در گفت وگو با اجاره اعلام شد بکارگیری همه ظرفیت هابرای تولید ۱۵ میلیون ماسک

به گزارش اجاره دبیر ستاد توسعه فناوری نانو از از انعقاد قرار دادی برای تولید ۱۵ میلیون ماسک N94 و N99 آگاهی داد و اظهار داشت: برای اجرایی سازی این قرارداد همه ظرفیت های شرکت های دانش بنیان و فناور استفاده شده، ضمن آنکه دستگاه تولید نانو الیاف که برای صادرات بسته بندی شده بود، از بسته خارج و به خط تولید اضافه شده است.
دکتر سعید سرکار در گفت و گو با ایسنا، تمرکز تولید ماسک ها را بر روی ماسک های N۹۴ و N۹۹ دانست و اظهار داشت: ماسک های N۹۹ بیشتر برای کادر درمانی که مواجهه با بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا دارند، قابل استفاده است؛ چونکه این نوع ماسک ها از ایمنی بالاتری برخوردارست.
وی کاربرد ماسک های N۹۴ را قابل استفاده برای پرسنل بیمارستان ها دانست و اظهار نمود: وزارت بهداشت بتازگی اقدامات خوبی دراین زمینه داشته است ضمن آنکه بتازگی جلسه ای با هیات امنای ارزی داشتیم و در این نشست تولید ۱۵ میلیون ماسک را قراردادی امضا کردیم. بر طبق این توافق روزی ۳۰ تا ۴۰ هزار ماسک مورد نیاز کشور را تامین می نماییم.
سرکار با اشاره به لزوم استفاده از ماسک برای مردم عادی اشاره کرد: در صورتیکه مردم در محیط های پر ازدحام نباشند استفاده از ماسک ضرورتی ندارد اما ماسک ها برای افرادی که مشکوک و یا مبتلا به بیماری هستند بمنظور جلوگیری از آلوده کردن مردم، لازم است.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک در محیط های پر ازدحام بمنظور جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری مفید می باشد، تصریح کرد: ویروس کرونا در هوا معلق نیست بلکه همراه با بزاق دهان به صورت قطرات ریز با عطسه یا سرفه منتشر می شود و این قطرات به سرعت بر روی سطوح می نشیند.
سرکار بهترین روش جلوگیری از مبتلاشدن به کرونا را شست وشوی مداوم دست ها و پرهیز از دست زدن به دهان و بینی دانست و افزود: علاوه بر آن ماسک ها بطور نرمال برای یک روز کاربرد دارد.

کسب دانش فنی تولید ماسک های نانویی در ایران
سرکار با تاکید بر اینکه خوشبختانه ماسک های نانویی از ابتدا تا اختتام در ایران تولید می شود، اظهار داشت: برای هیچ بخش از تولید این نوع ماسک ها وابسته به خارج نیستیم و ایران جز معدود کشورهایی است که ماسک هایی با کیفیت بالا تولید می کند.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اهمیت ماسک های N۹۴، N۹۵ و N۹۹ را در میزان قدرت فیلتراسیون دانست و اضافه کرد: این ماسک ها به شکلی تولید شده اند که تنفس پذیری در آنها راحت است. با الیاف معمولی می توان ماسک های N۹۴ تا N۹۹ تولید کرد ولی استفاده از آنها سبب می شود که فردنتواند به راحتی تنفس کند.
سرکار اشاره کرد: ماسک های معمولی با افزایش قدرت فیلتراسیون، تنفس پذیری را کم می کنند ولی الیاف نانو در ماسک ها، فیلتراسیون را بیشتر می کند و تنفس پذیری در این ماسک ها کاهش نمی یابد و هدف ما این است که ماسک های کادر درمانی بیمارستان ها را تامین نماییم.
وی ادامه داد: برای افراد جامعه نیز استفاده از ماسک به صورت مستمر و مداوم ضرورتی ندارد.

تولید ۱۵ میلیون ماسک
وی با اشاره به توافق صورت گرفته برای تولید ۱۵ میلیون ماسک، با تاکید بر اینکه این میزان تولید در یک بازه زمانی محدود است، اظهار داشت: با این قرارداد خیال تولید کننده راحت خواهد شد که دراین زمینه مبادرت به سرمایه گذاری کند و مواد اولیه را تهیه نماید و این گام مثبتی خواهد بود.
سرکار ظرفیت تولید روزانه ماسک در کشور را ۴۰ تا ۵۰ هزار ماسک عنوان نمود و افزود: تلاش می نماییم که این میزان تا هفته آینده به روزی ۲۰۰ هزار ماسک در روز برسانیم. با این میزان تولید، نگرانی برای تولید ماسک های کادر درمانی نخواهیم داشت.
بگفته وی هم اکنون ۴ شرکت تولید کنند ماسک نانویی فعال در کشور به وجود آمده است.

فعال شدن همه ظرفیت ها برای تولید ماسک
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو تصریح کرد: ما تلاش داریم علاوه بر ظرفیت شرکت های دانش بنیان از سایر ظرفیت ها نیز دراین زمینه بهره برداری نماییم. هم اکنون یک شرکت مجهز به دستگاه نانو الیاف است ولی این شرکت فیلترهای نیروگاهی تولید می کنند و تعهداتی برای تولید این نوع فیلترها دارند بدین جهت ما تلاش داریم تا طرف های این شرکت را متقاعد نماییم که تاریخ تحویل فیلترهای سفارشی از این شرکت را به مدت دو ماه به تعویق بیاندازند.
وی افزود: بر این اساس هم اکنون یکی از خطوط تولید این شرکت را به تولید نانو ماسک اختصاص داده ایم. این خط قادر می باشد روزی ۲۰ هزار نانو ماسک تولید نماید.
سرکار تصریح کرد: با این ظرفیت به همراه ظرفیت چهار شرکت تولید کننده نانو ماسک قادر به تولید ۱۰۰ هزار نانو ماسک هستیم ضمن آنکه دو دستگاه نانو الیاف نیز که در انبار بوده نیز به این خطوط تولید اضافه می شوند.
بگفته وی دودستگاه نانو الیاف نیز برای صادرات بسته بندی شده بود و این دستگاه ها از بسته بندی خارج شده تا در خط تولید مورد بهره برداری قرار گیرد.
سرکار اظهار نمود: در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت کرده است به شکلی که در این راه هر جا که گلوگاهی وجود داشته، آنها را مرتفع کرده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی لازم است همه نهادها در فضایی آرام و بدور از هراس اقدام نمایند، اظهار داشت: کرونا در مقایسه با آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای مساله بسیار بغرنجی نیست. آیا ارائه آمارهای مرگ و میر جاده ای سبب شده که کسی سوار خودرو ها نشود؟!
وی افزود: در یک روز که هوای تهران آلوده می شود کل تلفات آن روز بیشتر از تلفات ناشی از کرونا است. در ایام آلوده افراد مسن و افرادی که مبتلا به بیماری های تنفسی هستند در معرض خطر قرار دارند.

منبع: