در صورت عدم تطابق کد شناسه گوشی به چه کسی بازگشت کنیم؟

اجاره: بیشتر از دو سال از اجرایی شدن طرح جدید رجیستری گوشیهای موبایل می گذرد که بگفته مسئولان این طرح توانسته قاچاق موبایل را به نزدیک صفر برساند. با این وجود بنظر می رسد هنوز خلاهایی وجود دارد که برخی کاربران را با مشکل مواجه کرده است. در این گزارش به چاره بعضی از این مشکلات پرداخته شده است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، به جهت اینکه بدانیم چرا این مشکلات ایجاد می شود بهتر است ابتدا کلیات طرح رجیستری و عملکرد سامانه همتا را بشناسیم تا بدانیم دقیقا چه مشکلی برای تلفن ما به وجود آمده است.
کد IMEI را می توان به صورتی به شماره شناسنامه گوشی موبایل تعبیر کرد و عموما در بخش تنظیمات گوشی قابل مشاهده می باشد. طرح رجیستری به این شکل است که فهرست IMEI های وارداتی در مرز گمرکی از سوداگر دریافت و در سامانه جامع تجارت ایران ثبت می شود و در سامانه جامع تجارت، به هر یک از IMEI های وارد شده به کشور، یک کد فعالسازی منحصر به فرد اختصاص داده می شود.
بدین سبب هنگام خرید تلفن همراه، این کد منحصر به فرد در اختیار خریدار قرار می گیرد و خریدار تلفن همراه، برای فعال سازی تجهیز خود باید شماره IMEI، کد فعالسازی و شماره تلفـن همراه خودرا از طریـق یکی از درگـاه های ارتباطـی USSD)، Web، پیامک و… ) به سامانه همتا ارسال نماید. سامانه همتا در صورت تطابق IMEI و کد فعال سازی ارسال شده، تجهیز موردنظر را برای شماره تلفن خریدار فعال می کند و اطلاعات IMEI و شماره سیمکارت خریدار را برای ارائه خدمات مخابراتی به اطلاع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای تلفن همراه می رساند.
یکی از مشکلاتی که بتازگی برخی کاربران به آن گرفتار شده بودند عدم تطابق IMEI درج شده بر کارت گارانتی با دستگاه است. در این رابطه رضا قربانی، عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: اگر پس از خرید گوشی متوجه شدید سریال (کد IMEI) کارت گارانتی با سریال دستگاه همخوانی ندارد یا کد اشتباه وارد شده، نخستین کسی که باید پاسخگو باشد، فروشنده است.
وی با اشاره به اینکه تمام موارد این چنینی ابتدا باید با شرکت واردکننده مطرح شود، اشاره کرد که جابجا شدن کد ممکنست عمدی یا سهوی باشد.
بگفته این عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ممکنست فروشنده ای از آن کد برای فعال کردن یک گوشی دیگر سوء بهره برده باشد.
قربانی همین طور به خریداران آگهی داد که از فروشگاه های معتبر خرید کنند و حتما فاکتور معتبر دریافت نمایند.
اگر با پیام “کد فعال سازی معتبر نیست” مواجه شدید، ۱۰ روز صبر کنید
ایشان سپس با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلاتی که برای بعضی از خریداران تلفن همراه ایجاد شده، دریافت پیامک “کد فعال سازی معتبر نیست” بوده، اظهار نمود: علت بروز این مشکل این است که طبق دستورالعمل همتا واردکنندگان تا زمانی که کد فعالسازی فعال نشده نباید مبادرت به فروش کالا کنند، اما در مواردی شرکت ها به سبب پرداخت تعهدات مالی خود کالای خودرا زودتر می فروشند.
قربانی با اشاره به اینکه این مشکل ممکنست به ازای هر ۱۰۰ نفر برای یک نفر ایجاد شود، اشاره کرد: در این مورد بهتر است خریداران تا ۱۰ روز صبر کنند. اگر پس از ۱۰ روز این مشکل برطرف نشد باید به اصالت آن دستگاه شک کرد. در چنین شرایطی خریدار باید به شرکت گارانتی بازگشت کند تا تلفن همراه را برای خریدار تعویض کنند یا کد را باردیگر ثبت کنند، بدین سبب کسی متضرر نمی گردد.
وی ادامه داد: همین طور طی ۱۰ روز خریداران می توانند با شرکت گارانتی تماس بگیرند و توضیحات لازم را دریافت نمایند.
عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی درانتها اشاره کرد که اگر تلفن از جای معتبر خریداری شده باشد از نظر قانونی مشکلی ندارد، چونکه شرکت واردکننده تمام عوارض را پرداخت کرده و قانون گذار باید سریال ها را ثبت کند.

منبع: