چقدر از تولید و واردات سیگار به جیب دولت می رود؟

اجاره: جدیدترین آمار انتشار یافته از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان میدهد که صادرات توتون در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳٫۸ برابر شده است. در همین حال واریزی درآمد محصولات دخانی به خزانه دولت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۱٫۹ درصد افزایش داشته است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، بر طبق این آمار در هشت ماهه امسال حدود ۱۵۱۳ تن توتون صادر شده که نسبت به صادرات ۳۹۵ تنی این محصول در سال قبل ۲۸۳.۲ درصد رشد نشان میدهد.
این در حالیست که از شروع سال جاری تا اختتام آبان ماه صادرات تنباکو سنتی و معسل به ترتیب ۳۲.۶ و ۶۵.۶ درصد کاهش داشته است؛ بطوریکه در این مدت حدود ۸۶ تن تنباکو سنتی و ۵۶ تن تنباکو معسل صادر گردیده است.
در این میان واردات تنباکو معسل نیز در هشت ماهه امسال با ۷۶ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵۷۹.۵ تن رسیده است.
بر طبق آمارهای انتشار یافته، صادرات سیگار نیز در این مدت ۴۶.۷ درصد کاهش داشته است.

چقدر از تولید و واردات سیگار به جیب دولت می رود؟
آمار انتشار یافته درباره واریزی اشخاص و شرکت ها جهت محصولات دخانی به خزانه دولت که شامل برچسب ایمنی، حق انحصار واردات، حق انحصار تولید، توزیع و واریزی بین راهی است نیز نشان میدهد که در هشت ماهه امسال ۱۱۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان در این بخش به خزانه دولت واریز شده که نسبت به مبلغ واریزی در مدت مشابه سال قبل که معادل ۶۲ میلیارد و ۲۴۵ میلیون تومان بوده، ۸۱.۹ درصد افزایش داشته است.
سازمان امور مالیاتی، مالیات و عوارض سیگار را در دو بخش سیگارهای داخلی و وارداتی در نظر گرفته است که بر این اساس برای سیگارهای وارداتی ۱۲ درصد مالیات بر ارزش افزوده، سه درصد عوارض شهرداری، ۲۶ درصد حقوق ورودی، یک درصد عوارض هلال احمر، ۴۰ درصد مالیات مستقیم و ۱۰ درصد مجوز حق انحصار ستاندن می شود؛ بدین سبب در مجموع برای سیگارهای وارداتی ۹۲ درصد مالیات و عوارض دریافت می شود.
همین طور برای سیگارهای تولید داخل ۱۲ درصد مالیات بر ارزش افزوده، سه درصد عوارض شهرداری، ۱۰ درصد مالیات مستقیم و دو درصد مجوز حق انحصار لحاظ می شود؛ بدین سبب از سیگارهای تولید داخل در مجموع امسال ۲۷ درصد انواع مالیات و عوارض دریافت می شود. این نرخ برای سیگارهای تولید مشترک ۳۷ درصد و برای سیگارهای تولید داخل با نشان بین المللی ۴۲ درصد است.
در این میان همه درآمد حاصل از منابع گفته شده باید در جهت کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصل از مصرف آن و توسعه ورزش در اختیار وزارتخانه های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار بگیرد، اما بتازگی بهزاد ولی زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، با اشاره به سهم ۵۰ درصدی وزارت بهداشت از محل درآمد مالیات بر دخانیات گفته بود که این سازمان در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ حتی یک ریال هم از محل مالیات بر دخانیات درآمد نداشته است.

منبع: