فناوری های بومی که در کاهش شیوع و پیشگیری از کرونا موثرند دستگاهی که بدون محلول ضدعفونی می کند

اجاره: با شیوع و گسترش ویروس کرونا، شرکت های دانش بنیان داخلی نسبت به تولید و یا افزایش ظرفیت تولید محصولات دانش پایه در حوزه های تحقیقاتی، پیشگیری و کاهش شیوع این ویروس اقدام نمودند که این محصولات از کیت های تشخیصی تا تولید ماسک های N95 تا N99 را شامل می شود، ضمن آنکه پژوهشگران یکی از شرکت ها در تلاش هستند تا بعد از تولید دوربین های حرارت سنج، آنرا بر روی پهپادهایی که در دست ساخت دارند، نصب کنند تا بتوانند با دقت بالاتری نسبت به تب سنجی از افراد اقدام نمایند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، کروناویروس ها (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری های شدیدتری چون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می شوند. این ویروس در سال ۱۹۶۵ کشف شد و مطالعه بر روی آن بطور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.
این ویروس بطور طبیعی در پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می کند و تابحال ۷ کروناویروس منتقل شده به انسان، کشف شده و آخرین نوع آنها کرونای جدید است که در دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر “ووهان” چین با همه گیری در انسان شیوع پیدا کرد. این ویروس به تدریج کل کره زمین را درنوردیده است و تعداد آلوده شدگان به این ویروس در دنیا از مرز ۱۱۰ هزار نفر گذشته است.
پای این ویروس نیز به ایران باز شد و شیوع آن در روز ۲۹ بهمن سال قبل بطور رسمی تایید شد و هم اکنون بیشتر استان های کشور به این ویروس آلوده شده اند و پس از شیوع کرونا در سطح جهان و تایید رسمی آن در ایران و ابتلای بیش از پیش مردم به این بیماری، شرکت های حوزه سلامت و فناوری اطلاعات فعال در کشور آغاز به تولید و یا افزایش ظرفیت تولید محصولاتی برای مقابله با شیوع این ویروس کردند.
محصولات این شرکت ها در حوزه های “پیشگیری”، “تشخیص”، “درمان” و “مطالعات پژوهشی” کاربرد دارند و شامل مواردی چون دوربین های تب نما، کیت های تشخیصی، محلول و اسپری های ضد عفونی کننده، دستگاه های ضد عفونی کننده و تجهیزات بخش ICU و تنفسی می شود.

در حوزه تشخیص
یکی از شرکت های دانش بنیان، از سال ۱۳۸۹ با هدف تامین قسمتی از نیازهای آزمایشگاهی-تشخیصی فعالیت خودرا با واردات محصولات آزمایشگاهی شروع کرد و در ادامه در سال ۱۳۹۳ موفق به دریافت پروانه ساخت درباب کیت های تشخیص “اعتیاد” شد و امروز یکی از تولیدکنندگان انواع کیت های تشخیصی در سطح ملی و بین المللی است.
با شیوع آلودگی ویروس کرونا این شرکت توانست فاز پژوهشی تولید “کیت تشخیص ویروس کرونا” (Corona Virus Rapid Test) را طی کرده و به زودی این محصول وارد بازار خواهد شد.
پژوهشگران یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان با به کارگیری توان و دانش بومی توانسته خیلی از خدمات کنترل کیفیت داروهای بیوتکنولوژی و دیگر خدمات پیشرفته آزمایشگاهی را بر اساس اصول GLP به شرکت های دارویی و پژوهشگران حوزه زیست فناوری در ایران عرضه نماید. ارائه خدمات آزمایشگاهی پیشرفته به شرکت های داروسازی از دستاوردهای این شرکت است، به شکلی که این شرکت توانسته است با تولید کیت های آزمایشگاهی خصوصاً برای شرکت های تولید کننده داروهای بیوتکنولوژی، امکان تشخیص کمی آلودگی سلولی را فراهم آورد.
داروهایی را که تولید می شوند با استفاده از این کیت ها می توان تشخیص داد که آیا ناخالصی ژنومی سلول میزبان در دارو وجود دارد یا خیر و در صورت وجود این آلودگی ها، مقادیر آن به چه میزان است.
مشخصه یابی بانکهای سلولی، مشخصه یابی پروتئین ها و معتبرسازی روند غیرفعال سازی و یا حذف ویروس، کیت های تشخیصی بقایای DNA سلول میزبان (HCD) همچون دستاوردهای این شرکت دانش بنیان است.
این شرکت تولید کیت “تشخیص ویروس کرونا PCR” را در دستور کار دارد و در آینده ای نزدیک وارد بازار خواهد شد.

تولید مواد ضد عفونی کننده
پژوهشگران یکی دیگر از شرکت های دانش پایه نیز تابحال موفق به ارائه فرمولاسیون چندین فرآورده مورد نیاز بیماران دیابتی، ورزشکاران، کودکان و همین طور فرآورده های سلامت محور شدند که تمامی این فرآورده ها بعد از طی مراحل قانونی پروانه تولیدی از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت را کسب کرده و وارد بازار شده اند.
در حوزه مبارزه با ویروس کرونا، محصول “کروسپت” این شرکت بعنوان محصولی برای ضد عفونی کردن در اشکال ژل، اسپری و محلول تولید شده و حاوی ۰.۱۳ درصد بنزالکونیوم کلراید است. بنزالکونیوم کلراید کاربردهای زیادی در مصارف بیمارستانی و سایر بخش های بهداشتی بمنظور ضدعفونی دارد. این ماده به علت وجود خاصیت شویندگی (سورفکتانت) و ضدعفونی کنندگی، عملکرد موثری در مقابل انواع باکتری ها و ویروس ها دارد.
در واقع بنزالکونیوم کلراید میکروب کش قوی با کاربردهای وسیع است که استفاده از محلول رقیق شده آن به راحتی می تواند ۹۵ درصد از میکروب های عامل ایجاد بیماری را از بین ببرد. از دیگر خاصیت های شاخص این ماده می توان به خاصیت باکتریواستازیس بودن آن اشاره نمود. به این معنا که بنزالکونیوم کلراید در مرحله اول مانع رشد میکروب ها و باکتری ها می شود و در مرحله دوم وارد DNA و RNA آنها شده و آنها را از بین می برد. سرعت اثر این ماده بسیار زیاد بوده، بطوریکه بیش از ۸۵ درصد میکروب ها را در مدت ۱۰ دقیقه از بین برده و حداکثر ظرف مدت ۳۰ دقیقه به ۱۰۰ درصد کارایی خود می رسد.
غلظت هایی که بطور معمول استفاده می شود، سمی نیست و اثر تحریکی بر روی پوست ندارد و چون بی رنگ و بی بو است، صدمه ای به دستگاه تنفسی و بویایی نمی رساند.
میزان بنزالکونیوم کلراید در منابع گوناگون همچون آژانس ملی محیط زیست، بمنظور مقابله با ویروس کرونا ۰.۰۵ درصد ذکر شده که این میزان در محصول ضدعفونی کننده دست کروسپت ۰.۱۳ درصد بوده و سبب اثرگذاری هرچه بیشتر این ماده در از بین بردن ویروس های بیماری زا می شود. این شرکت در حال تولید “ژل”، “اسپری” و “محلول ضدعفونی کننده دست” بر پایه بنزالکونیوم کلراید و پروپیلن گلیکول (کروسپت) است.
تولید “ساشه خوراکی”، “ویال خوراکی” و “کپسول های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن” از دیگر محصولات این شرکت است که هم اکنون در داروخانه های کشور موجود هستند.
یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان فعالیت خودرا از سال ۱۳۸۹ در زمینه های تولید واکسن های انسانی، دارو، کیت و مواد شیمیایی و آزمایشگاه کنترل کیفی شروع کرد. این گروه تحقیقاتی با دریافت گواهی GMP برای تولید واکسن های انسانی از وزارت بهداشت و پروانه بهره برداری برای تولید کیت های تشخیصی از سازمان غذا و دارو و نیز دریافت گواهی استاندارد ایزو ۱۳۴۸۵، ایزو ۹۰۰۱، ایزو ۱۰۰۰۴ و ایزو ۱۷۰۲۵ تا کنون دو نوع واکسن انسانی، سه ماده اولیه دارویی، محلول های تزریقی، بیش از ۸۵ نوع کیت تشخیصی مولکولی، الیزا، بیوشیمی و راپید تست و نیز محیط کشت آماده مصرف باکتریایی و کشت سلولی را تولید و به بازار عرضه نموده است.
واکسن آنفلوآنزای فصلی سه گانه نخستین واکسن تولید شده در خط تولید این شرکت است که برمبنای GMP و الزامات سازمان بهداشت جهانی و نیز قوانین سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت تولید می شود. این واکسن بوسیله کشت ویروس بر روی تخم مرغ تهیه شده و در سرنگ های آماده مصرف در حجم نیم میلی لیتر از سال ۱۳۹۷ به بازار عرضه می شود.
محلول و اسپری ضدعفونی کننده دست بر پایه انواع الکل برای پیش گیری از مبتلاشدن به ویروس کرونا از دیگر محصولات این شرکت است.
لابراتوار تخصصی یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان از سال ۱۳۸۶ با هدف تولید مواد دندانی کارهای دانش بنیان خودرا در امتداد فرموله کردن مواد مصرفی دندانپزشکی شروع کرد. تولید محصول ضدعفونی و پاک سازی کانال ریشه دندان (عصب کشی) همچون محصولات این تیم تحقیقاتی است. این محصول بعنوان ضدعفونی کننده قوی و کامل عفونت های کانال ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرد. همین طور پاکسازی و شستشوی کانال ریشه دندان از بقایای عفونی و میکروارگانیسم ها به همراه عصب کشی، درمان عفونت های دندانی، درمان التهاب های غیرقابل التیام در اطراف رأس ریشه دندان، حذف بایوفیلم های کهنه و غیرفعال کردن سریع باکتری ها همچون کاربردهای این محصول به حساب می آید.
این شرکت نیز در امتداد مقابله با انتشار ویروس کرونا نسبت به تولید محلول و اسپری ضد عفونی کننده دست اقدام نموده است.
تعدادی از پژوهشگران یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان فعالیت خودرا در زمینه تولید مواد ضدعفونی کننده محیط و تجهیزات بیمارستانی با استفاده از روش “مه خشک” آغاز کردند و توانستند راهکاری نوین برای ضدعفونی هوا و سطوح محیط های بیمارستانی و پزشکی عرضه کنند. دستگاه Noco Persia از تولیدات این شرکت است که با استفاده از فناوری جدید مه خشک (Dry Mist) به ضدعفونی کامل محیط و از بین بردن انواع میکروب ها می پردازد. این دستگاه حتی امکان ضدعفونی نقاط غیر قابل دسترس و غیر قابل رؤیت را فراهم می آورد.
استفاده از روش مه خشک جهت ضدعفونی هوا و سطوح، نسبت به روش های سنتی ضدعفونی، برتری های ویژه ای دارد. سهولت استفاده و سرعت استفاده از دستگاه بدون نیاز به کاربر باعث شده که این دستگاه به راهکاری مفید برای ضد عفونی کردن محیط های عمومی مانند مهدکودک ها، رستوران ها، کارخانجات و تمامی اماکنی که ضدعفونی و بهداشت محیط دغدغه آنهاست، تبدیل گردد.
این شرکت همین طور دو محلول ضد عفونی کننده نیز ساخته است.
یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان در کنار تجهیزات دندانپزشکی محلول و اسپری ضدعفونی کننده دست بر پایه انواع الکل را برای پیش گیری از مبتلاشدن به ویروس کرونا ساخته است. محلول ضدعفونی کننده کف و سطوح این شرکت قدرت بالایی در از بین بردن میکروارگانیزم های بیماری زا دارد، به شکلی که از آن می توان بعنوان ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ بهره برد.
محلول ضدعفونی کننده دست این شرکت محصول دیگری است که بر پایه الکلی و آماده مصرف تولید شده و از مزایایی چون اثر ضد میکروبی، دارای مواد محافظ و مرطوب کننده پوست، عدم نیاز به شست و شو پس از استفاده از محصول، فاقد رنگ و دارای رایحه ملایم و قابل استفاده به صورت متوالی بدون خشک شدن پوست برخوردار می باشد.

