در گزارش اجاره مطرح شد ۵ کشور عمده ارسال کننده اقلام کرونا به ایران

به گزارش اجاره مدیر کل گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه اقلام مقابله با کرونا درکمتر از یک ساعت ترخیص می شوند، اظهار داشت: از کشورهای چین، فرانسه، مالزی، امارات و قطر بیشترین اقلام به کشور ارسال شده است.

غلامرضا صفاری در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت ترخیص اقلام کرونایی، تصریح کرد: در گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) در این وضعیت خاص، ترخیص فوری اقلام مربوط به مقابله با شیوع کرونا را در دستور کار قرار داده ایم بگونه ای که کالاها را با حداقل اسناد ترخیص می کنیم؛ فقط کافی است که شرکت واردکننده شناسنامه دار و از مرجع معتبر و هیأت امنای صرفه جویی ارزی درخواست داشته باشد. از سویی دیگر از صادرات اقلام حتی آنهایی که اظهار شده بود، جلوگیری می نماییم.
مدیر کل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه شکل گیری هیأت امنای صرفه جویی ارزی برای وحدت رویه و فرماندهی بود، اضافه کرد: با مجوزهایی که این هیأت می دهد مشخص می شود که محموله ها آلوده نیستند و شرایط بهداشتی را دارند و از طرفی دیگر هم مباحث مربوط به صورت جلسه و … را مدیریت می کند.
وی افزود: همینطور ملزم هستیم که لیست اقلام را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان های مربوط به بهداشت و درمان اعلام نماییم تا هم در جریان آخرین امور مربوطه قرار گیرند و هم از احتکار کالاها جلوگیری به عمل آید.
صفاری اضافه کرد: با تمهیدات اندیشیده شده، مدت زمان ترخیص به حداقل رسیده است بگونه ای که اقلام در کمتر از یک ساعت ترخیص می شوند. ما رویکرد حمایتی و تسهیل گری در ترخیص این اقلام داریم. البته تمام مسائل بهداشتی رعایت می شوند چونکه خیلی از کالاها بگونه ای هستند که باید در سردخانه خاص و به صورت ایزوله نگهداری شوند.
وی با اشاره به اینکه هماهنگی بین دستگاهی و گزارش دهی به صورت دائم و آنلاین است تا اخلالی پیش نیاید، اظهار داشت: تنها خط قرمز ما کنترل های بهداشتی است که باید شرکت ها مجوز هیأت امنای صرفه جویی ارزی را داشته باشند.
مدیر کل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) درباره تحویل اقلام، تصریح کرد: ما تمام اقلام وارد شده را به هیأت امنای صرفه جویی ارزی که نمایندگان تام الاختیار وزیر بهداشت هستند، تحویل می دهیم و نحوه سهمیه بندی، تقسیم بندی و تحویل از وظایف این هیأت است و دیگر گمرک دخالتی نمی نماید. البته مقاومت های زیادی صورت گرفت در خصوص اینکه فلان کالا باید به فلان شهر ارسال شود اما نگاه ما نگاه ملی است و با این مقاومت ها و صحبت ها کاری نداریم و به صورت ملی اقلام ارسال می شود.
صفاری در مورد اینکه چه کشورهایی بیشترین اقلام را به ایران اهدا کرده اند، اظهار داشت: تابحال اقلام متنوعی همچون لباس جراحی، محافظ پزشکی، دستکش، ماسک، کاور، کلاه و … و از کشورها و سازمان های بین المللی مختلفی همچون سازمان جهانی بهداشت و یونسکو، به ایران ارسال شده که در این میان بیشترین اقلام وارداتی از کشورهای چین، فرانسه، مالزی، امارات و قطر بوده است.
همچنین روز گذشته هم یک محموله بزرگ تجاری که بخشی از ۲ تن ماسک (به تعداد ۱۵۰ هزار عدد ماسک) است در فرودگاه امام خمینی ترخیص شد.
فهرست کامل اقلام اهدا شده به ایران به شرح جداول زیر است. (از اینجا دریافت کنید)