خواهیم مستقل عمل نماییم، در مقابل خود رقیب و دشمن زیاد داریم.
وزیر اقتصاد با بیان این مطلب که در راه توسعه و پیشرفت برای ما فرش قرمز پهن نمی کنند و بهای استقلال خیلی گران است، تصریح کرد: کودتای ۳۲ فقط برای این رخ داد که ملی شدن نفت ایران اگر به خوبی به سرانجام می رسید، برای منطقه الگو می شد.
دژپسند افزود: به صورت مثال نگاه کنید که کشور مالزی الان کجا قرار دارد و چگونه پیشرفت کرده است؟ اما ما که از قابلیت های زیادی برخوردار هستیم، آنطور که باید پیشرفت نکرده ایم؟ ما باید داشته هایمان را در مسیری قرار دهیم که بتوانیم از طریق های میان بر، بهره وری را به نرخ قابل قبول برسانیم. باید به جایی برسیم که از آنچه خودمان داریم به بهترین نحو استفاده نماییم.
وی افزود: ما می توانیم نفت را خام فروشی نماییم و به یک بودجه نفتی دست یابیم ولی در مقابل می شود نفت را در راه توسعه تبدیل به «در گرانبها» کرد که این امر با دانش و اراده محقق می شود.
وزیر اقتصاد با اشاره به نوع فعالیت ها در بخش کشاورزی و رسیدن به بهترین مدل در این عرصه، اظهار داشت: در ارتباط با کشاورزی ایران گفته می شود اگر باران ببارد، خدا را شکر می نماییم اما آیا دنیای کشاورزی امروز وابستگی اش به شرایط طبیعی آنقدر بالاست؟ کم آبی شرایط را سخت کرده است اما باید به این مورد توجه کرد که کشت گلخانه ای با توسعه طبقاتی در اراضی محدود، خلق منبع کرده است. کشاورزی ما هم باید به جایی برسد که صادرکننده باشد و در نهایت بتوانیم سهم جهانی را افزایش دهیم.
وی افزود: اگر می خواهیم در کشاورزی حرفی برای گفتن داشته باشیم اولا باید با فناوری بالا مکانیزه شده باشد. ما اقتصادی دانش بنیان می خواهیم که مبتنی بر فرآیندهای پیشرفته در حال تکامل باشد، بهره ور باشد و بتوانیم در این فرآیند از داشته هایمان بهترین استفاده را نماییم. هم اکنون منابع، میلیون میلیون هدر می رود ولی نسبت به آن حسی نداریم. چون دغدغه استفاده حداکثری از داشته ها، ساری و جاری نیست. بنابراین است که از سال ۹۱ تا الان فقط ۲ سال رشد اقتصادی کشور مثبت است.
دژپسند با تاکید بر توجه به اقتصاد هوشمند در کشور اظهار داشت: اقتصاد هوشمند فقط هوش مصنوعی و دیجیتالی کردن و دانش بنیان شدن نیست. در این نوع اقتصاد، منحنی تولید ما تغییر وضعیت پیدا می کند و در مقابل بسیاری از محدودیت های منابع در نوردیده می شود.
وزیر اقتصاد اضافه کرد: برای ما که هم اکنون در شرایط نامقبول قرار داریم اما در مقابل منابع نامحدودی در دست داریم، اقتصاد هوشمند تنها راهی است که به واسطه آن می توان به جایگاه خوبی رسید. کشور مالزی اگر به جایگاه خوبی رسیده، تنها به این علت است که در راه الکترونیک کردن طی طریق کرده است، ما هم می توانیم از مسیر اقتصاد هوشمند پیشرفت قابل توجهی داشته باشیم.
وی با بیان این مطلب که دانشگاه شریف از نظر علمی و ممارست در حوزه فناوری و ارتباط صنعت موفق عمل کرد، خاطرنشان کرد: راه انداری «مرکز اقتصاد هوشمند» در این دانشگاه می تواند نوید بخش روزهای بهتری باشد.
دژپسند با بیان اینکه نقشه راه اقتصاد هوشمند در آستانه نهایی شدن است، اضافه کرد: در اقتصاد هوشمند دیگر اقتصاد دو بعدی نخواهیم داشت. دانشگاه شریف اگر به این مورد ورود کند، درصد موفقیت برای پیاده سازی این نقشه راه افزایش می یابد.