تجهیزات بیمارستانی
یکی از شرکت های دانش بنیان در سال۱۳۸۷ با ادغام چهار شرکت با سابقه در حوزه تجهیزات پزشکی در بخش های تولید تجهیزات بیهوشی و تنفسی، مانیتورینگ اعلام علایم حیاتی بیمار، تولید و واردات تجهیزات اتاق عمل و سیستم های Endo Surgery و Endo Vision فعالیت خودرا شروع کرد و هم اکنون ماشین های بیهوشی برای مراقبت از بیماران در ICU بیمارستان ها کاربرد دارند.
تیم تحقیقاتی یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان بعد از ساخت دستگاه لگن شوی، آندوسکوپ شوی اتوماتیک و ست شست وشوی ابزار جراحی موفق به تولید ظروف کاغذی یک بار مصرف ضد آب جهت دفع مایعات انسانی شدند. این ظروف (لگن، لوله ادرار و ظروف رسیور) بعد از مصرف می بایست توسط دستگاه امحاگر مخصوص که توسط این شرکت طراحی و ساخته شده است، دفع اصولی شوند.
علاوه بر آن این شرکت در رایزنی با شرکت هایی که زمینه کاری مشترک با فعالیت این شرکت دارند، موفق به یافتن روشی جدید برای بی خطرسازی زباله عفونی بیمارستان شد و بعد از مذاکرات با یکی از این کمپانی ها که در کشور آلمان مشغول فعالیت است، همکاری مشترک را آغاز و بعد از ارائه مدارک لازم به مراجع ذی صلاح، مجوز ساخت این دستگاه را ستاندن کرد.
تولید تجهیزات بیمارستانی مانند دستگاه “کاور کفش اتوماتیک حرارتی”، “دستگاه اینوکلاو رومیزی”، “دستگاه استریلایزر پلاسما”، “تخت شست وشو و ضدعفونی بیمار” و دستگاه “ابزار شوی” است.
تیم مطالعاتی یکی دیگر از شرکت های فعال در حوزه تجهیزات پزشکی در دی ماه سال ۱۳۷۸ فعالیت خودرا بوسیله تولید و واردات لوازم و تجهیزات پزشکی در زمینه تجهیزات پزشکی در حوزه دپارتمان CSSD (دستگاه های شست وشوی ابزار و تجهیزات پزشکی، سیستم های اتوکلاو بخار و استریلایزر پلاسما، محلول های ضدعفونی، امحاء زباله های بیمارستانی) شروع کرد. علاوه بر آن در زمینه هایی چون طراحی و ساخت دستگاه شوک الکترونیک دستی و اتوماتیک (AED)، سیستم احیای قلبی اتوماتیک (CPR)، بیمارستان و کلینیک های سیار (Mobile Hospital) و داروخانه رباتیک توانسته است در مدت بیش از ۱۵ سال سابقه در بازار کالاها و خدمات پزشکی ایران را داشته باشد.
دستگاه های استریلایزر پلاسما، امحای زباله بیمارستانی و اتوکلاو بخار همچون محصولات این شرکت برای کاربرد در شرایط شیوع کرونا است.
یکی دیگر از شرکت ها نیز از سال ۱۳۷۸ فعالیت خودرا در زمینه ساخت میکروسکوپ نیروی اتمی شروع کرد و نهایتا بعد از ۱۰ سال کار در سال ۱۳۸۸ موفق به تولید دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی برای نخستین بار در ایران شد. ۶ کشور در جهان، تولیدکننده AFM (میکروسکوپ نیروی اتمی) هستند و دستگاه ساخته شده توسط این شرکت از بعد عملکرد و کارایی با نمونه های خارجی کاملا رقابت می کند و در بعد اقتصادی نیز کمتر از ۶۰ درصد قیمت دستگاه خارجی است.
دستگاه “نانوسکوپ الکترونی (AFM)” در حوزه مطالعات پژوهشی و برای مطالعه بر ساختار ویروس قابل استفاده می باشد.

