رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: هوشمندسازی، مهمترین برنامه نظام مالیاتی است

به گزارش اجاره یک مسئول با اشاره به اینکه هوشمندسازی، پارادایم غالب در همه عرصه های جهانی است، اظهار داشت: نظام مالیاتی هوشمند، منجر به ایجاد یک سیستم یکپارچه، کارآمد، دقیق و مبتنی بر ریزداده های اشخاص می شود.
به گزارش اجاره به نقل از سازمان امور مالیاتی، امیدعلی پارسا در ستاد درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به تحقق ۱۰۲ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال ۱۳۹۸ و رشد ۳۳ درصدی وصولی ها نسبت به سال ماقبل آن، اظهار داشت: با تلاش همکاران این مجموعه و با حمیت و کار جهادی، این سازمان موفق شد یک کارنامه درخشان از خود به جای گذاشته و برای اولین بار، درآمدهای مالیاتی بیشتر از ۱۰۰ درصد تحقق پیدا کرد.
وی از این حرکت پرارزش بعنوان یک رکورد تاریخی یاد کرد و اظهار داشت: مجموعه اقدامات این سازمان در حوزه مدرن سازی نظام مالیاتی و در کنار آن، تلاش و حمیت همکاران این مجموعه، در نهایت منجر به تحقق این رویداد کم سابقه شد.
پارسا با تاکید بر اینکه وصول با اصول، مهمترین سیاست این سازمان محسوب می شود، اظهار داشت: ریزداده های واقعی مودیان مالیاتی، نظام مالیاتی را در وصول عادلانه و اصولی مالیات یاری می رساند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با ذکر این مطلب که نوسازی تشکیلات سازمان امور مالیاتی کشور در سال قبل هم از دیگر اقدامات مهم این سازمان در متحول سازی نظام مالیاتی است، اظهار داشت: هم اکنون نقشه راه هوشمندسازی نظام مالیاتی توسط معاونت حقوقی و فنی مالیاتی این سازمان تدوین یافته که در گام های بعدی، بعنوان مبنای توسعه و تحولات بنیادین این مجموعه قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه به تلاش این سازمان برای ایجاد بسترهای قانونی مورد نیاز برای تحول آفرینی در نظام مالیاتی اشاره نمود و اظهار داشت: تدوین لوایح اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده و پایانه های فروشگاهی از مهمترین این اقدامات در سال قبل بشمار می رود که الان در حال اجراست.
پارسا، با تشریح چشم انداز آتی نظام مالیاتی مدرن خاطرنشان ساخت: با اصلاحات بنیادین در نظام مالیاتی به دنبال افزایش کارآیی سازمان و ارتقای عدالت مالیاتی و به تبع آن تحقق توسعه و عدالت اجتماعی هستیم.
وی با تاکید بر اینکه در نظام مالیاتی، وصول درآمد تنها هدف و دغدغه مسؤلان و مدیران نیست، اظهار داشت: هدف وصول درآمدهای مالیاتی باید با رعایت سه اصل پشتیبانی از تولیدکننده واقعی و سالم، پیشگیری و مقابله با فرار مالیاتی و مبارزه با فساد اداری صورت گیرد.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، با اشاره به تاکید وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص حرکت به سمت تحقق «مالیات هوشمند» اظهار داشت: تلاش ما این است که نظام مالیاتی ما همانند نظام های مالیاتی در کشورهای پیشرو، مبتنی بر ریزداده ‎ ها و اطلاعات متقن و واقعی باشد و این همان مالیات هوشمندی است که برای تحقق آن تلاش می نماییم.
پارسا با تاکید بر اینکه نظام مالیاتی به میزان سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی، در مالیات ستانی با مردم شریک است، گفت: در این فرآیند شراکت گونه، اگر وضعیتی مثل انتشار ویروس کرونا، اقتصاد کشور و معیشت مردم را خدشه دار سازد، نظام مالیاتی می باید در چنین شرایطی از شریک خود حمایت نماید.
وی تصریح کرد: سال جاری نظام مالیاتی کشور شرایط سخت و مسئولیت های سنگینی را بر دوش دارد که امید است با تلاش و حمیت و اراده همکاران این مجموعه، اهداف ترسیم شده تحقق یابند.