معاون اقتصادی وزیر کشور: ۸۷۰۰۰پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد

به گزارش اجاره معاون اقتصادی وزیر کشور از وجود بالغ بر ۸۷ هزار پروژه نیمه تمام در کشور اطلاع داد و اظهار داشت: از این تعداد ۸۱ هزار پروژه استانی و ۶ هزار پروژه ملی است.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، بابک دین پرست امروز چهارشنبه در ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید در لرستان با اشاره به اینکه ابتدای سال جاری ۲۰ اولویت کاری مشخص را به استانداران ابلاغ کردیم، همینطور ۷ مأموریت را به فرمانداران ابلاغ کردیم، تصریح کرد: بر این اساس وظیفه فرمانداران حفظ واحدهای اقتصادی فعال، حل مشکل واحدهای بحرانی، پیگیری طرح های نیمه تمام و بالای ۶۰ درصد پیشرفت، پیگیری وضعیت واحدهای تملک شده و… است.
وی با اشاره به اینکه در ملاقات با رهبر انقلاب، ایشان به اعضای هیئت دولت فرمودند طرح های اولویت دار پیگیری شود، خاطرنشان کرد: بنابراین برنامه های توسعه ای استانداران برای دو سال باقی مانده دولت باید تعیین می شد، که در این راستا استانداران ۳ پروژه مهم استان خویش را به دولت عرضه دادند.
۳ پروژه ویژه لرستان به دولت معرفی شد
معاون اقتصادی وزیر کشور تصریح کرد: ۳ پروژه راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک، آزادراه خرم آباد- اراک و سد مخملکوه بعنوان سه طرح ویژه لرستان به دولت معرفی شده است.
دین پرست با اشاره به مأموریت ویژه وزیر کشور به فرمانداران برای تحقق رونق تولید تصریح کرد: ۳ هزار و ۵۰۹ بنگاه اقتصادی در لرستان داریم که دو هزار و ۴۵۰ بنگاه فعال و یک هزار و ۵۹ واحد تعطیل می باشد.
وی با اشاره به اینکه بروجرد با ۵۴۸ واحد اقتصادی رتبه اول استان را دارد و ۲۲ درصد واحدهای تولید لرستان در بروجرد است، خاطرنشان کرد: بروجرد ۲۹۱ واحد اقتصادی تعطیل دارد.
کمترین تعداد بنگاه های اقتصادی در رومشکان واقع هستند
معاون اقتصادی وزیر کشور با اشاره به اینکه خرم آباد هم ۱۹۹ واحد تولیدی تعطیل دارد، اظهار داشت: دورود ۳۱۱ بنگاه اقتصادی دارد که از این تعداد ۱۱۹ بنگاه اقتصادی تعطیل می باشد.
دین پرست تصریح کرد: کمترین تعداد بنگاه های اقتصادی در رومشکان است که شامل ۱۹ واحد می شود و ۷ مورد از آنها هم تعطیل می باشد.
وی خاطرنشان کرد: من به آمار هزار و ۵۹ واحد تولیدی تعطیل در لرستان اعتقاد ندارم چونکه خیلی از اینها دیگر قابل رقابت نیستند و از چرخه خارج شده اند. به جهت اینکه این اعداد و ارقام اصلاح گردد حتما یک تیمی با مسئولیت سازمان صنعت و معدن متمرکز شوند و این آمار را اصلاح کنند و واحدهای قابل احیا احصا شود.
معاون اقتصادی وزیر کشور با اشاره به اینکه بیشتر از ۹۰ واحد تولیدی تملک شده توسط بانک ها در لرستان وجود دارد که از این تعداد هم ۳۶ واحد مربوط به خرم آباد است، تصریح کرد: بایستی تلاش نماییم این واحدها تعیین تکلیف شوند؛ در دورود ۱۰ واحد تملکی و در دلفان و الیگودرز هر یک ۸ واحد تملکی وجود دارد.
۸۰۰ هزار میلیارد برای اتمام ۸۱ هزار پروژه استانی نیاز است
دین پرست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه باید فکری به حال عدم تعادل و توازن سرمایه گذاری در استان ها بکنیم، اظهار داشت: دو ماه قبل به رئیس جمهور نامه نوشتیم که خیلی از نهادها تلاش می کنند در استان ها هزینه می کنند، اما یک مکانیزم مشخصی به جهت اینکه این آقایان کجا سرمایه گذاری کنند نیست؛ بنابراین باید سازمان برنامه و بودجه مسئولیت تعادل بخشی به این وضعیت را به عهده بگیرد.
وی با اشاره به اینکه در کل کشور ۸۷ هزار پروژه نیمه تمام داریم که از این تعداد ۸۱ هزار پروژه استانی و ۶ هزار پروژه ملی است، خاطرنشان کرد: ۵۰۰ هزار میلیارد برای اتمام ۸۱ هزار پروژه استانی در سال ۹۶ نیاز بود که امروز این رقم به ۸۰۰ هزار میلیارد رسیده است.
تاکید جدی دولت و خواسته جدی نظام است که این طرح ها واگذار شوند
معاون اقتصادی وزیر کشور با اشاره به اینکه تاکید جدی دولت و خواسته جدی نظام است که این طرح ها واگذار شوند، اظهار داشت: ۴۳ هزار و ۲۲۸ پروژه احداثی و توسعه ای هستند و قابلیت واگذاری به سرمایه گذار را دارند.
دین پرست با اشاره به اینکه ۲۲۹۱ پروژه نیمه تمام را سازمان برنامه و بودجه هدف گذاری کرده که در سال ۹۸ تعیین تکلیف شوند و برای این امر ۷ هزار میلیارد اعتبار نیاز است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۴۹ پروژه مربوط به لرستان است و ۲۹۲ میلیارد اعتبار نیاز دارد.