تولید نرم افزار برای کاهش مبتلاشدن به ویروس
چهار شرکت دیگر نیز در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال می باشند که توانایی تولید نرم افزارهای کاربردی برای پیشگیری و انجام امور کاری و روزانه در منزل و به دنبال آن کاهش امکان مبتلاشدن به ویروس کرونا را دارند.

دوربین های تب سنج
یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان غربی دوربین های حرارتی و تب سنج ها و حسگرهای ترمال (حرارتی) ساخته است و درصدد هستند تا با پهپادهایی که در دست ساخت دارند، مبادرت به پایش و مونیتورینگ دما کنند.
پژوهشگران یکی دیگر از شرکت های دانش بنیان بعد از ۲۵ سال فعالیت در حوزه الکترواپتیک، باتوجه به نیاز و شرایط کشور بعد از شیوع کرونا توانستند دوربین های حرارتی تب سنج را طراحی نموده و بسازند. بگفته پژوهشگران این شرکت، این دوربین ها آماده تحویل به نهادهای مربوط بمنظور اندازه گیری آنلاین درجه حرارت بدن افراد در اماکن عمومی مانند متروها و بیمارستان ها است.
کار دوربین های حرارتی، آشکارسازی اختلاف درجه بین نقاط مختلف یک جسم است؛ بخش های مختلف بدن انسان از سر تا انگشتان پا دارای درجات حرارتی متفاوتی است؛ بدین جهت اگر با استفاده از دوربین های حرارتی به بدن انسان نگاه شود، مجموعه ای از نقاط کمرنگ و پررنگ دیده می شود که این نقاط کمرنگ و پررنگ ناشی از اختلاف دمایی هستند که آشکارسازی شدند. تصور عموم بر این است که دوربین های حرارتی، میزان درجه حرارت را اندازه گیری می کند که تصور درستی نیست؛ چونکه می توان با کالیبره کردن این اختلاف و توزیع حرارتی را به درجه حرارت تبدیل کرد.

