سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد وضعیت صادرات و واردات کشور در روزهای کرونا

به گزارش اجاره سخنگوی گمرک ایران اظهار داشت: صادرات و واردات کشور در دوره اول بهمن تا ۵۱ فروردین ماه به ترتیب ۶.۵ میلیارد دلار و ۷.۹ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، سید روح اله لطیفی در مورد کارنامه تجارت خارجی کشور در زمان شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: میزان صادرات کشور در دوره اول بهمن ماه سال ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹، ۲۰ میلیون و ۵۱۱ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۵۰۴ میلیون دلار بوده است که در مدت مشابه سال قبل، ۲۵ میلیون و ۹۰۲ هزار تن به ارزش هشت میلیارد و ۹۵۹ میلیون دلار صادرات کالای غیر نفتی را از کشور شاهد بودیم.
سخنگوی گمرک ایران اضافه کرد: صادرات کشور از لحاظ وزنی نزدیک به ۲۰ درصد و از لحاظ ارزش هم ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است که فراگیری ویروس کرونا، محدودیت های مرزهای زمینی و کاهش مصرف برخی از کالاها مانند مواد غذایی وکاهش قیمت جهانی مشتقات نفتی دراین مدت از علل این کاهش به حساب می آید.
وی در مورد واردات کشور هم اظهار داشت: میزان واردات کشور هم در این بازه زمانی دو ماه و نیمه، یعنی از اول بهمن ماه سال ۹۸ تا ۱۵ فروردین سالجاری، هفت میلیون و ۱۰۲ هزار تن به ارزش هفت میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار بوده که در زمان مشابه قبل، ۶ میلیون و ۴۷۴ هزارتن به ارزش هفت میلیارد و ۳۶۷ میلیون دلار کالا به کشور وارد شده است. واردات کشور که بیشتر از ۸۵ درصد آن نهاده های تولید، کالاهای اساسی و ماشین الات را تشکیل می دهد نسبت به مدت زمان اول بهمن سال ۹۷ تا ۱۵ فروردین ۹۸ از لحاظ وزنی ۱۰.۳ درصد و از لحاظ ارزش ۷.۵ درصد رشد را شاهد می باشیم.
سخنگوی گمرک ایران در مورد عدم تاثیرشرایط بر واردات هم توضیح داد: یکی از علل مهم تاثیر کم شیوع بیماری کرونا بر واردات کشور، واردات کالاهای اساسی و نهاده های تولید از مسیر دریایی و بنادر و از مبدا کشورهای بافاصله دور با رعایت پروتکل های بهداشتی است که در حمل و نقل دریایی کشورها موظف به توجه به آن هستند.
لطیفی اظهار داشت: گمرک ایران برای ممانعت از توقف یا کند شدن روند صادرات کشور طی نامه های جداگانه ای به گمرکات کشورهای ترکمنستان، پاکستان و ترکیه، خواهان اجرایی کردن پروتکل های کنترلی و بهداشتی در راه ورود و خروج مرزهای مشترک توسط تیم شبکه های بهداشتی طرفین شد و در مکاتبه های دیگری به سازمان جهانی گمرک خواهان همراه سازی اعضا برای توجه به پروتکل های بهداشتی به جای مسدودسازی مرزها شد تا در این برهه هم با محوریت این سازمان مهم، همه اعضا و کشورها همانند دوران فراگیری سارس، ابولا و آنفولانزای حاد با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، ضمن توجه به سلامت جامعه بشری، به تجارت روان بین کشورها هم پرداخته شود.