یک مقام مسئول عنوان کرد: دو میلیون و ۴۸۰ هزار تن ذرت در گمرکات کشور

به گزارش اجاره یک مقام مسئول اظهار داشت: بیشتر از دو میلیون و ۴۸۰ هزار تن از میزان موجودی کالاهای اساسی بنادر و گمرکات کشور اختصاص به کالای ذرت دارد.
به گزارش اجاره به نقل از صدا و سیما، مهرداد جمال ارونقی با اشاره به دستور رئیس جمهوری در خصوص تسهیل و تسریع در ترخیص اقلام اساسی و ضروری مورد نیاز مردم اظهار داشت: از اوایل فروردین تابحال بیشتر از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن اقلام اساسی و ضروری مورد نیاز مردم از بنادر و گمرکات کشور ترخیص و برای توزیع و مصرف به کشور وارد شده است. وی درباره آخرین وضعیت ترخیص کالاهای اساسی از بنادر و گمرکات کشور اظهار داشت: میزان موجودی کالاهای اساسی غیرکانتینری در بنادر مهم کشور، حالا بیشتر از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن برآورد می شود که ۷۳۶ هزار تن کالای اساسی از شناورهای مربوطه درحال تخلیه در بنادر هستند. جمال ارونقی افزود: همینطور بیشتر از یک میلیون و ۱۲۰ هزارتن اقلام اساسی در شناورهای منتظر در لنگرگاه، موجود هستند. معاون فنی گمرک اظهار داشت: هم اکنون تنها در گمرک بندر امام خمینی (ره)، ۶۰۳ هزارتن کالای اساسی، پروانه شده و درحال خروج و همینطور ۸۰۰ هزارتن کالای اساسی در حین انجام تشریفات گمرکی هستند.

بیش از دو میلیون تن ذرت در گمرکات کشور وجود است این مقام مسئول اظهار داشت: بیشتر از دو میلیون و ۴۸۰ هزار تن از میزان موجودی کالاهای اساسی بنادر و گمرکات کشور اختصاص به کالای «ذرت» دارد که بر مبنای مصوبه ستاد تنظیم بازار، با عرضه «کد تخصیص ارز» به گمرکات کشور، با رعایت سایر مقررات مربوطه قابل ترخیص است. ارونقی اضافه کرد: مقرر شده است بانک مرکزی و یا وزارت صنعت لیست صاحبان کالاهایی که کالای ذرت آنها «در صف تخصیص ارز» باشد را به گمرک اعلام تا گمرکات اجرایی بقید فوریت نسبت به ترخیص این کالا اقدام نمایند.
وی با اشاره به اینکه گمرک تنها می تواند سایر کالاهای اساسی (به جز ذرت) را که «در صف تأمین ارز بانکی» هستند، به صورت درصدی ترخیص کند، اظهار داشت: در این راستا، درمورد اقلام اساسی که در صف تأمین ارز بانکی هستند، گمرکات می توانند نسبت به ترخیص درصدی از کل کالا اقدام نمایند و مابقی کالا در گمرکات کشور رسوب می کند. وی میزان موجودی کالاهای غیر اساسی غیر کانتینری در بنادر کشور را بیشتر از سه میلیون و ۳۰۰ هزارتن اعلام نمود و اضافه کرد: بررسی ها نشان داده است بیشتر از ۸۰ درصد این اقلام، کالاهای سرمایه ای و تجهیزات مورد استفاده در خطوط تولید، ماشین آلات پروژه ها و کارخانجات مختلف و سایر اقلام مرتبط هستند که در صورت اظهار به گمرک و نداشتن مشکل قانونی و مقرراتی، نسبت به ترخیص این اقلام اقدام می شود.