ساخت دستگاهی برای ضدعفونی کردن بدون پاشش محلول
باتوجه به چالش پاشش محلول های ضد عفونی کننده در اماکن عمومی، بتازگی تعدادی از پژوهشگران یکی از شرکت های مستقر در پارک فناوری آذربایجان غربی دستگاهی را بر پایه ازن برای ضد عفونی کردن ارائه کردند. این دستگاه بدون پاشش محلول مبادرت به ضد عفونی کردن سطوح می کند و از آن می توان برای کاهش انتشار ویروس کرونا در شرایط طغیان بهره برداری نمود.

تولید ماسک های نانویی
هم اکنون چهار شرکت تولیدکننده ماسک نانویی در کشور فعال می باشند که بگفته آنها پیش از شیوع این ویروس، تولیدات این شرکت ها مشتری خاصی نداشت، چون فرهنگ و کاربردهای این محصول در کشور تبیین نشده بود؛ ولی هم اکنون خطوط تولید این شرکت ها بطور کامل برای تامین نیازهای کشور فعال گشته است.
دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در گفت و گو با ایسنا، تمرکز تولید ماسک ها از طرف این ستاد را بر روی ماسک های N۹۴ و N۹۹ دانست و اظهار داشت: ماسک های N۹۹ بیشتر برای کادر درمانی که در مواجهه با بیماران مبتلا یا مشکوک به کرونا هستند، قابل استفاده است؛ چونکه این نوع ماسک ها از ایمنی بالاتری برخوردار می باشد.
وی کاربرد ماسک های N۹۴ را قابل استفاده برای پرسنل بیمارستان ها دانست و اظهار نمود: وزارت بهداشت بتازگی اقدامات خوبی در این حوزه داشته است، ضمن آنکه بتازگی جلسه ای با هیات امنای ارزی داشتیم و در این نشست قرارداد تولید ۱۵ میلیون ماسک را امضا کردیم. بر طبق این توافق روزی ۳۰ تا ۴۰ هزار ماسک مورد نیاز کشور را تامین می نماییم.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو تصریح کرد: ما تلاش داریم علاوه بر ظرفیت شرکت های دانش بنیان از سایر ظرفیت ها نیز در این حوزه بهره برداری نماییم. هم اکنون یک شرکت مجهز به دستگاه نانو الیاف است، ولی این شرکت فیلترهای نیروگاهی تولید می کند و تعهداتی برای تولید این نوع فیلترها دارد؛ بدین جهت ما تلاش داریم تا طرف های این شرکت را متقاعد نماییم که تاریخ تحویل فیلترهای سفارشی از این شرکت را به مدت دو ماه به تعویق بیندازند.
وی افزود: بر این اساس هم اکنون یکی از خطوط تولید این شرکت را به تولید نانو ماسک اختصاص داده ایم. این خط قادر می باشد روزی ۲۰ هزار نانو ماسک تولید نماید.
سرکار تصریح کرد: با این ظرفیت به همراه ظرفیت چهار شرکت تولید کننده نانو ماسک قادر به تولید ۱۰۰ هزار نانو ماسک هستیم، ضمن آنکه دو دستگاه نانو الیاف نیز که در انبار بوده، به این خطوط تولید اضافه می شوند.
بگفته وی، دو دستگاه نانو الیاف نیز برای صادرات بسته بندی شده بود و این دستگاه ها از بسته بندی خارج شدند تا در خط تولید مورد بهره برداری قرار گیرند.
سرکار اظهار نمود: در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت کرده است، به شکلی که در این راه هر جا که گلوگاهی وجود داشته، آنها را مرتفع کرده است.

منبع: