توضیحات گمرک در مورد واردات ژل تزریقی زیبایی از فرودگاه امام

به گزارش اجاره معاون امور گمرکی گمرک ایران نسبت به خبر روز گذشته مهر در مورد واردات ژل تزریقی از راه فرودگاه امام خمینی (ره) واکنش نشان داد.

به گزارش اجاره به نقل از گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی با هدف شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات، گزارش شفافی در مورد اقلام مشمول مصوبه اخیر هیأت وزیران درباره نحوه‌ی ترخیص کالاهای گروه ۴ دارای ثبت سفارش عرضه داد و سهم «پوشاک» و «پیانو» تا «ژل های تزریقی» و «غذای حیوانات و پرندگان» را شرح داد.
معاون امور گمرکی گمرک ایران در مورد مصوبه صادره از جانب هیأت وزیران در خصوص تعیین تکلیف کالاهای گروه ۴ دارای ثبت سفارش اعلام نمود: هیئت وزیران در جلسه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری ایران مصوبه مذکور را در مورد تعیین تکلیف کالاهای گروه چهار دارای ثبت سفارش رسوب شده در بنادر و گمرکات تصویب و در تاریخ ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸، نسبت به ابلاغ این مصوبه اقدام نموده است.
ارونقی در ادامه با اشاره به اینکه کلیه‌ی این اقلام پیش از ممنوعیت وارد بنادر و گمرکات شده و به علل مختلف صاحبان کالا نتوانسته اند در مهلت های قانونی قبلی نسبت به ترخیص این کالاها اقدام نمایند، اضافه کرد: پیشنهادات صورت پذیرفته در جهت تعیین تکلیف کالاهای رسوب شده در بنادر و گمرکات کشور و رعایت حقوق مکتسبه ای بوده که برای صاحبان این کالاها بوجود آمده است و چنانچه اقلامی مشمول شرایط مندرج در مصوبه‌ی ابلاغی از نظر تاریخ ثبت سفارش، تاریخ قبض انبار یا تاریخ بارنامه نشوند، به هیچ عنوان قابلیت ترخیص نخواهند داشت و باید با عنایت به قوانین مربوطه نسبت به اعاده‌ی آنها به خارج از کشور اقدام گردد.
معاون امور گمرکی گمرک ایران افزود: به نظر می آید اینکه درباره اقلام مشمول این مصوبه به صورت کلی اظهار نظر شود و نام چند قلم از این کالاهای دپو شده بزرگنمایی شده و گمرک متهم به عرضه پیشنهاد در جهت ورود کالاهای ممنوعه شود و یا دولت متهم به آزادسازی بعضی کالاهای ممنوعه شود صحیح نباشد؛ چونکه در مورد تعیین تکلیف این کالاها پیگیری های گوناگونی از جانب مراجع مختلف صورت پذیرفته و جلسات کارشناسی لازم با حضور تمامی دستگاه های ذیربط و ذیصلاح تشکیل و نهایتاً تصمیم لازم اتخاذ و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نحوه‌ی اقدام در این خصوص مصوب و ابلاغ گردیده است.
ارونقی با اشاره به ارزش و نوع این اقلام افزود: همان گونه که قبلاً هم این مورد شفاف سازی شده است اقلام مشمول این مصوبه از ارزشی معادل ۶۰ تا ۷۰ میلیون یورو برخوردار می باشند که لازم است به ارزش و نوع برخی کالاها در بین این اقلام توجه گردد.
به گفته وی مطابق بررسی های انجام شده و سوابق موجود، حدود ۲۷ هزار یورو از این کالاها اسباب بازی بوده که در سه ماهه اول سال ۱۳۹۷ و زمانی که ممنوعیتی برای کالا اعلام نشده بود وارد و در یکی از گمرکات دپو شده است. حدود ۲۰۶ هزار یورو از این کالاها پیانو و ویالون می باشد که طی سه فقره ثبت سفارش در سال ۱۳۹۶، به یکی از گمرکات رسیده و در یکی از بنادر دپو شده و باوجود تمدید ثبت سفارش در یک مرحله، نماینده صاحب کالا موفق به اظهار کالا به گمرک در مهلت یک ماهه اعطایی طی مصوبات قبلی جهت ترخیص کالا نشده است.
