کمپ های ترک اعتیاد چه کمکی به بیماران می کنند

در گذشته واژه اعتیاد فقط با موادی همچون تریاک و یا هروئین معنا پیدا می کرد ولی متاسفانه اکنون با واژه ای دیگری همچون کراک ، شیشه و… نیز تعریف می گردد.

در گذشته واژه اعتیاد فقط با موادی همچون تریاک و یا هروئین معنا پیدا می کرد ولی متاسفانه اکنون با واژه ای دیگری همچون کراک ، شیشه و… نیز تعریف می گردد.

هر چه مواد مخدر از مواد شیمیایی پیشرفته تری و پیچیده تری ساخته شده باشد ، فرایند رهایی و ترک از این مواد نیز مستلزم استفاده از دانش های روز و روش های پیچیده تری می گردد.

اگر در گذشته فقط با یک هفته دوری از مواد مخدر بیمار قار به ترک مواد مخدر بود ولی با وجود مواد مخدر بسیار قوی امروزه فرایند ترک نیازمند استفاده از روش های نوین و علمی متناسب با نوع ماده مخدر می باشد.

مراجعه به مراکز مشاوره و مراکز ترک اعتیاد ( کمپ ترک اعتیاد ) شاید درست ترین و عقلانی ترین راه برای کمک به فرد معتاد است.

اما در این بین سودجویانی هستند که از فرصت برای کلاه برداری و افزایش ثروت نامشروع خود بهره می برند بدون آنکه کار اصولی برای نجات فرد معتاد انجام دهند.

در سال های اخیر برخی مراکز ترک اعتیاد و یا کمپ های ترک اعتیادی در گوشه کنار شهر و کشور تاسیس شده اند که بدون مجوز از سازمان بهزیستی فعالیت می نمایند و همچنین شاهد برخی آگهی های اغوا کننده ای که مدعی ارائه داروهای گیاهی هستند که می تواند اعتیاد را در طی مدت کوتاهی به کل از بین ببرند.

 

اما واقعیت این دارو های به اصطلاح گیاهی چیست ؟

متأسفانه هیچ الگوی ثابتی در ارتباط با ساخت این داروها وجود ندارد و کاملاً سلیقه‌ای و بدون رعایت دوز مشخص هستند که خود این امر می‌تواند باعث مسمویت در افراد مصرف کننده گردد. از طرفی عمده مادۀ مصرفی، داروهای دیفنوکسیلات و ترامادول بوده که هیچ‌یک از آن‌ها اندیکاسیون در درمان اعتیاد ندارند. بر خلاف پروتکل‌های موجود در درمان سوءمصرف از قبیل Methadone maintenance therapy و یا استفاده از بوپرونورفین، داروهای دست ساز تنها شامل مخلوطی از داروهای اوپیوئیدی، مسکن‌ها و داروهای ضد افسردگی بود که نه تنها کمک به درمان درد نمی‌کند بلکه باعث ایجاد وابستگی فرد به داروهای جدید خواهد شد

 

 روش کمپ های قانونی ترک اعتیاد

در مرکز ترک اعتیاد ، معتادان مددجو، پس از پذیرش، با نظارت مددکاران دوره درمانی را می‌گذرانند.

مددجویان بعد از گذراندن دوره ترک اعتیاد و مرحله سم‌زدایی، وقتی از اتاق قرنطینه خارج می‌شوند هم‌زمان با شرکت در دوره‌ها و جلسات ترک اعتیاد با نظارت مددکاران در کارگاه‌های مهارت‌آموزی مشغول به کار می‌شوند. اشتغال و کسب درآمد مهم‌ترین دغدغه افرادی است که اعتیاد را کنار گذاشته‌اند و می‌خواهند به زندگی عادی برگردند. بدین منظور معمولاً در کمپ‌های ترک اعتیاد مرکز مهارت‌آموزی هم ایجاد می‌شود. در پی پاک ماندن فرد ترک اعتیاد کرده، همچنین  مددکاران برای آگاهی دادن به خانواده‌های آنان برای دوران بعد از درمان ، با برگزاری جلسات مشاوره خصوصی یا گروهی ، روش درست برخورد و زندگی با فرد درمان یافته را آموزش می دهند.

 

انجمن روان پزشکان آمریکا ۱۲ قدم را برای رهایی از چنگال اعتیاد معرفی می کند که خلاصه آن به شرح زیر است:

  • اقرار به اینکه یک معتاد توانایی کنترل اعتیاد و اجبار به مصرف خود را ندارد
  • باور اینکه تنها یک نیروی برتر می‌تواند توانایی لازم را برای آن‌ها فراهم کند
  • مرور خطاهای گذشته به کمک یک راهنما یا یک عضو با تجربه
  • جبران خسارت اشتباهات گذشته
  • یادگیری روش زندگی جدید با استفاده از الگوهای رفتاری جدید
  • کمک به معتادان در حال عذاب دیگر که از همان اعتیاد و اجبار به مصرف رنج می‌کشند

 

رفتار با فرد درمان شده :

پس از ترک باید به او اعتماد کرد و هیچ گاه کاری نکرد که وی احساس کند به او اعتماد نداریم . تلاش و زحمت او برای غلبه بر این بیماری باید مورد ستایش قرار گیرد .

کار باعث سلامتی روح و جسم است. فرد بهبود یافته باید مشغول کار گردد و اطرافیان او هیچ گاه نباید گذشته او را به او یادآور شوند .

اگر محیط زندگی یا کار فرد  شرایطی را فراهم می کند که  وی همیشه احساس سرخوردگی می کند یا اطرافیان حس بی اعتمادی  به او دارند تا جای ممکن محل کار یا زندگی وی باید تعویض گردد.

اعتیاد صد درصد درمان همیشگی دارد اگر باید ها و نباید ها را بدانیم.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد روش های ترک اعتیاد و همچنین کمپ ترک اعتیاد بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

https://rahebidari.com