درپی سیل در سیستان و بلوچستان پایتخت موز تخریب شد

به گزارش اجاره یک کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از اینکه در سیل سیستان و بلوچستان، تمهیدات لازم پیش از وقوع سیل اندیشیده نشد، اظهار داشت: جنوب بلوچستان، بیشترین صدمه را در سیل دیده است؛ بگونه ای که در منطقه زرآباد بلوچستان که بخش اعظم موز کشور در آنجا تولید می شود و پایتخت موز ایران است ۱۰۰درصد تخریب شده است.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، محمد رحمانی، کارشناس اقتصادی درباره ابعاد اقتصادی کشاورزی سیل سیستان و بلوچستان و سیاست های کشاورزی اظهار نمود: باریدن ۳۰۰ میلی متر باران در عرض ۴۸ ساعت در سیستان و بلوچستان بود که این حجم باران سبب راه افتادن سیل می شود و در سیستان و بلوچستان مسبوق به سابقه نبوده است.
وی اظهار داشت: جنوب بلوچستان، بیشترین صدمه را در سیل دیده است؛ بگونه ای که هزار هکتار باغ موز کامل تخریب شده است. زیرساخت ها در این مناطق زیاد تخریب شده است.
رحمانی اضافه کرد: قسمت اعظم موز مصرفی کشور در منطقه زرآباد بلوچستان تأمین می شود؛ به نحوی که این منطقه را پایتخت موز ایران نام گذاری کرده اند. این باغ ها ۱۰۰درصد تخریب شده اند. محصولات کشاورزی در این سیل صدمه جدی دیده اند.
این کارشناس اقتصادی که شب گذشته در برنامه پایش سخن می گفت، با اشاره به اینکه مردم از این سیل هم توانسته اند استفاده کنند، اظهار داشت: مردم در زمین های کشاورزی که آب جمع شده اند، حصار بوجود آورده اند تا آب بیرون نرود و از این طریق آب کشاورزی خویش را تأمین کرده اند.
وی افزود: هواشناسی سه روز پیش از سیل پیشبینی بارش ۶۰ تا ۹۰ میلیمتری را داشت. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که بعضی از سدهای بزرگ سیستان و بلوچستان بیشتر از ۱۰ سال خشک بوده اند. یکی از علل سیل، این بود که آب منطقه ای سیستان و بلوچستان بر مبنای بارش ۵۰ میملیمتری برنامه های خویش را چیده بود.
رحمانی اظهار داشت: با این وجود آب های عبوری از سدها بیشتر از مقدار ظرفیت آنها بوده است و اگر سدها پیش از سیل هم خالی می شدند، بازهم مشکلات ایجاد می شد. البته در حالت کلی و با عنایت به شرایط خشکسالی سیستان و بلوچستان کسی جرات نمی کند سد را خالی کند. چون امکان دارد پیشبینی های هواشناسی در واقعیت رخ ندهد و ضرر هنگفتی به منابع آبی وارد شود.
وی ادامه داد: بیشتر تخریب ها در جنوب غرب سیستان بوده است که سد کاریانی در آنجا مقرر است مستقر شود. اگر این سد در آن منطقه وجود داشت، این خرابی ها حاصل نمی شد.
این کارشناس اقتصادی کشور اظهار داشت: در سیل سیستان و بلوچستان، تمهیدات لازم پیش از وقوع سیل هم اندیشیده نشد که همین عامل مشکلات سیل را دوچندان کرد.
در ادامه علیرضا کردلو، کارشناس اقتصادی درباره بهره وری کشاورزی در کشور هم اظهار داشت: بهره وری در کشاورزی، تنها بهره وری در تولید محصولات نیست. در بهره وری باید، زنجیره کشاورزی را مد نظر قرار داد.
وی بیان نمود: در کشاورزی تجاری، باید همه زنجیره از تولیدکننده تا مصرف کننده، بهره وری بالایی داشته باشند، چون در غیر این صورت، کشاورزی پیشرفت نخواهد کرد.
کردلو افزود: وضعیت کشور در کشاورزی تولید محور، مطلوب ارزیابی می شود. اما رویکرد صحیح در این عرصه، کشاورزی ارزش محور است. یعنی زمانی کشاورزی ارزش دارد که بتوان محصولات آنرا فروخت و صادر کرد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه کشاورزی رودخانه ای در مقابل کشاورزی قراردادی است، اظهار داشت: در کشاورزی رودخانه ای، کشاورز بر مبنای تشخیص خود مبادرت به کشت محصول می کند اما در کشاورزی قراردادی، خریدار به شما سفارش کشت محصول را می دهد که در این روش کشاورزی بهینه است بهره وری بالایی دارد.
وی ادامه داد: در کشاورزی تجاری، نگاه کشاورز به بازار و تجارت است و مبتنی بر آن کشت محصول را انجام می دهد. برای تغییر رویکرد از کشاورزی سنتی به تجاری، احتیاج به یک نهاد واسط داریم تا با شناخت بازار به کشاورز کمک نماید چه مصولاتی را کشت کند.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: این واسطه ها مراکز توسعه خدمات کسب و کار هستند که نیروی انسانی آنها ظرفیت سازی شده اند تا این کار را انجام دهند. ما در این حوزه ضعف نیروی انسانی متخصص و کارآمد داریم.
کردلو در انتها اضافه کرد: اخیرا در کشور در این خصوص فعالیتهایی در حال انجام می باشد اما هنوز جای کار زیادی احساس می شود. ما احتیاج به ظرفیت سازی برای نیروی انسانی در زمینه ایجاد نهادهای واسط برای امر کشاورزی تجاری داریم تا از این طریق به بهره ور شدن کشاورزی سرعت ببخشیم.