عرضه راهکارهای افزایش مقاومت برشی دستکش های ایمنی در چالش نوآوری

به گزارش اجاره یکی از شرکت های تولیدکننده تخصصی پوشاک و محصولات ایمنی کار درصدد است تا با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو چالش نوآوری افزایش مقاومت برشی لایه های پلیمری در دستکش ایمنی را برگزار کند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، در ادامه چالش های نوآوری و فناوری نانو با هدف توسعه راهکارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، یکی از شرکت های تولیدکننده تخصصی پوشاک و محصولات ایمنی کار با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو مبادرت به برگزاری چالش نوآوری در پلت فرم آی چلنج به منظور عرضه راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو جهت “افزایش مقاومت برشی لایه های پلیمری در دستکش ایمنی” کرده است.
آمارها نشان می دهند که بخش بزرگی از حوادث حین کار ناشی از عدم استفاده از البسه کار ایمن است و این درحالی است که دست ها و انگشتان از صدمه پذیرترین اعضای بدن هستند. بدین منظور برای حفاظت از دست و انگشتان در عین راحتی افراد در حین کار و فعالیت مطابق با استانداردهای محیط کار باید از دستکش های ایمنی مناسب استفاده گردد.
یکی از پرمصرف ترین انواع دستکش ایمنی، دستکش ضد برش هستند؛ چونکه این دستکش ها دارای یک لایه منسوج و لایه ای پلیمری هستند و بر مبنای آزمون های استاندارد کمیسیون اروپا (CE، EN ۳۸۸)، درجه محافظت دستکش های ضدبرش بین درجه یک تا ۵ تقسیم می شود. دستکش های دارای درجه ۵ (EN Cut Level ۵) بالاترین میزان محافظت در مقابل برش را فراهم می کنند. برای دستیابی به این درجه از محافظت احتیاج به اصلاح ساختار لایه های محافظتی در دستکش است که با استفاده از پلیمرهای معمول امکان پذیر نیست.
یکی از روش های بهبود مقاومت برشی لایه های محافظ در این دستکش ها استفاده از فناوری نانو به منظور بهبود خواص مکانیکی یا شیمیایی این لایه های پلیمری است و در این راستا یکی از شرکت ها به دنبال توسعه راهکارها و روش هایی مبتنی بر فناوری نانو جهت بالابردن مقاومت برشی لایه پلیمری کف دستکش، مبادرت به برگزاری چالش نوآوری در این حوزه کرد.
شرکت های دانش بنیان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقمند به شرکت در این چالش می توانند تا ۲۵ اسفندماه جاری طرح مفهومی اولیه خویش را به دبیرخانه چالش ارسال نمایند. بعد از انجام مراحل داوری اولیه طرح های ارسالی، داوری حضوری طرح ها صورت خواهد گرفت و طرح های برگزیده به مرحله دوم راه می یابند. برگزیدگان مرحله نخست، ۲ ماه فرصت دارند تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، یک نمونه آزمایشگاهی مطابق با طرح اولیه خود بسازنند یا نمونه اولیه خویش را تکمیل کنند.
برگزیدگان مرحله اول، در جریان مرحله دوم چالش (ساخت نمونه آزمایشگاهی) به صورت گام به گام با پیشبرد طرح خود تا سقف ۷ میلیون تومان تسهیلات حمایتی شامل کمک هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو را طی مرحله دوم دریافت خواهند کرد. دریافت تایید فنی نمونه های اولیه در این مرحله منوط به تکمیل مستندات آزمایشگاهی و عرضه نتایج آزمون های تعیین شده خواهد بود.
برنده نهایی چالش علاوه بر جوایز نقدی ۳۰ میلیون تومانی، به منظور توسعه فناوری و تجاری سازی طرح و نمونه های اولیه خود تا مرحله تولید انبوه فرصت همکاری با این شرکت بخش خصوصی را خواهند داشت.