مذاکره اتاق بازرگانی و دولت برای بازگشایی مسیر جاده ای ترکیه

اجاره: اعضای اتاق بازرگانی و نمایندگان وزارت خانه های اقتصاد، صنعت و راه درباب بازگشایی مرز جاده ای ایران و ترکیه برای حمل کالا مذاکره کردند.

به گزارش اجاره به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، در نشست بررسی وضعیت تجارت ایران و ترکیه و اجرایی شدن پروتکل های بهداشتی و حمل و نقل برای تسهیل تجارت میان دو کشور که با حضور حمید زادبوم، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه، وزارتخانه های، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، امور خارجه و کشور برگزار شد، موضوع اجرایی شدن پروتکل های بهداشتی و حمل و نقل برای تسهیل تجارت میان دو کشور ایران و ترکیه مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و در آخر تصمیم مشترکی اتخاذ شد.
در این جلسه تاکید شد که باتوجه به تأثیر شیوع ویروس کرونا بر تجارت جهانی و همچون تجارت دوجانبه ایران و ترکیه، لازم است که ضمن رعایت نظارت های بهداشتی، جریان تجارت میان دو کشور از مرزهای رسمی تداوم یابد.
بر اساس گزارش دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران، با رایزنی های به عمل آمده و در نتیجه یک دیپلماسی فعال، هم اکنون، حمل و نقل ریلی میان ایران و ترکیه در جریان است و روزانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ واگن بار تجاری بوسیله مرز رازی (خوی) بعنوان یگانه مسیر ریلی میان ایران و ترکیه، مبادله می شود.
همچنین طرفین با تهیه پروتکل های بهداشتی مذاکراتی را بمنظور فعال کردن حمل و نقل جاده ای و گشایش مرز برای تردد کامیون ها آغاز نموده اند.
گفتنی است، در این جلسه دستگاه های شرکت کننده بر ضرورت هماهنگی و تسریع در تصمیمات اتخاذ شده تاکید نمودند.

منبع: