مذاکرات ترامپ و رئیس WTO برای اصلاح داور تجاری

به گزارش اجاره دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با بیان دیدار مدیرکل سازمان جهانی تجارت (WTO) از واشنگتن در ایام آینده، وعده داد اصلاحات قابل ملاحظه ای در این نهاد تجارت جهانی صورت بگیرد.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، سازمان جهانی تجارت بعد از اینکه آمریکا عملا عملکرد داوری تجاری سازمان جهانی تجارت را فلج کرد، نتوانسته است در مناقشات تجاری مداخله کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در داووس سوییس به خبرنگاران اظهار داشت: ما کاری خواهیم کرد که بسیار چشم گیر خواهد بود. روبرتو آزودو، مدیرکل سازمان جهانی تجارت و سایر نمایندگان این نهاد بزودی به واشنگتن می آیند و ما کار روی اصلاحات سازمان جهانی تجارت را آغاز خواهیم کرد.

آمریکا ماه میلادی جاری سند فاز اول توافق تجاری با چین را امضا کرد و به اجرای توافق تجاری جدید با مکزیک و کانادا نزدیک شد. دولت ترامپ سازمان جهانی تجارت را مقصر سوءاستفاده چین از آمریکا خوانده است.

روبرتو آزودو، مدیرکل سازمان جهانی تجارت که در کنفرانس مطبوعاتی به همراه ترامپ صحبت کرد، اظهار داشت: این نهاد به تغییرات جدی نیاز دارد و این سیستم چندجانبه به درستی عمل نکرده است. اگر سازمان جهانی تجارت بخواهد نقش خویش را در اقتصاد جهانی امروز ایفا کند، باید به روز شود. ما متعهد به اجرای تغییرات هستیم. ایشان در ادامه اضافه کرد: درباره تغییراتی که بایستی انجام بگیرند بزودی با ترامپ و سایر سران کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت گفت و گو خواهد نمود.

ترامپ همینطور در داووس تهدیدهای خود برای وضع تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات خودرو های اروپایی در صورت عدم موافقت اتحادیه اروپا با یک توافق تجاری را تکرار کرد.

فیلیپ اتین، سفیر فرانسه در مجمع جهانی اقتصاد اظهار داشت: اتحادیه اروپا به دنبال حل و فصل اختلافات با آمریکا در مورد یارانه های هواپیما و مالیات دیجیتالی است و اخطار داد جنگ تعرفه ای به هر دو اقتصاد ضربه خواهد زد.

امیلی هابر، سفیر آلمان در آمریکا اظهار نمود: اتحادیه اروپا از نظر اقتصادی به اندازه آمریکا قوی است و به هر گونه تعرفه های اضافی آمریکا با وضع تعرفه های مشابه روی محصولات آمریکایی واکنش نشان خواهد داد.

بر اساس گزارش رویترز، واشنگتن و بروکسل در زمینه های مختلف از یارانه های هواپیما گرفته تا موانع تجاری و طرح فرانسه و سایر کشورهای اروپایی برای وضع مالیات روی خدمات دیجیتالی اختلاف دارند. آمریکا هم اکنون روی مجموعه ای از کالاهای اروپایی تعرفه ۲۵ درصدی و روی هواپیما تعرفه ۱۰ درصدی وضع کرده و در دسامبر اخطار داد این تعرفه ها را افزایش خواهد داد و شمار کالاهایی که مشمول عوارض وارداتی می شوند را گسترش می دهد.