ارونقی اظهار داشت: حدود ۱۱ میلیون و ۴۲۵ هزار یورو از این کالاها، پوشاک در انواع مختلف بوده که باوجود صدور ثبت سفارش، به علت عدم تأیید منشأ ارز توسط مرجع ذیربط و عدم اظهار کالا به گمرک و اخطارهای صورت پذیرفته در مورد آخر مهلت ماندگاری کالا، صاحب کالا نسبت به مرجوع نمودن این کالاها که مبحث ۱۱ فقره ثبت سفارش را شامل می شود اقدام نموده و می توان گفت هیچ پوشاکی هم اکنون در گمرکات و بنادر وجود ندارد که مشمول این مصوبه شود.
معاون امور گمرکی گمرک ایران با اشاره به میزان ژل های تزریقی موجود در گمرک اظهار داشت: تمامی ژل های تزریقی موجود در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) که ارزش آنها به ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۹۱۵ یورو برآورد می گردد دارای ثبت سفارش بانکی وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و حتی دارای کد رهگیری بانک هم می باشند.
موضوع این ژل ها بدین صورت است که این کالاها در فصل ۳۰ جدول تعرفه ثبت سفارش شده اند که در گروه کالائی ۲ قرار دارد و با این وضعیت، هم ثبت سفارش آنها مورد تأیید قرار گرفته و هم منشأ ارز آنها تأیید شده است، لیکن بر مبنای اعلام نظر سازمان جهانی گمرک در مورد این کالا (ژل های تزریقی)، گمرک فصل ۳۳ جدول تعرفه را برای طبقه بندی این کالاها صحیح اعلام نموده که ردیف تعرفه‌ی استنباطی در گروه ۴ کالائی قرار گرفته و بدین لحاظ از ترخیص این کالا جلوگیری به عمل آمده است. معاون فنی و امور گمرکی گمرک تشریح کرد: باید به این نکته توجه کرد بر مبنای مکاتبات مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با عنایت بر اینکه وفق اعلام نظر آن مرجع ذیصلاح اغلب این ژل ها دارای «گرید دارویی» یا کاربرد «تزریق در مفاصل» دارند، مبحث در کمیته ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات هم مطرح شده و مرجع مزبور هم با ایجاد ردیف تعرفه جدید ۸ رقمی برای کالا – که جزو اقلام ممنوعه نباشد- موافقت نموده که به نظر می آید از سال آینده ردیف تعرفه جدیدی برای این قلم کالا مصوب و ابلاغ شود. ارونقی اضافه کرد: و اما از کل اقلام مشمول مصوبه اخیر، سه محموله غذای حیوانات و «پرندگان» به ارزش ۶۱۷ هزار و ۵۹۱ یورو در بین این کالاها وجود دارد یعنی دوفقره ثبت سفارش «سیستم بانکی» و یک فقره ثبت سفارش «ارز متقاضی» به این کالاها اختصاص یافته و این کالاها پیش از ممنوعیت اعلامی و در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ به سه گمرک رسیده و در آن گمرکات دپو شده اند و به علل مختلفی، صاحبان کالا موفق به انجام تشریفات گمرکی مربوطه نشده اند. غیر از این سه محموله، کالای دیگری گزارش نشده و همانطور که مشخص است کمتر از ۱ درصد ارزش کل این اقلام به این نوع کالا اختصاص دارد. معاون فنی گمرک ایران در خاتمه با اشاره به اینکه اقلام صنعتی زیادی هم در بین کالاهای گروه ۴ دپو شده وجود دارد افزود: بهتر است به این نکته هم توجه داشت تعداد زیادی کالاهای صنعتی، همچون شیرآلات صنعتی مربوط به شرکت ها و پروژه های تولیدی در بین این کالاها وجود دارد که بر مبنای عدم ایجاد ردیف تعرفه مجزا برای این اقلام صنعتی – با وجود عدم تولید در داخل کشور- در گروه ۴ کالایی قرار گرفته و امکان ترخیص آنها فراهم نشده است که با اجرای این مصوبه مشکل آنها و برخی اقلام دیگر مرتفع می شود.