عضو هیات علمی دانشگاه علامه اعلام کرد: اجماع کارشناسان اقتصادی بر هدایت پول به سمت اقدامات توسعه ای

به گزارش اجاره عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، از اجماع کارشناسان اقتصادی بر هدایت پول به سمت اقدامات توسعه ای اطلاع داد.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، سید احسان خاندوزی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در نشست «نقش پول در اقتصاد؛ عامل رونق تولید یا ایجاد تورم»، ضمن بیان دیدگاه های مختلف نسبت به نقش پول در اقتصاد اظهار داشت: عده ای معتقدند پول نقشی در توسعه ندارد و صرفا در متغیرهای اسمی اثرگذار می باشد و عده ای دیگر معتقدند پول خنثی نیست و می تواند در ریل گذاری اقتصاد و حرکت به سمت توسعه نقش آفرین باشد.
وی اضافه کرد: بطور کلی سه دیدگاه در زمینه پول در اقتصاد وجود دارد: برخی معتقدند پول فقط بوسیله کاهش هزینه مبادله در اقتصاد اثرگذار می باشد. برخی معتقدند پول می تواند پیشران توسعه باشد. برخی دیگر نیز معتقدند پول به روش فعلی و خلق پول در نظام بانکی کنونی به کلی مشکل دارد و توسعه و پایداری را بطور همزمان به مخاطره میندازد.
خاندوزی درانتها تاکید کرد: اما در عین حال با وجود اختلاف نظرهای مبنایی در زمینه کارکرد پول در اقتصاد، تمامی کارشناسان اقتصادی در زمینه ضرورت نظارت بر عملکرد شبکه بانکی و اتخاذ سیاست هایی بمنظور هدایت پول و اعتبارات بانکی به سمت اقدامات توسعه ای و در واقع تخصیص بهینه منابع در اقتصاد، اتفاق نظر دارند.
گفتنی است، نشست «نقش پول در اقتصاد؛ عامل رونق تولید یا ایجاد تورم»، روز گذشته با حضور تعدادی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف اجرا شد.
این جلسه، پنجمین نشست تخصصی از ششمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۲۹ بهمن سال جاری با موضوع «نظام بانکی در خدمت تولید» انجام خواهد شد. در این جلسه به مسائلی همچون کارکرد بانک و پول در اقتصاد و لزوم هدایت نقدینگی بانک ها به سمت تولید بوسیله اصلاح سازوکارهای نظارتی پرداخته شد.